• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۲:۲۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401061914813
  • خبرنگار : 50491

خطر کشت محصول پُرآب‌بر شالی در تب کم‌آبی/ چند محصول جایگزین کشت برنج

خطر کشت محصول پُرآب‌بر شالی در تب کم‌آبی/ چند محصول جایگزین کشت برنج

ایسنا/گلستان مدیر جهادکشاورزی آزادشهر نسبت به خطر کشت محصول پُر آب‌بر شالی در شرایط کم‌آبی و تنش خشکسالی هشدار داد.

حسین ممشلی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان آزادشهر سه هزار و ۷۳۸ هکتار شالیکاری انجام شده که حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به کشت رقم دم‌سیاه اختصاص یافته است.

وی استفاده از آب‌های نیمه فسیلی و برداشت از چاه‌های نیمه عمیق و عمیق برای کشت محصول پُر آب‌بر شالی، به دلیل تخلیه سفره آب زیرزمینی را بسیار خطرناک دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت و توجیه اقتصادی کشت پنبه، آفتابگردان و کنجد و چند برابر شدن سطح کشت آنها نسبت به سال گذشته، امیدواریم کشاورزان نسبت به رعایت توصیه‌ها و الگوی کشت اقدام کنند.

مدیر جهادکشاورزی آزادشهر با بیان اینکه امسال سه هزار و ۷۳۸ هکتار شالی شامل ۹۴۸ هکتار در اراضی نسق و دو هزار و ۷۹۰ هکتار در اراضی غیرنسق کشت شده است، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد سطح کشت شامل ارقام پرمحصول است که پیش‌بینی می‌شود عملکردی بین ۶ تا هفت تن در هکتار داشته باشد.

ممشلی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در مجموع، ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن تولید شالی در شهرستان محقق شود که با توجه به افزایش هفت درصدی سطح کشت نسبت به سال گذشته، میزان تولید با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد شد.

وی در ادامه از تشدید برخوردهای با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز خبر داد و ابراز کرد: اداره امور اراضی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر با مساعدت دادستان شهرستان با هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری بدون مجوز، با جدیت و بدون اغماض برخورد می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی آزادشهر از عموم مردم به ویژه کشاورزان و باغداران آزادشهری خواست؛ بدون کسب مجوزهای لازم، از هرگونه تغییر در کاربری اراضی کشاورزی خودداری کنند، همچنین هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغات را با تلفن گویای ١٣١ و یا شماره تلفن ٣۵٧٢٢۵۶۵ اداره امور اراضی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر گزارش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha