• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401062820146
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان:

دریافت وجه در مدارس دولتی زنجان ممنوع است

دریافت وجه در مدارس دولتی زنجان ممنوع است

ایسنا/زنجان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: همه برنامه‌های پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌وپرورش زنجان حول محور شخصیت‌گرایی و تقویت قدرت مطالبه به حق دانش‌آموزان است.

علی اسماعیلی شامگاه روز گذشته (۲۷ شهریورماه)، در نشست خبری به‌مناسبت بازگشایی مدارس با اشاره به آمار دانش‌آموزان در سال‌تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱، عنوان کرد: در سال‌تحصیلی جدید براساس پیش‌بینی‌ها ۲۱۹ هزار نفر دانش‌آموز زنجانی در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد که از این رقم، تعداد ۲۱ هزار و ۸۲۲ نفر دانش‌آموزان کلاس اولی هستند؛ همچنین براساس نتایج به‌دست آمده در موضوع ثبت‌نام دوره ابتدایی مقام اول کشوری را کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره به آمار نیروهای آموزشی و کادر اجرایی آموزش‌وپرورش استان در سال‌تحصیلی جدید، اظهار کرد: با توجه به آمارهای موجود، در سال‌تحصیلی جدید، آموزش‌وپرورش استان میزبان ۱۴ هزار و ۳۱۴ نفر از همکاران در قالب معلمان، نیروهای استخدام رسمی، پیمانی و سایر نیروهای سازمانی و نیز کادر اجرایی خواهد بود و از این نظر نسبت به برخی استان‌های هم‌تراز، استان زنجان وضعیت مطلوب‌تری دارد و از نظر کمبود نیروی انسانی شرایط حادی بر استان حاکم نیست؛ البته نواقصاتی وجود دارد که در تلاش هستیم تا کمبودهای موجود را رفع کنیم.

اسماعیلی با اشاره به فاکتورهای موثر در سنجش کیفیت شروع سال‌تحصیلی جدید، تصریح کرد: برای سنجش کیفی و کمی جزئیات سال‌تحصیلی جدید، فاکتورهای متعددی مانند نیروی انسانی، منابع مالی، فضای آموزشی و ... تاثیرگذار هستند که از نظر نیروی انسانی مطابق مواردی که ذکر شد، وضعیت حادی بر استان حاکم نیست و  از متوسط کشوری نیز بالاتر هستیم.

وی متذکر شد: در بحث منابع مالی نیز باید نسبت به جمعیت دانش‌آموزان و کادر آموزشی استان سنجیده و برنامه‌ریزی شود و در بحث فضای آموزشی مورد نیاز نیز در برخی مراکز تراکم دانش‌آموزان به نسبت سایر مراکز بیشتر بوده و در برخی مناطق به دلیل تراکم کمتر دانش‌آموزان، شرایط مطلوب‌تر است.

این مسئول در ادامه با اشاره به افزایش قیمت سرویس مدارس در سال‌تحصیلی جدید، بیان کرد: براساس مصوبات ابلاغ شده، نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته افزایش ۳۶ درصدی داشته است و در این راستا شرکت‌های حمل و نقل مورد تایید دستگاه‌های ذی‌ربط برای عقد قرارداد به مدارس معرفی شده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان ادامه داد: با توجه به دغدغه مدیران و اولیا دانش‌آموزان نسبت به عبور و مرور در مسیر مدارس در اثر تورم مراکز آموزشی و مدارس در بخش‌هایی از شهر، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای ابتدایی سال‌تحصیلی جدید مشکلات ترافیک و حمل‌ونقل وجود داشته باشد که در همین راستا پیشنهاداتی در شورای آموزش و پرورش استان در رابطه با تغییر ساعات متناسب با ساعات ادارات دولتی تا زمان نهایی شدن سرویس مدارس دانش‌آموزان، عنوان شده که در صورت تصویب در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به موضوع تامین لباس فرم دانش‌آموزان در مدارس، گفت: طبیعتا متحدالشکل بودن و یک‌رنگی لباس دانش‌آموزان در کیفیت آموزش و نظم عمومی مدارس تاثیر بسزایی دارد؛ البته با توجه به افزایش قیمت لباس فرم دانش‌آموزان این مسأله مورد توجه کارشناسان آموزش‌وپرورش استان قرار گرفته است و سعی کردیم در مسأله تهیه لباس فرم دانش‌آموزان، متناسب با وضعیت اقتصادی و منطقه مدارس رعایت حال را داشته باشیم و تلاش کردیم برای تامین لباس فرم بر دوش خانواده‌ها فشار مضاعفی وارد نشود.

وی با اشاره به مسأله دریافت شهریه در برخی مدارس که دغدغه اولیا است، افزود: در حال حاضر هیچ مدرسه دولتی حق دریافت مبلغی تحت عنوان شهریه را ندارد، البته به جز هزینه‌ای که در قبال مبلغ بیمه و تهیه کتب درسی دریافت می‌کنند، اما همچنان در مواردی، تعدادی از اولیا به آموزش‌وپرورش مراجعه کرده و از دریافت شهریه توسط مدارس دولتی شکایت دارند؛ لذا در این موارد حتی رای برای تغییر جایگاه مدیریت صادر شده است و پیگیری‌ها در این زمینه توسط کارشناسان آموزش‌وپرورش جریان دارد و مدارس دولتی به‌جز هزینه بیمه و کتب درسی، حق دریافت مبلغی تحت عنوان شهریه چه اجباری چه اختیاری را ندارند.

این مسئول در بخش دیگری با اشاره به آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: هم‌اکنون این لایحه در کمیته آموزش‌وپرورش مجلس در حال بررسی است، البته ما می‌دانیم که این طرح رتبه‌بندی همان قانون مورد نظر و انتظار معلمان نیست اما تصویب این قانون شروع خوبی می‌تواند باشد برای ایجاد تحول‌های بنیادین بعدی و به‌طور قطع با تصویب این قانون، مسیر برای اصلاح شرایط پرداختی و جایگاه معلمان هر ساله مطلوب‌تر از سال قبل خواهد شد و این فرایندی است که ۱۱ سال در صف انتظار قرار داشت و نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه‌مدت به نتیجه مطلوب برسد و نیازمند بازه زمانی است.

اسماعیلی با اشاره به موضوع سامان‌دهی معلمان در استان زنجان، تصریح کرد: سازمان‌دهی نیروی انسانی در استان از چند جنبه قابل بررسی است؛ با توجه به اینکه در همه مناطق، نیروهای بومی مورد نیاز از همان منطقه تامین نمی‌شود، لذا به جهت اینکه معلم مهاجر در سطح استان نداشته باشیم، نیازمند برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه هستیم. نقل و انتقالات معلمان، تابعی از شرایط خاص و متفاوتی از جمله امتیاز منطقه‌ای، نیاز و عدم نیاز منطقه به نیروی آموزشی، مازاد بودن نیروی آموزشی در منطقه‌ای مشخص، نیاز منطقه مقصد به نیروی آموزشی و ... است و همه این مولفه‌ها به نوبه خود تاثیرگذار هستند، اما خوشبختانه ما امسال در بحث سامان‌دهی معلمان با کمترین میزان اعتراضات مواجه بودیم و در حوزه ابتدایی به درجه‌ای رسیدیم که در برخی مناطق معلمان با سابقه ۱ الی ۲ سال نیز منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای به دست آمده در قالب سیاست جلوگیری از تورم نیرو در مناطقی که نیازمند نیستند، ۴۱ درصد متقاضیان در مقطع متوسطه و ۷۰ درصد نیروهای آموزشی در مقطع ابتدایی منتقل شدند و این میزان، بی‌سابقه ترین حجم نقل و انتقالاتی بود که طی سالیان اخیر اتفاق افتاد.

این مسئول با اشاره به اقدامات اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان برای تامین فضای ورزشی و فرهنگی موردنیاز دانش‌آموزان، افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در سیاست‌های آموزش‌وپرورش استان، تامین فضای ورزشی و تفریحی است و به همین جهت عملیات اجرایی ۱۰ سالن ورزشی، ۱۴ زمین ورزشی و ۱۰ فضای بازی شنی مخصوص دانش‌آموزان در دست اجرا است، یعنی بخش قابل توجهی از فضای ورزشی استان در حال ارتقا است و زمین‌های چمن در هفته اول مهر افتتاح خواهد شد و سالن‌های ورزشی نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌های عمرانی آموزشی، بخشی جذب شده و بخشی از محل خیرین تامین شده است. همچنین اولین استخر دانش‌آموزی استان در دست ساخت است و در زمینه تامین فضای ورزشی مورد نیاز مدارس دخترانه نیز  تاکید بر ایجاد فضای ورزشی و تفریحی در داخل فضای مدارس وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به مجموع مدارس و فضای آموزشی موجود در استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۹۴ عدد مدرسه ابتدایی، ۴۲۵ مدرسه متوسطه اول، ۹۱ مدرسه متوسطه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و به طور کلی ۱۶۰۰ ساختمان ویژه آموزش دانش‌آموزان در استان زنجان وجود دارند که در تلاش هستیم با ارتقا این رقم، در زمینه تامین فضای مورد نیاز آموزش دانش‌آموزان استان و بالا بردن کیفیت آموزشی و تحصیلی آینده‌سازان کشور تاثیرگذار باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha