• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401062820376
  • منبع : نمایندگی قزوین

/یادداشت/

بوئین‌زهرا و یک مطالبه زمین مانده

بوئین‌زهرا و یک مطالبه زمین مانده

ایسنا/قزوین شهر بوئین زهرا با ۳۵۰۰۰ نفر جمعیت ساکن در شهر و ۲۸۰۰۰۰ نفر جمعیت ساکن شهرستان، پایگاه اورژانس درون‌شهری ندارد! پایگاه اورژانس درون‌شهری بوئین زهرا در کنار بیمارستان امیرالمومنین (ع) واقع شده که حدود ۱۰ کیلومتر با دورترین نقطه شهر و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

امیر ۹ ساله ساعت ۹ یک شب تابستانی در حال بازی کردن در کوچه‌های شهرستان بوئین‌زهرا بود که مادرش از پنجره او صدا کرد تا برای شام به خانه برود، او با سرعت در حال بالا رفتن از پله‌ها بود اما چون خانم همسایه گلدان‌های راه پله را آب داده بود پله‌ها خیس بودند و امیر سُر خورد و از اول پاگرد بالا به آخر پاگرد پایین نزدیک به ۶ متر سقوط کرد.

آقای نادری یکی از همسایه‌ها که سر و صدا را شنیده بود سریع خودش را به راه‌پله‌ها رساند و امیر را دید که آغشته در خون شده و در حال ناله کردن است. مادر امیر نیز حالا به پایین پله‌ها رسیده بود و همین‌که پسرش را دید از روی استیصال فریاد زد و سرش را در میان دست‌ها گرفت، توان از پاهایش رخت بر بست و گوشه‌ای نشست.

آقای نادری که عضو جمعیت هلال احمر بود ابتدا مادر امیر را آرام کرد و بعد پارچه‌ای آورد و روی زخم‌ها گذاشت و از امیر خواست نترسد و تکان نخورد تا آسیب نخاعی نبیند، بعد به سرعت با اورژانس تماس گرفت و ماجرا را توضیح داد و از آن‌ها خواست هرچه سریعتر به محل حادثه بیایند.

بیست دقیقه گذشت و مادر امیر بی‌قرار و آشفته بود چون می‌دید حال پسرش هر لحظه بدتر می‌شود و دیگر کم مانده بیهوش شود، آقای نادری بازهم با ۱۱۵ تماس گرفت و آن‌ها پاسخ دادند فاصله زیاد است، کمی صبور باشید.

۱۵ دقیقه دیگر گذشت و امیر بیهوش شد و مادرش که دیگر تاب نداشت و همسرش در یکی از کارخانه‌های اطراف شهر شب‌کار بود، از آقای نادری خواهش کرد که امیر را با ماشین شخصی به بیمارستان برسانند، آقای نادری برخلاف میل باطنی و آموزش‌هایی که دیده بود ناچار قبول کرد و امیر را با ماشین شخصی پس از گذشت ۵۷ دقیقه از حادثه (با احتساب فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر بوئین زهرا با تنها بیمارستان شهرستان) به بیمارستان انتقال دهد.

پس از رسیدن امیر به بیمارستان و انجام اقدامات اولیه، پزشکان اظهار کردند به دلیل اینکه او بدون تجهیزات و با گذشت زمان به بیمارستان منتقل شده متأسفانه قطع نخاع شده و به این صورت امیر ۹ ساله با دنیایی از  آرزوهای رنگارنگ تا آخر عمرش باید با ویلچر تردد کند.

نگران نباشید؛ این یک داستان خیالی بود، داستانی که ممکن است هر لحظه به واقعیت نزدیک شود زیرا مردم شهر بوئین زهرا با معضل اورژانس روبه‌رو هستند.

بله متأسفانه شهر بوئین زهرا با ۳۵۰۰۰ نفر جمعیت ساکن در شهر و ۲۸۰۰۰۰ نفر جمعیت ساکن شهرستان، پایگاه اورژانس درون‌شهری ندارد! پایگاه اورژانس درون‌شهری بوئین زهرا در کنار بیمارستان امیرالمومنین (ع) واقع شده که حدود ۱۰ کیلومتر با دورترین نقطه شهر و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

همانطور که می‌دانید زمان طلایی برگشت به زندگی در زمان وقوع سکته قلبی حدود ۶ الی ۱۲ دقیقه است اما متوسط رسیدن آمبولانس اورژانس به شهر بوئین زهرا ۲۵ الی ۴۰ دقیقه است!

فرض کنید در شهر بوئین‌زهرا تصادف شدیدی برای شخصی که از قضا به لحاظ مالی نیازمند است رخ داده، اگر صبر کنند که آمبولانس اورژانس به محل حادثه برسد فرد بر اثر خونریزی فوت می‌کند اگر هم فرد را با ماشین شخصی به بیمارستان انتقال دهند، هم خطر مرگ و هم خطر آسیب نخاعی و قطع عضو برای مصدوم پیش می‌آید ضمن اینکه برای فردی که مشکل مالی دارد بیمه تصادفات فقط با انتقال به وسیله اورژانس به بیمارستان به مصدوم تعلق می‌گیرد در غیر این صورت تحت پوشش قرار نگرفته و باید برای هزینه‌های هنگفتی پرداخت کند.

با این تفاسیر داشتن یک پایگاه اورژانس درون شهری کمترین خواسته مردم شریف شهر بوئین زهراست و انتظار می‌رود احداث هرچه سریعتر این پایگاه اورژانس که مشرف به تمامی خیابان‌های شهر باشد در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

یادداشت از امیرحسین جعفری‌نژاد خبرنگار ایسنا در بوئین‌زهرا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha