• چهارشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401062317369
  • خبرنگار : 50136

یک متخصص بیماریهای عفونی در ارومیه:

امسال با سونامی آنفلوآنزا مواجه می شویم

امسال با سونامی آنفلوآنزا مواجه می شویم

ایسنا/آذربایجان غربی دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در اذربایجان غربی گفت: روند شیوع بیماری کرونا استان به ثبات نسبی رسیده است.

دکتر سید جلیل موسوی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در سی و یکمین ماه کرونایی استان هستیم و به خط پایان موج هفتم نزدیک می شویم، افزود: از چهار هفته گذشته سیر نزولی شروع شده و همچنان روند نزولی ادامه دارد و در حال حاضر وضعیت پایدار و با ثباتی حاکم است.

وی ادامه داد: بستری های روزانه به حداقل رسیده ، روند کاهشی در مراجعات سرپایی ، بستری های کل، بستری های روزانه و تعداد تستهای انجام شده و تستهای مثبت و حتی فوتی ها ادامه دارد و قطعا از هفته آینده بر تعداد شهرستانهای آبی استان افزوده می شود.

دکتر موسوی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۱ نفر در بخشهای کرونایی استان بستری هستند که از این تعداد ۳۹ نفر با تشخیص قطعی کرونا مثبت بستری شدند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ نفر در بخشهای کرونایی استان بستری شدند که تست ۳ نفر مثبت بود.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ مورد ابتلای جدید به کرونا مثبت و یک مورد فوتی مثبت در استان گزارش شده است.

این متخصص بیماریهای عفونی خاطر نشان کرد: فصل پاییز و زمستان زمان شیوع و بروز سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و بیماری های ریوی است و با توجه به کنترل کرونا و عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی از جمله نزدن ماسک پیش بینی می شود امسال با اپیدمی آنفلوآنزا و شاید سونامی آنفلوآنزا مواجه شویم. لذا ضروری است واکسیناسیون کرونا تکمیل شود و واکسن آنفلوآنزا به ویژه در بین گروههای پرخطر نیز تزریق شود که بهترین زمان اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است.

وی اظهار کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاهها و مراکز علمی و آموزش حضوری لذا باید نسبت به بهینه سازی ، تهویه مناسب و امکانات مراکز آموزشی توجه جدی شود و واکسیناسیون این گروهها با جدیت پیگیری شود.

دکتر موسوی با اشاره به روند واکسیناسیون کودکان نیز گفت: در بین گروههای سنی ۱۲ تا ۱۷ سال واکسیناسیون رضایت بخش است اما بین گروههای ۵ تا ۱۱ سال ۶۴ درصد دوز اول، ۸۲ درصد دوز دوم را دریافت نکرده اند و این یک خطر جدی برای این گروه سنی کودکان است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان با اشاره به بازگشت زائرین اربعین حسینی نیز  گفت: بیماری های واگیر دار از جمله کرونا، وبا، آبله میمونی ، تب کریمه کنگو، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و.. در زائرین اربعین جدی است لذا نظارت ، کنترل و پایش وضعیت این افراد در بدو ورود به کشور و چند روز بعد ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه راههای انتقال کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی مشابه است، گفت: تشخیص افتراقی  آنها از نظر بالینی دشوار است گرچه آنفلوآنزا و کرونا می توانند با علایم شدیدتر و عوارض جدی تری همراه باشند .بهترین راه پیشگیری از بیماریهای واگیردار واکسیناسیون ، رعایت موازین بهداشتی فردی و اجتماعی ، تهویه مناسب، تعذیه خوب، استراحت و آرامش و پرهیز از استرس است.

دکتر موسوی افزود: با توجه به تحلیل وضعیت پیش بینی می شود اواسط یا اواخر پاییز شاهد موج هشتم کرونا باشیم که اگر جهش های خطرناک در ویروس نداشته باشیم موجی شبیه موج هفتم و به مراتب خفیف تر از آن را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha