• دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401062820563
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نگاهی به معضل سگ‌های رها در کاشمر

نگاهی به معضل سگ‌های رها در کاشمر

ایسنا/خراسان رضوی سال‌ها می‌گذرد که در کنار خشکسالی‌های پی در پی، دست درازی انسان به حریم زندگی حیوانات موجب شده تا نه تنها روز به روز به تعداد گونه‌های در حال انقراض حیات وحش اضافه شود بلکه شاهد حضور برخی از آنها در سطح شهرها باشیم.

شهرستان کاشمر نیز از این امر مستثنی نبوده به طوری که روند رشد حیات بشری از یک سو، دست درازی بیش از حد به قلمرو حیوانات، دخالت و افزون‌خواهی انسان‌ها چهره طبیعت را در معرض نابودی قرار داده است، در صورتی که هر موجود زنده‌ای که در طبیعت حیات دارد کاربری ویژه‌ای در اکوسیستم طبیعت و حیات انسانی دارد.

از سویی کارشناسان محیط زیست معتقدند؛ حضور برخی حیوانات در محیط‌های شهری و در کنار مردم به دلیل غذا دادن به آنها قطعا هم برای گونه و هم انسان می‌تواند آسیب ساز باشد.

هر چند سگ جزو گونه‌های حیات وحش حیاتی محسوب نمی‌شود اما سال‌هاست به دلیل رهاسازی زباله توسط شهروندان در هر ساعت شبانه روز و غذا دادن به آنها شاهد حضور گاه تنها و گاهی به صورت گله‌ای‌شان در سطح شهر و خیابان‌های اصلی هستیم که این موجب آزار و ترس کودکان و برخی شهروندان شده است، همین چند روز قبل بود که دختری نفس نفس زنان دست مادرش را محکم گرفته و با سرعت هرچه تمام می‌دوید، هر از گاهی پشت سرش را نگاه می‌کرد، مادرش که چادر مشکی‌اش را به دندان گرفته بود دست فرزندش را محکم‌تر از همیشه می‌فشرد و می‌گفت بدو؛ کمی جلوتر از من ایستادند، نفسشان به سختی بالا می‌آمد پرسیدم مشکلی پیش آمده با دست به پشت سرش اشاره می‌کند و به سختی می‌گوید، نزدیک ۱۵ تا ۲۰ سگ بودند دو تای آن‌ها با پارس کردن دنبالمان کردند ترسیده بودم مانند آنچه سگ‌های ولگرد در قم و اهواز بر سر کودک آورده بودند به ما هم حمله کنند.

وقتی می‌فهمد خبرنگار هستم و قصد کمک دارم به نشانه اعتراض صدایش را بالا برد و گفت: پس چرا نمی‌نویسید و از مسئولان نمی‌خواهید فکری بردارند، مدت‌هاست که وجود سگ‌های ولگرد در این شهر نگران کننده شده چرا کسی برنامه‌ای برای جمع‌آوری این حیوانات ندارد.

خودش را زهرا طاهری ساکن خیابان فرهنگیان معرفی کرد و افزود: در این منطقه یک پارک وجود دارد که بیشتر شب‌ها به دلیل وجود سگ‌ها به صورت گله‌ای امکان حضور خانواده‌ها و تفریح کودکان وجود ندارد.

وی با اظهار تأسف از اینکه حتی در خیابان‌های اصلی شهر هم سگ‌های ولگرد حضور دارند و به راحتی رفت و آمد می‌کنند، عنوان کرد: سگ‌های ولگرد انگار به جزئی از این شهر تبدیل شده‌اند. اگر اتفاقی برای یکی از کودکان این شهر به دلیل وجود سگ‌های ولگرد بیفتد چه کسی پاسخگو خواهد بود.

طاهری افزود: شاید قبلاً سگ‌ها را شب که به نیمه می‌رسید یا در آستانه طلوع آفتاب می‌شد دید ولی امروزه در هر لحظه از روز که بیرون بروی سگ‌ها را به صورت گله‌ای می‌توان دید.

جمع‌آوری ۳۰ قلاده سگ در هر شب

سگ‌های رها در کاشمر تبدیل به یک گره کور شده‌اند. در واقع تردد این حیوانات در خیابان‌های شهر به حدی زیاد شده است که به صورت دسته جمعی حضور داشته و همین امر باعث تهدید سلامت و روان مردم شده بنابراین این سگ‌ها، برای یافتن غذا و سیر کردن شکم به صورت مداوم در حال پرسه زدن و سرک کشیدن به زباله‌های رها شده در مقابل منازل مسکونی هستند، شهروندان بارها و بارها اعتراضات خود را همراه با عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی و یا حضوری اعلام کرده‌اند اما همچنان شاهد حضور تعداد زیادی از سگ‌های رها در کوچه و خیابان هستیم.

در همین راستا معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از گذشته درگیر این موضوع هستیم، گفت: شهر کاشمر به دلیل نزدیکی که به روستاها و شهرستان‌های همجوار دارد بعضاً شاهد حضور سگ‌های رها شده روستاها و همچنین سودجویی تعداد محدودی از افراد که از این مناطق سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرده و در اطراف کاشمر رهاسازی می‌کنند، هستیم.

محمد نجار همچنین افزود: غذا دادن مردم کاشمر به سگ‌های بلاصاحب موجب شده تا شاهد حضورشان در معابر شهری، میدان‌ها و شهرک‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه طی ماه گذشته ۱۵۰ قلاده سگ جمع‌آوری شده از روستاها و دیگر شهرها در اطراف شهر کاشمر رهاسازی شده‌اند، عنوان کرد: با تشکیل گروهی در کاشمر به طور شبانه‌روزی اقدام به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر می‌شود به طوری که طی یک هفته گذشته حدود ۱۲۰ قلاده جمع‌آوری و برای نگهداری تحویل پناهگاه شده‌اند.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر خاطرنشان کرد: به طور میانگین هر شب بین ۲۵ تا ۳۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند.

وی عنوان کرد: شهرداری کاشمر برای حمایت از این سگ‌ها اقدام به راه‌اندازی پناهگاهی در کیلومتر ۳ جاده کاشمر به خلیل‌آباد به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع نموده است.

نجار گفت: غذای مورد نیاز این سگ‌ها توسط مردم و حامیان حیوانات تهیه می‌شود، در این مکان حتی سگ‌های آسیب دیده نیز درمان، واکسینه، پلاک گذاری و شناسنامه‌دار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵۰ قلاده سگ در این پناهگاه نگهداری می‌شود، از عقیم‌سازی ۴۵ قلاده سگ بلاصاحب طی سه هفته گذشته خبر داد و گفت: چون هزینه‌های درمانی این سگ‌ها بسیار بالاست می‌طلبد مردم حمایت‌هایی را در بخش‌های مختلف از جمله اهدای داروهای مازادی که دارند، تغذیه و نگهداری بعد از درمان نیز داشته باشند.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر ادامه داد: با توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌طلبد شهروندان از غذا دادن به شهروندان در سطح شهر خودداری کرده و همان غذا را تحویل پناهگاه دهند.

وی ظرفیت نقاهتگاه را ۵۰۰ قلاده سگ اعلام نمود و گفت: متأسفانه هزینه‌های نگهداری هر سگ بسیار بالاست به طوری که هزینه عقیم‌سازی هر کدام بیش از ۴۰۰ هزار تومان و هزینه نگهداری روزانه هر سگ نیز به جز پلاک‌گذاری ۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: چون هزینه نگهداری برخی سگ‌های زینتی که توسط خانواده‌ها خریداری می‌شوند زیاد است به همین دلیل بعد از مدتی اقدام به رهاسازی در معابر شهری می‌کنند که می‌طلبد به جای رهاسازی این حیوانات آنها را تحویل نقاهتگاه و مرکز نگهداری سگ‌ها بدهند و در قبال آن رسید دریافت کنند.

نجار خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود ضمن شناسایی کسانی که اقدام به گرفتن سگ‌ها از شهرهای دیگر و رهاسازی‌شان در اطراف کاشمر می‌کنند که موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان می‌شود و بهداشت عمومی شهر را به خطر می‌اندازند برخوردهای جدی صورت گیرد.

کمبود شدید منابع مالی

چند سالی می‌شود که در نگهداری سگ‌های بلاصاحب برخی از تشکل‌های غیردولتی و شهروندان به این حوزه ورود داشته و اقداماتی را داشته‌اند بماند که در این خصوص گلایه‌مندی‌هایی هم از شهرداری وجود دارد به طوری که در همین خصوص فهیمه رئیس‌زاده یک فعال محیط‌زیست که چند سالی با همت شهروندان توانسته بود یک مرکز جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را سرپا نگه دارد، گفت: به دلیل عدم‌حمایت شهرداری و وجود مشکلات مالی این مرکز به فرد دیگری واگذار شد.

وی با بیان اینکه همکاری شهرداری در بخش عمرانی مرکز نگهداری قابل تقدیر بود اما در تأمین هزینه‌های مالی برای غذای سگ‌ها کمکی نداشتند، تصریح کرد: به دلیل تأمین غذای مورد نیاز بدهی بسیاری به بازار داشتیم این وضعیت موجب شد به هر سگ فقط یک وعده غذا بیشتر نتوانیم بدهیم با این وجود باز هم در روز تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه داشتند که مقداری از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شد.

رئیس‌زاده با انتقاد از گروهی که اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر می‌کردند، اظهار کرد: بعضاً در مواقع جمع‌آوری سگ‌ها صدمات شدیدی به آنها وارد می‌شد که مجدد در مرکز نگهداری مجبور به درمان آنها بودیم که این خود هزینه‌هایی را در بر داشت.

مدیر مجموعه نقاهتگاه مهربانی هم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سومین مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در خراسان رضوی مربوط به کاشمر است، گفت: اکنون در تنها پناهگاه نگهداری سگ‌های بلاصاحب کاشمر بالغ‌بر ۲۵۰ قلاده سگ نگهداری می‌شود.

حجت میرعلیشاهی با اشاره به هزینه‌هایی که مرکز دارد، افزود: برای عقیم‌سازی و درمان هر سگ به ۶۰۰ هزار تومان و برای غذای هر سگ در هفته به ۱۰۰ هزار تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه طی سه هفته اخیر شهرداری فقط ماشینی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و ساخت و ساز در محل مجموعه کمک‌هایی را داشته و برای تأمین غذای مورد نیاز هیچ کمکی نکرده‌اند، عنوان کرد: روزانه به ۱۵۰ کیلو غذا و ۵ تا ۶ کیسه نان خشک نیاز داریم که شهرداری در این خصوص همکاری ندارد، فقط گفته شده ۶ میلیون تومان برای کمک به این پناهگاه تصویب شده ولی هنوز پرداخت نشده است.

نگاهی به معضل سگ‌های رها

مدیر مجموعه نقاهتگاه مهربانی خاطرنشان کرد: نه تنها در نگهداری سگ‌های بلاصاحب با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستیم بلکه نیروی انسانی هم نداریم و اکنون فقط با دو نیرو این مرکز اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه برای نگهداری این تعداد سگ در مجموع در هر ماه به ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: به طور میانگین در هر روز ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ به پناهگاه منتقل می‌شوند.

میرعلیشاهی با اعلام اینکه طی یک سال گذشته ۴۰ قلاده سگ پس از درمان، عقیم‌سازی و پلاک گذاری رهاسازی شده‌اند، تصریح کرد: در این مرکز بعضاً سگ‌های نژاد داری نگهداری می‌شوند که شهروندان می‌توانند در صورت تمایل به طور رایگان با پر کردن یک فرم تعهد آنها را تحویل بگیرند.

با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و مزاحمت‌های این حیوانات برای شهروندان و ایجاد آلودگی‌های محیطی در سطح شهر و همچنین درخواست‌های مکرر شهروندان در خصوص برطرف نمودن این مشکل، می‌طلبد طرح ضربتی جمع‌آوری این سگ‌ها در دستور کار حوزه خدمات شهری کاشمر قرار گیرد و با سرعت بیشتری جمع‌آوری شوند.

جدای از لزوم عملکرد مسئولانه شهرداری، فرهنگ‌سازی به مردم درباره ابعاد معضل سگ‌های ولگرد باید انجام شود و غذا دادن به سگ‌ها توسط شهروندان به ظاهر دوستدار حیوانات متوقف شود در غیر این صورت شاهد حضور بیشتر حیوانات در سطح شهر خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha