• یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401062719554
  • خبرنگار : 50534

رونق گل‌های خندان مزارع ایجرود

رونق گل‌های خندان مزارع ایجرود

ایسنا/زنجان مدیر جهادکشاورزی شهرستان ایجرود گفت: آفتابگردان محصولی کم آب‌بر و استراتژیک است که باید برای توسعه کشت آن برنامه‌ریزی کرد.  

مجید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه محصول آفتابگردان در سطوح مختلف کاشته می‌شود و کشت آن در شهرستان باعث اشتغال‌زایی شده است، اظهار کرد: برآورد کارشناسان این است که امسال ۱۵۰ تن آفتابگردان از مزارع منطقه برداشت شود که امیدواریم در سال‌های آینده این مقدار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده از ۱۰۰ هکتار مزرعه آفتابگردان در ایجرود، ۱۵۰ تن محصول برداشت خواهد شد، افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال عایدی بهره‌برداران این محصول خواهد شد. البته ۳۰ هکتار از این مزراع به آفتابگردان دانه روغنی اختصاص دارد.  

این مسئول افزود: مقدار تناژ این محصول در هکتار حدود ۱‌.۵ الی ۲ تن است که قیمت نیز براساس نوسانات بازار متفاوت بوده و به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.  

به گزارش ایسنا، محصول آفتابگردان معمولا به صورت دیم کاشته می‌شود. تحقیقات به عمل آمده نشان داده که عملکرد گیاه آفتابگردان با آبیاری نسبت به کشت دیم و در سال‌های بسیار خشک به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. آفتابگردان سازگاری وسیع با شرایط اقلیمی و انواع خاک‌ها دارد.

زمان واقعی و دفعات آبیاری آفتابگردان به پراکنش بارندگی و ذخیره رطوبت خاک بستگی دارد. آفتابگردان هر ۱۴ روز یک‌بار به بارندگی یا آبیاری نیاز دارد تا عملکرد آن به حداکثر برسد. تامین یک آبیاری خوب در زمان گل‌دهی یا درست قبل از گلدهی ممکن است بهتر از چند بار آبیاری باشد.

آفتابگردان برای تولید محصول بیشتر به آب فراوان نیاز دارد ولی در شرایطی که بسیاری از گیاهان توانایی تولید محصول را ندارند، آفتابگردان محصول مناسبی تولید می‌کند. تعداد دفعات آبیاری بسته به نوع و بافت خام متغیر بوده و معمولا حدود ۲۰ روز قبل از برداشت آبیاری را قطع می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha