• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401062820520
  • منبع : نمایندگی همدان

قرار گرفتن ۲۲۰ دستگاه ادوات کشاورزی در اختیار دیم‌کاران همدانی

قرار گرفتن ۲۲۰ دستگاه ادوات کشاورزی در اختیار دیم‌کاران همدانی

ایسنا/همدان رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: ۲۲۰ دستگاه ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان دیم کار استان همدان قرار گرفت.                                                                 

مهدی جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ از محل طرح جهش تولید در دیم زارهای استان همدان ۲۲۰ دستگاه ادوات کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بانک ملی استان با اعتباری افزون‌بر ۱۹۰ میلیارد ریال در اختیار کشاورزان دیم کار استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دستگاه‌ها تحویل کشاورزان شده و در برنامه کشت سال‌زراعی جاری بهره‌برداری خواهند شد، اظهار کرد: در سال زراعی جاری نیز از این محل ۲۸۱ دستگاه سهمیه انواع ادوات به استان اختصاص داده شده است که با تسهیلات چهار درصد در اختیار کشاورزان دیم کاری که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها مشارکت دارند و در سال گذشته از این تسهیلات بهره‌مند نشده‌اند قرار خواهد گرفت.

جهانگیری با اشاره به اینکه تقریباً پرونده پلاک تراکتور در همدان بسته شده است، یادآور شد: در استان همدان ۳۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه تراکتور وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار و ۸۴۷ دستگاه دارای پلاک هستند. تراکتورهای فاقد پلاک مشکل فنی و حقوقی داشتند که تا مشمول پلاک گذاری نبودند.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان ۱۶۰۰ دستگاه کمباین دارد که از اوایل سال به سمت استان های جنوبی حرکت می‌کنند و بعد به استان برمی‌گردند، بیان کرد: حدود ۱۱۰۰ دستگاه کمباین به استان برگشته و کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند و مابقی در استان های مجاور مشغول برداشت هستند.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دستگاه کمباین در استان همدان در فصل برداشت مشغول کار هستند، خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ دستگاه کمباین مهاجر نیز از استان های فارس و قم وارد استان می‌شوند.

وی ضریب مکانیزاسیون استان همدان را در پایان سال گذشته ۲.۱۲ اسب بخار در هکتار دانست و گفت: پیش بینی شده امسال به ۲.۲ اسب بخار در هکتار برسد که البته با توجه به اینکه تاکنون حتی یک ریال از اعتبارات مکانیزاسیون تحقق پیدا نکرده، کار دشواری است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان اظهار کرد: ضایعات برداشت غلات در استان همدان پنج درصد است در حالیکه در شرایط استاندارد سه تا چهار درصد ریزش وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha