• یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401062015013
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر نیروگاه و سد زاینده‌رود:

۱۶ درصد سد زاینده‌رود آب دارد / آغاز سال آبی جدید با شرایط سخت‌تر

۱۶ درصد سد زاینده‌رود آب دارد / آغاز سال آبی جدید با شرایط سخت‌تر

ایسنا/اصفهان مدیر نیروگاه و سد زاینده‌رود با اشاره به اینکه تنها ۱۶ درصد سد زاینده‌رود آب دارد، گفت: تا به امروز حجم سد زاینده‌رود به کمتر ۹۲ میلیون مترمکعب نرسیده، بنابراین سعی بر این داریم که ذخیره آبی سد زاینده‌رود از ۱۱۰ میلیون مترمکعب کمتر نشود. 

سیدمجتبی موسوی نائینی در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد زاینده‌رود در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، اظهار کرد: سال آبی گذشته بارش‌های خوبی نداشتیم، البته زمستان گذشته بارش‌های نسبتاً خوبی بالادست داشتیم و در پایان سال ۱۴۰۰ میزان بارش‌ها به نزدیک میانگین رسید، هرچند از فروردین امسال به بعد دیگر بارشی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه در روز شنبه، ۱۹ شهریورماه حجم سد زاینده‌رود ۱۹۴ میلیون مترمکعب است، گفت: ورودی سد زاینده‌رود حدود ۱۱ و خروجی سد حدود ۲۵ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیر نیروگاه و سد زاینده‌رود تاکید کرد: این میزان خروجی سد برای مصارف شرب و صنعت است و امیدواریم بارش‌ها زودتر اتفاق بیفتد، هرچند مطابق پیش‌بینی هواشناسی، همانند سال گذشته پاییز خوبی نخواهیم داشت، بنابراین محتاطانه شرایط را پیش می‌بریم تا مصارف را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۶ درصد مخزن سد زاینده‌رود آب دارد، گفت: سال گذشته در همین زمان ذخیره سد ۲۴۹ میلیون مترمکعب معادل۲۰ درصد مخزن سد بود، بنابراین با توجه به توزیع آب کشاورزی در سال آبی جاری، ما سال آبی جدید را با شرایط سختتری آغاز خواهیم کرد، بنابراین باید در پاییز کنترل بیشتری بر مصارف داشته باشیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که این میزان آب کفاف چند ماه دیگر را می‌دهد، گفت: تابستان امسال اصفهان شرایط غیرمترقبه بسیار گرمی را پیش رو گذاشت و اردیبهشت امسال با افزایش دمای هوا، میزان مصرف آب شرب افزایش بی‌سابقه‌ای داشت و رکوردهای جدیدی زده شد.

وی تاکید کرد: اگر پاییز گرمی داشته باشیم، شرایط برای ما خطرناک است، اما با شرایطی که داریم تا شروع بارش‌ها که از اواخر پاییز خواهد بود، مشکل خاصی برای تأمین شرب نداشته باشیم.

مدیر نیروگاه و سد زاینده‌رود درباره اینکه با توجه به حجم پایین ذخیره سد زاینده‌رود، چند درصد ۱۶ درصد آب موجود قابل‌برداشت است، اظهار کرد: طی برآوردهای صورت گرفته تا حجم نزدیک ۵۰ میلیون مترمکعب آب قابل‌برداشت است، اما اینکه شرایط کیفی آب موجود در مخزن چگونه است، با توجه به اینکه تاکنون شرایط اتفاق نیفتاده، نمی‌توان این ریسک را انجام دهیم.

وی گفت: حداقل تاریخی آب موجود در سد زاینده‌رود حدود ۹۲ میلیون مترمکعب بود و تا به امروز حجم سد زاینده‌رود به کمتر از این حجم نرسید، بنابراین سعی بر این داریم که ذخیره آبی سد زاینده‌رود از ۱۱۰ میلیون مترمکعب کمتر نشود. 

موسوی درباره شرایط کیفی آب موجود سد زاینده‌رود، توضیح داد: در سال‌های خشکسالی حتی ذخیره آبی سد زاینده‌رود به زیر ۱۶۰ میلیون مترمکعب که معادل تراز نیروگاهی است، رسیده، بنابراین ناچاریم آب را از دریچه تحتانی سد خارج کنیم و با توجه به پایش‌های صورت گرفته تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha