• دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401071105111
  • خبرنگار : 50560

نگاهی اجمالی به مشکلات و معضلات محله‌های شهر قزوین

نگاهی اجمالی به مشکلات و معضلات محله‌های شهر قزوین

ایسنا/قزوین محله به‌عنوان یکی از ساختارهای مهم اجتماعی، نقش مؤثر و بسزایی در حیات شهر دارد. نظریه کارشناسان و مشاهدات میدانی نشان داده، آن دسته از محلاتی که ردپای مدیریت شهری در آن به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده وجود دارد، بی‌شک با مشکلات و معضلات کمتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در گذشته توجه به محله و محوریت بودن آن بسیار مهم شمرده می‌شد و ساکنان محلات، هویت خود را از آنِ محله خود می‌دانستند و نسبت به آن ارق خاصی داشتند. توجه به محله محوری درگذشته سبب شده تا قزوین دارای برخی محلات میراثی و تاریخی باشد.

هرچند که با گذشت زمان و گستردگی شهرها، محله‌ها کارکرد گذشته خود را از دست‌داده‌اند و صرفاً به مکانی برای فعالیت‌های محدود تبدیل شده‌اند؛ اما با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توان هویت و حیات شهری محلات قزوین را احیا کرد.

شهر قزوین به‌عنوان یکی از شهرهای درحال‌توسعه، بیش از ۵۰ محله دارد که بیشتر محلات جنوب شهر آن با مشکلاتی چون فقر، نبود امکانات شهری مانند عدم اتصال فاضلاب به اگوی شهری و کم‌برخورداری از سرانه فضای سبز، آسفالت و پیاده‌روی نامناسب و نبود امکانات رفاهی و فرهنگی و محلات شمالی آن با مشکلاتی چون نداشتن حریم شخصی، بلندمرتبه‌سازی و مشکلات فرهنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

توسعه شهر به سمت پایداری شهری، شعاری است که مدیران سال‌ها آن را آویزه جلسات و نشست‌های تخصصی خود کرده‌اند، درحالی‌که لزوم محله محوری در مدیریت شهری می‌تواند گامی مؤثر در توسعه پایدار شهرها باشد.

خبرگزاری ایسنا در نظر دارد هر هفته با حضور در محلات شهر قزوین به مشکلات و مصائب پیرامون آن بپردازد بنابراین در ادامه نگاهی اجمالی به برخی مشکلات و معضلات محله‌های شهر قزوین پرداختیم.

محلات پایین‌شهر، قربانی بی‌توجهی مسئولان

محله راه‌آهن، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر قزوین است. همان‌طور که از نام آن پیداست، ایستگاه راه‌آهن مسافری و باربری قزوین در این محل است. اما این محله از مشکلاتی چون عدم وجود پارک و فضای سبزی مناسب برای خانواده، پایین بودن سطح مراکز درمانی و خدمات رفاهی، نبود داروخانه شبانه‌روزی، باریکی برخی معابر و کوچه‌های این محله برای تردد ماشین آتش‌نشانی و آمبولانس در مواقع ضروری، تراکم زیاد اتباع بیگانه و افاغنه رنج می‌برد.

همچنین احداث پل روگذر امام رضا (ع) سبب شده تا بین این محله با سایر محلات فاصله بیافتد.

محله آخوند، یکی از محلات تاریخی شهر قزوین است که متأسفانه نسبت به سایر محلات قزوین، از وضعیت خوبی برخوردار نیست. بناهای تاریخی موجود در این محله به‌جای آنکه موجب رونق آن باشد، به دلیل عدم توجه مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی به محلی برای بزه تبدیل‌شده است.

تعدد و تنوع خرده‌فرهنگ‌ها، توزیـع و اسـتفاده نابرابـر از امکانات و خدمات شهری، آموزشی و فرهنگی در سـطوح محلی از دیگر مشکلات محله آخوند است. محلاتی چون بلاغی که نام قدیم آن پنبه ریسه بوده است، همچون سایر محلات تاریخی و قدیمی قزوین از کمبود ابتدایی‌ترین امکانات شهری رنج می‌برند.

مشکلاتی چون بی‌توجهی مسئولان شهری به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری آن، رهاسازی پروژه بازسازی این محله و درنتیجه وجود ساختمان‌های متروک در این محل و تبدیل آن برای محل بزه از دیگر زخم‌های محله بلاغی قزوین است.

نگاهی اجمالی به مشکلات و معضلات محله‌های شهر قزوین

هادی‌آباد غرق در آسیب

محله هادی‌آباد نیز از دیگر محلات قزوین است که شهروندان آن با مشکلات و معضلاتی چون عدم تعادل ساختاری در زمینه‌هایی چون کوچکی قطعات اراضی و ابعاد کم منازل، کیفیت پائین مصالح و عدم وجود شبکه معابر استاندارد و غیرفنی بودن اکثر ساخت‌وسازها و کمبود تسهیلات زیربنایی و عدم اتصال فاضلاب آن به اگوی شهری روزگار می‌گذراند. در این منطقه تراکم جمعیت در واحد سطح، بعد خانوار، بار تکفل و رشد طبیعی جمعیت نسبت به سایر مناطق شهر بالاتر است.

ناهنجاری‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، بی‌سوادی، عدم ارتباط یا ارتباط ضعیف با سایر مناطق شهری، ویژگی‌های خاص فرهنگی و بی‌دفاع بودن در برابر آسیب‌های اجتماعی از مشخصه‌های بارز این منطقه است.

حمل‌ونقل مشکل برخی محله‌های قزوین

ترافیک، عدم وجود ناوگان حمل‌ونقل سریع‌السیر همچون BRT در خیابان‌هایی چون نادری، امام خمینی (ره) و سبزه‌میدان و همچنین عدم وجود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در برخی شهرک‌های تازه‌ساخت این شهر همچون شهرک بهارستان و عارف از دیگر مشکلات محله‌های قزوین است.

 شهرک عارف و بهارستان نیز از شهرک‌های نوپای شهر قزوین هستند که از خدمات رفاهی و اجتماعی کمی برخوردار هستند. طراحی اشتباه معابر اصلی این شهرک، عدم رسیدگی به فضای سبز بلوارهای این شهرک، وجود کارگاه‌های قدیمی و صنعتی در بافت مسکونی، عدم راه‌اندازی سرویس بهداشتی عمومی، نبود فرهنگسرا و مسجد، نبود سرویس حمل‌ونقل عمومی، آب‌گرفتگی معابر در فصول سرد سال از مشکلات این شهرک‌های تازه احداث هستند.

نگاهی اجمالی به مشکلات و معضلات محله‌های شهر قزوین

بررسی مشکلات شهرک کوثر و مینودر

شهرک مینودر و کوثر که بار جمعیتی بالایی دارند، ازجمله شهرک‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر به رشد خوب و مطلوبی رسیده‌اند اما عدم پیوستگی پیاده‌روها، کف‌پوش نامناسب یا در برخی موارد نبود کف‌پوش، شیب‌های نامناسب، عدم روشنایی کافی، سیستم دفع آب‌های سطحی نامناسب و همچنین ازدیاد زمین‌های بایر و اصطلاحاً خرابه در این شهرک‌ها سبب شده تا برخی منطقه‌های این شهرک از سیما و منظر شهری مطلوبی برخوردار نباشند.

وجود ساختمان‌های شرکتی و ۲۰ سال ساخت نیز نمای این شهرک‌ها را فرسوده کرده است.

وقتی محلات بالای شهر بیشترین خدمات شهری را دریافت می‌کنند

محلاتی چون پونک، سرتک، ملاصدرا و ولایت نیز از محله‌های بالاشهر قزوین است که به دلیل ارزش ملکی بالا بیشترین خدمات شهری را از آن خود کرده است. البته ناگفته نماند ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این مناطق نیز ضعیف عمل کرده است اما آنچه که ساکنان این مناطق را آزار می‌دهد، فقر پروژه‌های فرهنگی و هویت‌ساز است.

لبته ناگفته نماند که وجود برخی پروژه‌های نیمه‌تمام شهری سبب شده تا برخی نقاط از این مناطق بالا شهری سیما و منظر مطلوبی نداشته باشد اما در این محلات که همسایه، همسایه را نمی‌شناسد، مصائبی چون دزدی و افزایش مشکلات اجتماعی گریبان‌گیر این محلات است. همچنین پایین بودن میزان و فشار آب در این مناطق نیز به چشم می‌آید.

خبرگزاری ایسنا در قزوین قصد دارد، به مشکلات و معضلات محله‌های این دیار مینودری بپردازد. شما نیز می‌توانید خبرنگار ما را در پرداختن به مشکلات محله خود، یاری کنید. جهت ارتباط با ایسنا شماره تلفن ۳۳۳۶۶۶۹۲ پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha