• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401062116093
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

معاون محیط زیست استان عنوان کرد

۲ تالاب کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی می شوند

۲ تالاب کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی می شوند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از ساماندهی دو تالاب این استان خبر داد.

"جمشید عبدی پور" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: نصب تابلوی معرفی و خرید دوربین‌های چشمی برای حفاظت از تالاب‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

وی اظهارکرد: ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید دوربین و ۳۰ میلیون تومان به منظور نصب تابلوهای معرفی تالاب های "برم الوان" و "مورزرد زیلایی" در استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برای هر تالاب یک دوربین خریداری می شود، خاطرنشان کرد: با نصب این تجهیزات، امکان حفاظت این تالاب ها در برابر سودجویان تعرض به گونه های جانوری و گیاهی فراهم می شود.

عبدی پور تصریح کرد: برم الوان و دریاچه مور زرد زیلایی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند و مستندات مورد نیاز ثبت این تالاب ها در کنوانسیون رامسر پس از انجام مطالعات کارشناسی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده و قرار است برای ثبت بین المللی این دو تالاب تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: در صورت ثبت این مناطق در کنوانسیون رامسر امکان اختصاص اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها و صیانت از این گنجینه های طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیشگیری از آلودگی منابع آب تالاب ها، حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی و همچنین فراهم شدن زیرساخت های گردشگری به ویژه پرنده نگری از مزایای این اقدام است.

گفتنی است که تالاب برم الوان ۱۵ هکتار مساحت دارد و حداقل عمق آب این تالاب ۱۲ متر و حداکثر عمق آن ۳۰ متر است این تالاب در دهستان سرآسیاب یوسفی ۴۰ کیلومتری شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی و ۸۰کیلومتری شمال غربی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد. همچنین تالاب مور زرد زیلایی نیز در ارتفاع ۲ هزار و۱۸۰ متر از سطح دریا، بیش از ۳۵ هکتار مساحت دارد و حداکثر و متوسط عمق آب دریاچه آن به ترتیب ۱۴ و هشت متر است. این تالاب نیز در جنوب لردگان، ‌نزدیک مرز استان خوزستان و در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج واقع شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha