• یکشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401070301165
  • خبرنگار : 50570

/رحلت پیامبر اکرم (ص)/

توجه به حقوق زنان در آموزه‌های حضرت محمد(ص)

توجه به حقوق زنان در آموزه‌های حضرت محمد(ص)

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از مسائل امروز جامعه ما حقوق زنان است و در این زمینه آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) با اشاره به لزوم الگوپذیری از سنن پیامبر در خصوص حقوق زنان اظهار کرد: یکی از مسائل مطرح امروز جامعه ما حقوق زنان است؛ اینکه زنان چه جایگاهی دارند و مسلمانان باید چه رفتاری در این خصوص داشته باشند. در زمینه حقوق زنان بهترین الگو پیامبر(ص) است که می‌گوید بهترین شما کسی است که با خانواده خود مهربان باشد و کسی که با همسر خود رفتار خوبی نداشته باشد پیرو پیامبر محسوب نمی‌شود.

وی افزود: پیامبر(ص) فرموده زمانی که شما ازدواج می‌کنید همسرتان بر گردن شما حق دارد و باید به او احترام بگذارید. همچنین در وصیت‌های اهل بیت(ع) به ما چنین سفارش‌هایی شده  و اگر می‌خواهیم پیامبر دستگیر ما باشد باید به این وصیت‌ها عمل کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به کم‌لطفی نسبت به پیامبر(ص) در برگزاری مراسم عزاداری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات پیروان شیعه این است که علی‌رغم طرفداری از اهل بیت آن‌گونه که باید شان و منزلت پیامبر خدا را رعایت نمی‌کنند، درحالیکه طبق احادیث متعدد مقام پیامبر(ص) از همه امامان بالاتر است؛ لذا باید باشکوه ترین عزاداری‌ها را برای او انجام دهیم.

ابراهیمی با بیان اینکه نکته دیگر این است که باید از خود بپرسیم که آیا حقی که پیامبر(ص) بر گردن ما دارد را ادا کرده‌ایم یا نه، افزود: ادا کردن حق پیامبر(ص) در پیروی کردن از دستورات، سنت و اخلاق  ایشان است و متأسفانه این اخلاق و سنت‌ها در زندگی ما کمرنگ  شده است. گاهی از جوانان سوال می‌کنم که کدامیک از آیات قرآن را در زندگی به کار می‌برید و به عنوان پیرو ایشان کدامین اخلاق پیامبر را رعایت می‌کنید اما آن‌ها پاسخی ندارند.

وی با اشاره بر پیروی از سنن پیامبر(ص) بیان کرد: طبق آیات قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) به عنوان اسوه و الگوی حسنه قرار داده شده است. لذا باید از خود سوال کنیم که به کدام یک از اخلاق پیامبر به عنوان پیرو دین عمل می‌کنیم. به عنوان مثال برخورد مناسب و معاشرت با دیگران امری بسیار مهم است که باید همانند حضرت محمد آن را سرلوحه کار قرار داد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: گاهی از افراد مذهبی انتقاد می‌کنیم که چرا در برخورد با مردم با روی خوش رفتار نمی‌کنید و اگر به سنن رسول خدا عمل نکنیم نباید انتظار شفاعت نیز داشته باشیم. یکی از نکات مهم که در خصوص شفاعت وجود دارد این است که اگر شباهتی به اهل بیت(ع) نداشته باشیم نباید انتظار شفاعت از آن‌ها نیز داشته باشیم.

ابراهیمی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرموده ۲ امانت الهی را به شما می‌سپارم که در حدیث معروف ثقلین به آن‌ پرداخته شده است. نخست ثقل اکبر یعنی قرآن که از موضوعاتی است که مغفول مانده و گاهی در خانه‌های ما خاک روی آن می‌نشیند. در این لحظه باید متوجه ناراحتی پیامبر از ما و خانواده‌مان شویم، چراکه به این قرآنی که پیامبر فرموده همه‌چیز برای هدایت ما در آن است بی‌توجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین حضرت محمد(ص) فرموده که من برای هدایت رسالتم اجری از شما نمی‌خواهم، بلکه تنها از شما مودت همراه با عمل می‌خواهم. مودت نیز زمانی صحیح است که خود را در رفتار نشان دهد؛ همانگونه که شفاعت تنها با شباهت به اهل بیت(ع) محقق می‌شود.

این کارشناس مذهبی در خصوص اصلاح جامعه بیان کرد:  یکی از مواردی که علمای دین بارها به آن اشاره کردند این است که اگر می‌خواهید جامعه اصلاح شود، باید انتقادها به مسئولان بازگردد تا به دنبال اصلاح آن‌ها جامعه نیز اصلاح شود. مشکلات زمانی برطرف می‌شود که مسئولان به دنبال دنیادوستی، دنیاپرستی و رفاه خود نباشند.

ابراهیمی ادامه داد: عدالت امیرالمونین که از آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) است، در جامعه ما نسبت به برخی مسئولان کمرنگ است. اگر امروز پیامبر در شرایط اخلاقی جامعه قرار داشت از ما می‌خواست تا مشکلاتی که در گفتار و رفتار ما وجود دارد با آموزه‌های اخلاقی برطرف شود و با تاکید بر عدالت اجتماعی از مسئولان می‌خواست مشکلات جامعه را رفع کنند.

وی با اشاره به لزوم افزایش شناخت جوانان از زندگی پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: یکی از کتب ارزشمند در خصوص زندگی پیامبر «سنن النبی» است که آداب و دستورات اخلاقی و خانوادگی حضرت محمد(ص) را بیان می‌کند. جوان ناکام کسی است که به سنت های پیامبر، حتی یک‌ مرتبه در زندگی خود عمل نکرده باشد و چه خوب می‌شود تا در این روزها به اخلاق، سنن و دستورات ایشان توجه کنیم. یکی از مشکلات ما کمتر مطالعه کردن است که اگر جوانان ما به دنبال مطالعه حقایق باشند در کتب به بسیاری از شبهاتی که نسبت به ایشان گفته شده پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha