• دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401071105247
  • خبرنگار : 50046

کوره هایی که در دل شهر باستانی هنوز آجر می پزند

کوره هایی که در دل شهر باستانی هنوز آجر می پزند

ایسنا/خراسان شمالی مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی از فعالیت کوره های آجرپزی در محوطه باستانی ریوی خبر داد.

محمد جواد جعفری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تپه ریوی یکی از مناطق باستانی در شهرستان مانه و سملقان است که تاکنون ۹ فصل کاوش در این منطقه انجام شده و مهمترین دوره زندگی در این محل به دوره هخامنشی و ساسانی باز می گردد.

وی گفت: ۹ سال است که در این منطقه عملیات کاوش انجام شده و در این محل بقایای یک شهر تاریخی و همچنین آثار تاریخی زیادی کشف شده است.

جعفری افزود: اما یکی از مهمترین مشکلاتی که در این محوطه باستانی با آن مواجه هستیم کوره های آجرپزی است که همچنان در آنجا فعالیت می کنند.

وی با اشاره به فعالیت سه کوره آجرپزی در این محل ادامه داد: دو کوره از این تعداد در محل عرصه و یک کوره نیز در محل حریم قرار دارند که بیشترین مشکل ما با کوره هایی است که در عرصه این محوطه تاریخی در حال فعالیت هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با پیگیری های فراوان موفق شدیم تا عملیات خاک برداری توسط این کوره های آجرپزی را متوقف کنیم اما امر تولید آجر در آنجا انجام می شود.

وی تاکید کرد: برای توقف فعالیت این کوره ها باید سازمان صمت ورود پیدا کند اما متاسفانه این سازمان کمترین همکاری را داشته است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی گفت: مالکان این کوره های آجرپزی بیان می کنند که باید تسهیلات لازم به آن ها داده شود تا بتوانند در محل دیگری فعالیت تولیدی خود را انجام دهند.

وی افزود: بزرگترین کمکی که سازمان صمت در این میان می تواند انجام دهد آن است که زمینه ارائه تسهیلات را برای این واحدها فراهم، تا آن ها نقل مکان کنند.

جعفری ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از محوطه تاریخی «ریوی» به علت فعالیت کوره های آجرپزی تخریب شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان به ۱۱۰ هکتار می رسد، افزود: این منطقه ۳ هزار و ۷۰۰ سال گذشته مورد توجه و محل استقرار در دشت سملقان بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مهمترین دوره زندگی در این محوطه تاریخی به دوره هخامنشی تا دوره ساسانی یعنی یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ سال گذشته می رسد.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۶ مقدار مختصری میله گذاری و تعیین عرصه شد، اظهار کرد: قرار بر این بوده تا منطقه مورد محافظت قرار گیرد اما در دهه شصت، ۲ کوره آجرپزی در دل محوطه تاریخی و یک کوره آجرپزی نیز در قسمت جنوبی محوطه مشغول بکار شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha