• چهارشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401062317709
  • منبع : نمایندگی زنجان

در آینده نزدیک محقق می‌شود

تولید ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در زنجان

تولید ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در زنجان

ایسنا/زنجان نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: در آینده نزدیک قریب به ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در زنجان تولید خواهد شد که آب مورد نیاز حوزه صنعت استان را تامین می‌کند.

محسن افشارچی پیش از ظهر امروز (۲۳ شهریورماه) در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آب شرب زنجان، در جمع خبرنگاران، با اشاره به استراتژی‌های مشخص حوزه آب، عنوان کرد: در مسائل مربوط به آب استان در سه بخش استراتژی‌های مشخص وجود دارد. اول در بخش تامین آب شرب تلاش در راستای استحصال آب و مهار آب‌های سطحی است که در حال انجام اقداماتی هستیم اما نیاز به موافقت‌های بالادستی داریم و تلاش می‌کنیم مقدار مهار آب‌های سطحی استان را افزایش دهیم و تا به امروز حدود ۷ درصد آب‌های سطحی در استان مهار شده که این رقم باید به بالاترین حد خود برسد.

وی با اشاره به مصرف آب استان در حوزه صنعت، افزود: در حوزه صنعت استان در تلاش هستیم تا فاضلاب در سه منطقه زنجان، ابهر و خرم‌دره تصفیه و صنعت استان به طور کامل از طریق آب پساب پشتیبانی شود. در این راستا طی چند ماه آتی ۹۰ درصد زنجان به شبکه جمع‌آوری فاضلاب وصل و حدود ۴۵۰ هزار نفر را در این راستا پوشش خواهیم داد و قریب به ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تولید خواهد شد که برای صنعت زنجان کافی است.

افشارچی با اشاره به مصرف آب در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به اینکه حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی بسیار بالاتر از حوزه صنعت است، نیازمند بهره‌وری در این بخش هستیم و باید آب حجمی در اختیار کشاورزی قرار گیرد که در این راستا در حال برگزاری جلساتی هستیم و تلاش می‌کنیم اتفاقات مثبتی رقم بزنیم. البته این فرآیند زمان‌بر بوده و در میان‌مدت محقق خواهد شد و اگر بتوانیم در آب مصرفی بخش کشاورزی ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشیم، اتفاقات بسیار بزرگی رقم خواهد خورد.

این مسئول با اشاره به فرآیند نظارت بر کیفیت سلامت آب در آزمایشگاه واحد تصفیه آب زنجان، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این موضوع است که در این آزمایشگاه نسبت به سلامت مردم حساسیت ویژه‌ای وجود دارد و سنجش‌های متعددی از جمله میزان فلزات سنگین موجود در آب به صورت ماهانه و فصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به مسائلی که در استان زنجان در حوزه زیست‌محیطی عنوان می‌شود، خوشبختانه هیچ اثری از فلزات سنگین در آب نیست و در این بخش نیز آب سد تهم و برخی چاه‌های استان که تامین‌کننده آب شرب مردم هستند، بررسی می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به وضعیت امروز تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان، خاطرنشان کرد: در سفر رئیس‌جمهور مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی برای توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب تخصیص داده شد و خوشبختانه حجم زیادی از پروسه در داخل شهر در حال انجام است و امروز ماژول دوم پروژه فاضلاب محقق شده و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تا امروز انجام و میزان لوله‌کشی فاضلاب شهری را افزایش خواهیم داد و در صورتی که ماژول دوم محقق شود، نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب خواهیم داشت و امیدواریم در سفر دوم رئیس‌جمهور اعتباراتی اخذ و این فرآیند تکمیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha