• یکشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401071004224
  • خبرنگار : 50037

کردآباد بازارچه می‌خواهد

کردآباد بازارچه می‌خواهد

ایسنا/همدان روستای کردآباد واقع در ۱۱ کیلومتری مرکز شهرستان کبودراهنگ با جمعیتی افزون بر ۳۰۰۰ نفر یکی از روستاهایی است که بیکاری در این روستا معنا ندارد.

این روستا در سال ۹۲ به واسطه دارا بودن تعداد زیاد واحدهای تولید پوشاک و کارگاه های خیاطی به عنوان خوشه صنعتی به ثبت رسیده و به‌عنوان واحد نمونه کشوری در امر اشتغال معرفی‌شده است.

به علت خشکسالی شغل اصلی ساکنان این روستا خیاطی بوده و اکثر اهالی به شغل تولید پوشاک مشغول هستند و بی‌راه نیست اگر بگوییم این روستا نمونه بارزی از پایلوت اشتغال روستایی با همت همه اهالی است.

فعالیت ۳۵۰ کارگاه تولید پوشاک در کردآباد

دهیار روستای کردآباد با اشاره به فعالیت بیش از ۳۵۰ واحد کارگاه خیاطی در سطح روستا اظهار کرد: اکثریت این واحدهای به صورت مشاغل خانگی دارای فعالیت بوده و معمولاً سرپرست خانواده به اتفاق خانواده خود در این زمینه مشغول هستند.

ثبت کردآباد به عنوان خوشه صنعتی تولید پوشاک در سال ۹۲

جعفری با بیان اینکه ۷۰ درصد این واحدهای دارای پروانه کسب هستند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ روستای کردآباد کبودراهنگ به واسطه فعالیت این تعداد واحد تولید پوشاک به عنوان خوشه صنعتی پوشاک‌ ثبت شده و در قالب شهرک صنعتی فعالیت دارد و در حال حاضر این روستا را به عنوان یکی از روستاهای مهم قطب تولید پوشاک می‌شناسند.

وی بیشترین تولیدات پوشاک واحدهای تولیدی این روستا را محصولات تریکو دانست و یادآور شد: مهمترین بازار پوشاک روستای کردآباد بازار تهران بوده و علاوه بر آن همدان و سایر استان‌ها نیز برای خرید عمده پوشاک، مشتریان پر و پا قرص تولیدات این روستا به شمار می‌روند و به این روستا رفت و آمد دارند.

فعالیت ۱۵ کارگاه بزرگ‌پوشاک در کردآباد

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر واحدهای مشاغل خانگی فعال موجود پوشاک روستا تعداد ۱۵ کارگاه بزرگ از جمله گلدوزی، کش‌دوری و بافندگی در حوزه پوشاک در سطح روستا دارای فعالیت هستند که اشتغال مناسبی را برای اهالی روستا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به جمعیت ۳۰۰۰ نفری روستای کردآباد گفت: در حال حاضر  در این روستا ۸۰ درصد اهالی به خیاطی و تولید پوشاک اشتغال دارند و آقایان بیشترین فعالان این حوزه به شمار می‌روند که البته در بسیاری از موارد این‌ اشتغال به صورت خانوادگی انجام می‌گیرد.

کاهش اشتغال کشاورزی کردآباد به علت خشکسالی های اخیر

جعفری با اشاره به اینکه حداقل ۱۵۰۰  نفر به طور مستقیم و ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این روستا در تولید پوشاک مشغول به کار هستند، یادآور شد: متأسفانه در سال‌های اخیر به علت خشکسالی میزان اشتغال اهالی به کشاورزی کمتر شده و در این روستا کشاورزی در حد محدودی انجام می‌گیرد و گندم و جو از جمله محصولات غالب کشاورزی این روستا به شمار می‌رود.

وی در رابطه با ایجاد شهرک صنف پوشاک در روستای کردآباد برای تمرکز واحدهای تولید پوشاک روستا در شهرک اظهار کرد: اهالی روستا چندان تمایلی به ایجاد شهرک‌ و تمرکز واحدهای در یک‌ مکان خاص ندارند و تروجیح می‌دهند در منزل خود و یا مغازه‌ای که در کنار منزل خود برای اشتغال به خیاطی ایجاد کرده‌اند، فعالیت داشته باشند چراکه به راحتی به انجام کار خود خواهند پرداخت.

نقدینگی و سرمایه در گردش مهمترین مشکلات واحدهای تولید پوشاک کردآباد

دهیار روستای کردآباد اظهار کرد: تورم، مشکلات سرمایه در گردش، نقدینگی و تأمین مواد اولیه از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان پوشاک این روستا به ویژه از زمان شیوع کرونا به شمار می‌رود.

اکثر محصولات تولیدی پوشاک کردآباد در رده تریکو است

وی با اشاره به اینکه اکثر محصولات این واحدها در رده تریکو قراردارد، بیان کرد: از لحاظ تفکیک محصولات این تولیدات شامل مانتو، انواع لباس زنانه و مردانه از قبیل شلوار، تیشرت، پیراهن، انواع سیسمونی و لباس بچگانه و هر نوع لباس و پوشاک سفارشی دیگر هستند.

جعفری در ادامه با بیان اینکه ۶۰ درصد مساکن روستایی کردآباد مقاوم سازی شده است، افزود: روستای کردآباد در بحث عمران دارای مشکلاتی بوده و از نظر بهسازی روستایی تا حدودی عقب است که مرتفع شدن این امر نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان به این روستای قطب تولید پوشاک به عنوان یکی از خوشه‌های صنعتی روستایی سطح استان است.

وی همچنین با اشاره به مشکل راه کردآباد به کبودراهنگ یادآور شد: مسیر فوق با توجه به قرار گرفتن در مسیر علیصدر نیازمند تعریض بوده که در سفر ریاست جمهوری به استان همدان و حضور وی در  روستای کردآباد طی نامه‌ای درخواست تعریض مسیر را به وی تقدیم کردیم.

جعفری  ادامه داد: به منظور ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری روستای کردآباد تعدادی مغازه توسط این دهیاری احداث شده که با احداث این مغازه‌ها با درآمدزایی لازم بتوان برای آبادانی روستا خدمات بهتری را به اهالی در امر عمران ارائه داد.

وی با بیان اینکه اجرا و تکمیل میدان برای روستا در دست انجام بوده و احداث پارک‌ کودک در دست اجراست، اظهار کرد: معمولاً در فصل تابستان تعداد مسافران بازدیدکننده از این روستا به علت قطب تولید پوشاک بودن روستا و واقع شدن آن در مسیر علیصدر به نسبت سایر فصول بیشتر است.

یکی از تولید کنندگان با سابقه روستای کردآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از این در کارگاه بنده به صورت مستقیم برای ۳۰ نفر و غیرمستقیم برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده بود اما از یک برهه به بعد افراد شاغل در کارگاه خود را به منازل خودشان فرستادم و با خریداری تجهیزات برایشان از آنها درخواست کردم در کارگاه خود و یا در منزل نسبت به تولید پوشاک اقدام و کار تولید شده را به کارگاه تحویل دهند.

احمد قاسمی افزود: با این تصمیم و اقدامی که انجام دادم هم اکنون علاوه بر اشتغال برای برخی از اهالی روستا برای برخی اهالی روستاهای همجوار و شهرستان کبودراهنگ و نیز شهرستان‌های اطراف چون فامنین، شیرین سو، همدان، استان مرکزی، شهر سنقر، کرمانشاه و روستاهای مختلف به صورت مستقیم در بحث تولید پوشاک اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات کارگاه ما بیشتر در زمینه تولیدات پوشاک زنانه، تریکو و لباس خانگی و راحتی بچه گانه، مردانه و زنانه است، افزود: عمده تولیدات پوشاک کارگاه ما به غرب و جنوب غربی کشور ارسال می‌شود ضمن اینکه ماهیانه دارای ۵۰ هزار دست تولید پوشاک هستیم.

تورم موجب مشکل تأمین مواد اولیه برای کارگاه های پوشاک کردآباد شده است

وی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان پوشاک کردآباد دانست و گفت: متأسفانه تورم های موجود موجب شده تا در تأمین مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه شویم به طوریکه با نوسان قیمت مواد اولیه و تورم، فروشندگان مواد اولیه حتی به صورت نقدی هم مواد اولیه خود را به تولیدکنندگان نمی‌فروشند و می‌خواهند ببینند تورم به کجا می‌رسد و پس از آن جلوی فروش خود را باز می‌کنند و به همین علت با کمبود نقدینگی مواجه می‌شویم ضمن اینکه هیچ یک از فروشندگان مواد اولیه به صورت چکی و یا اقساطی مانند گذشته با ما تولید کنندگان به بهانه تورم و نوسان قیمت کار نمی کنند و پول خود را نقد می‌خواهند.

وام‌های خُرد گره‌گشای مشکلات جزئی واحدهای تولید پوشاک کردآباد

قاسمی با اشاره به اینکه طی یک یا دو سال اخیر متأسفانه جلوی پرداخت وام‌های خُرد گرفته شده و بانک‌ها معتقدند وام خُرد موجب تورم در جامعه شده است، یادآور شد: در بسیاری از این موارد وام‌های خُرد گره‌گشای بسیاری از مشکلات از تولیدکنندگان پوشاک کردآباد بود و پرداخت چنین وام‌های خُرد برای مرتفع شدن مشکلات جزئی تولیدکنندگان پوشاک کردآباد ضرورت دارد.

ضرورت ایجاد بازارچه و نمایشگاه پوشاک در کردآباد

وی با بیان اینکه تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان پوشاک کردآباد تاکنون نسبت به برندسازی اقدام کرده‌اند، یادآور شد: پراکندگی کارگاه ها در سطح روستا یکی از جمله مشکلات دیگر این روستا  بوده که توجه ویژه مسئولان به ایجاد و راه اندازی شهرک تولید پوشاک در حاشیه روستا را برای تمرکز و ساماندهی تولیدکنندگان کرد آباد با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی ضرورت می‌بخشد.

این تولیدکننده تصریح کرد: اکثریت مسافرانی که به روستای کردآباد وارد می‌شوند، معمولاً به دنبال بازارچه این خوشه صنعتی در زمینه پوشاک برای بازدید و خرید هستند که متأسفانه ایجاد بازارچه و نمایشگاه و محلی برای عرضه تولیدات پوشاک تولیدکنندگان روستا در این خوشه صنعتی مغفول مانده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به راه‌اندازی بازارچه پوشاک روستای کردآباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی پیگیر راه اندازی بازارچه پوشاک تولیدکنندگان کردآباد در این روستا بوده و در این رابطه زمین‌مناسبی را  نیز خریداری کرده است.

قاسمی بیان کرد: معمولاً خریداران عمده پوشاک وقت چندانی برای خرید ندارند و همواره به دنبال جایی هستند که به صورت متمرکز خرید خود را با سرعت انجام دهند و در این رابطه تجمع و ساماندهی واحدهای تولیدکننده پوشاک در یک محل مشخص برای تولیدکنندگان پوشاک کردآباد هم امر مهمی است و از نقش مؤثری در فروش هر چه بیشتر محصولات تولید شده آنها برخوردار خواهد بود ضمن اینکه برخی از اهالی روستا نیز که به بحث تولید پوشاک اشتغال دارند، ترجیح می‌دهند که در کارگاه منزل خود کارشان را به صورت خانوادگی به همراه فرزندان و همسر خود انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تجهیزات کارگاه‌ها و واحدهای تولید پوشاک روستای کردآباد تصریح کرد: خوشبختانه اکثریت واحدها از نظر تجهیزات موجود کارگاه خیاطی خود مشکلی ندارند و اکثریت تجهیزات آنها به روز است.

جوانان تازه‌کار کردآباد برای خرید تجهیزات نیازمند سرمایه در گردش هستند

قاسمی یادآور شد: روستای کردآباد از برهه استهلاک و فرسودگی تجهیزات خیاطی کارگاه‌های خود عبور کرده و با کمک و حمایت مسئولان و بانک‌ها تجهیزات آنها نوسازی و به‌روزرسانی شده است البته برخی از جوانان که به تازگی به این حرفه اشتغال پیدا کرده اند، برای خرید تجهیزات و چرخ خیاطی های به روز نیازمند سرمایه هستند.

۹۰ درصد جمعیت کردآباد به تولید پوشاک اشتغال دارند

این تولیدکننده پوشاک با بیان اینکه ۹۰ درصد جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ این روستا به بحث تولید پوشاک اشتغال دارند، افزود: از جمعیت ۳۰۰۰ نفری روستای کردآباد ۹۰ درصد جمعیت روستا اعم از نوجوان و جوان و میانسال و زن و مرد به حرفه خیاطی و تولید پوشاک از طراحی تا دوخت و فروش و بازاریابی مشغول هستند و با این حرفه برای سایر روستاها، شهرستان‌ها و حتی سایر استان‌ها نیز اشتغال ایجاد کرده اند.

۹۹ درصد تولیدکنندگان پوشاک کردآباد مشکل سرمایه در گردش دارند

یکی دیگر از تولیدکنندگان با سابقه پوشاک این روستا هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد تولید پوشاک و واحد خیاطی در این روستا دارای فعالیت هستند که مشکل ۹۹ درصد این واحدها مشکل سرمایه در گردش و نقدینگی و نیز تأمین مواد اولیه  است.

امیر عظیمی گفت: در حال حاضر مشکلات نقدینگی و تورم موجب شده تا تولیدکنندگان پوشاک تولیدات خود را به صورت اقساطی و خرید مواد اولیه خود را به علت تورم‌ به صورت نقد انجام دهند و به تبع آن بنده نیز به علت قسطی کار کردن برای اینکه بتوانم خیاطان و دوزندگان کارگاه تولیدی پوشاک خود را حفظ کنم، ناچارم چک های خود را به زیر قیمت خُرد و حق الزحمه افراد مشغول در کارگاه را پرداخت کنم.

وی که دارای ۴۰ تا ۵۰ واحد کارگاه خیاطی و تولید پوشاک در شهرهای مختلف در کبودراهنگ، فامنین و روستاهای اطراف است، یادآور شد: این تعداد کارگاه برای ۸۰ نفر از افراد اشتغال ایجاد کرده است و در این کارگاه ها پس از آن که کار را به آنها می‌رسانیم از طراحی، برش، دوخت و بسته بندی پوشاک را انجام داده و سپس به کارگاه اصلی بنده در کردآباد ارسال می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه از صفر تا صد تولید پوشاک از برش، طراحی و دوخت در کارگاه خودمان انجام می‌گیرد، یادآور شد: عمدتاً مهمترین بازار فروش کارگاه‌ ما استان های کرمانشاه، بوشهر، بندر گناوه و همدان بوده و تریکو و دوخت لباس های اسلش پسرانه و مردانه و لباس‌های مردانه اولویت تولیدات ما به شمار می‌رود ضمن اینکه روستای کردآباد بیشتر در تولید لباس های راحتی از جمله شلوار، بلوز و تولید سایر پوشاک فعالیت دارد.

در پرداخت تسهیلات الزام‌ به خرید تجهیزات را حذف کنند

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ با دریافت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی تمامی تجهیزات کارگاه خود را به‌روزرسانی کرده‌ام و در حال حاضر کارگاه ما مانند اکثر کارگاه ‌های کردآباد به روز و کامپیوتری است، گفت: هم اکنون نیز برای مرتفع شدن مشکل سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه خود در سامانه «کارا»ی صمت برای تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۶ درصد اقدام کرده ام که پرداخت این تسهیلات را ملزم به هزینه ۸۰ درصد از این تسهیلات توسط تولیدکننده برای خرید تجهیزات کرده‌اند و این در حالیست که کارگاه بنده کاملاً به روز بوده و این‌ تسهیلات را برای گره گشایی سایر مشکلات کارگاه خود نیاز دارم.

عظیمی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات از نقش مؤثری در گره گشایی مشکلات واحدهای خیاطی و تولیدکنندگان پوشاک کردآباد برخوردار است، خاطرنشان کرد: در صورتی که در پرداخت این تسهیلات الزام به خرید تجهیزات را حذف کنند، این تسهیلات برای تولیدکنندگان و مرتفع شدن مشکلات آنها بسیار عالی و کارگشا خواهد بود ضمن اینکه پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی با کارمزد شش درصد به بنده را منوط به خرید ۳۵۰ میلیون تومان تجهیزات کرده‌اند و کارگاه من به تجهیزات نیاز نداشته و مشکل بنده بیشتر در زمینه پارچه است و برای خرید پارچه نیازمند نقدینگی هستم.

وی در ادامه یادآور شد: در سال ۹۲ یکی از اعضای هیأت مدیره خوشه صنعتی پوشاک کردآباد بودم و نظر ما با هیأت مدیره بر آن بود که تمامی واحدها و کارگاه ها و خیاطی های در حال فعالیت سطح روستا در خارج از روستا متمرکز شوند که البته این برنامه تاکنون محقق نشده است.

ایجاد بازارچه و نمایشگاه پوشاک حلقه مفقوده واحدهای تولیدی کردآباد

عظیمی ایجاد بازارچه و نمایشگاه پوشاک در روستای کردآباد را یک حلقه مفقوده در این خوشه صنعتی دانست و یادآور شد: تحقق این برنامه از نقش مؤثری در فروش هر چه بیشتر واحدهای تولید پوشاک این روستا برخوردار خواهد بود.

وی تولید ماهیانه پوشاک کارگاه خود را ۱۰ هزار دست برشمرد و یادآور شد: اگر مشکل فعلی سرمایه در گردش و نقدینگی کارگاه های تولید پوشاک کردآباد برطرف شود به طور قطع این حرفه از توجیه اقتصادی بالایی برای اهالی برخوردار خواهد بود ضمن اینکه در حال حاضر به علت خشکسالی های سال‌های اخیر کشاورزی در این روستا چندان رونق قبل را ندارد.

عظیمی با بیان اینکه برق کردآباد صنعتی محاسبه می‌شود، یادآور شد: محاسبه و تعرفه هزینه برق منازلی که در این روستا دارای کارگاه هستند و یا دارای کارگاه نیستند، یکی بوده و این ناعادلانه است و باید در محاسبه تعرفه های برق تجدیدنظر شود.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه ایجاد نمایشگاه برای تولیدات کردآباد می‌تواند گام مؤثری در معرفی بهتر محصولات تولید پوشاک آنها محسوب شود. مردم علاقمند هستند تا محصولات مورد نیاز خود را از مبدأ تولید کالا تهیه و در نتیجه آن قیمت کمتری پرداخت کنند و با توجه به این مهم، ایجاد یک بازارچه برای محصولات تولیدی با حفظ بافت سنتی روستا، در برجسته کردن کردآباد و ایجاد جاذبه در ذهن توریست‌ها، تأثیر بسیار مطلوبی بر آینده روستا و فروش محصولات آن بر جای خواهد گذاشت ضمن اینکه مسئولان امر برای مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی کارگاه های فعال این روستا نیز باید تدبیری کند.

انتهای پیام 


  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha