• چهارشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401063022237
  • خبرنگار : 50167

عشق و احترام عنصر فراموش شده در برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر

عشق و احترام عنصر فراموش شده در برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر

ایسنا/زنجان ۲۱ سپتامبر سال  ۲۰۲۲ برابر با ۳۰ شهریور، به نام روز جهانی آلزایمر نام‌گذاری شده و فرصت مناسبی برای به یاد آوردن این بیماری و مطرح کردن راه‌های پیشگیری و مقابله با آن است.

رحیمه حسین‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری آلزایمر، اظهار کرد: این بیماری یک اختلال پیشرونده مغزی است که به تدریج حافظه، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، توانایی تعامل اجتماعی، قضاوت و استدلال که فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا را مختل می‌کند.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه فرد در بیماری آلزایمر با از دست دادن فعالیت شناختی خود از مرحله استقلال به مرحله وابستگی کامل اعضای خانواده یا مراقبت‌کنندگان می‌رسد، افزود: بیماری آلزایمر، باعث مرگ پیش رونده سلول‌های عصبی در نیمکره‌های مغز می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آلزایمر ششمین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، تصریح کرد: پیشرفت بیماری می‌تواند از ۸ تا ۲۰ سال به طول بیانجامد که بستگی به جریانات منحصر به فرد زندگی شخصی و وضعیت سلامتی بیمار دارد. البته علی‌رغم از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز برخی از عملکردهای مغزی باقی می‌مانند.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با مراحل بیماری آلزایمر، گفت: مراحل پیشروی بیماری آلزایمر سه مرحله ابتدایی تا خفیف، مرحله متوسط، مرحله حاد است که فرد مبتلا به تدریج عملکردهای مغزی‌اش را از دست می‌دهد و  از جهات مختلف رفتارهای کودکانه از خود نشان می‌دهد.

حسین‌خانی در رابطه با مرحله ابتدایی آلزایمر، اظهار کرد: در مرحله ابتدایی تا خفیف که معمولاً ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد، اولین ناحیه‌ای که در آن سلول‌های عصبی آسیب می‌بینند ناحیه مربوط به حافظه در مغز بوده اما به دلیل اینکه قضاوت، استدلال و مهارت‌های اجتماعی همچنان عملکرد طبیعی دارند فرد می‌تواند تدابیر جبرانی را برای مقابله با مشکلات حافظه اتخاذ کند در نتیجه فرد در این مرحله کاملاً طبیعی به نظر می‌آید و غالباً به پزشک مراجعه نمی‌کند.

وی در رابطه با پیشرفت بیماری آلزایمر در مرحله متوسط، افزود: این مرحله معمولاً یک دوره ۳ تا ۵ ساله را شامل می‌شود که موج تخریب، سلول‌های عصبی سراسر مغز را می‌گیرد و با شدت یافتن بیماری و آغاز مرحله حاد، فرد توانایی‌اش را در تعامل درست با دیگران از دست می‌دهد، گفتنی است در این مرحله مهارت‌های قضاوت کردن، استدلال و دیگر مهارت‌های اجتماعی فرد نیز از بین می رود.

این مسئول با تاکید بر لزوم دانستن روش‌های درست مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر، تصریح کرد: در جریان از دست رفتن حافظه کوتاه مدت، می‌توانیم عکس‌های آلبوم خاطرات را برای تقویت حافظه بلندمدت به بیمار نشان دهیم و از دوستان و اقوام بخواهیم مرتب با او تماس بگیرند.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان  با بیان اینکه بیماران مبتلا به آلزایمر را باید با بردن برای قدم زدن بیرون خانه در بطن جامعه قرار دهیم، گفت: باید از انجام دادن کارها و فعالیت‌هایی که بیمار هنوز می‌تواند خودش انجام دهد بپرهیزیم زیرا این کار به حفظ استقلال او کمک می‌کند.

حسین‌خانی با بیان اینکه بیماری آلزایمر تنها حافظه شخص را از وی ربوده و نه عقلش را بنابراین احترام و عشق را در همه مراحل بیماری به وی ارزانی کنید، خاطرنشان کرد: در انجام مراقبت از بیمار، از دیگر اعضای خانواده یا مراقبان کمک بگیرید و به نوبت از او مراقبت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha