• دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401071105304
  • خبرنگار : 50454

مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد

ضرورت ایجاد اقامتگاه‌های دائمی برای مسافران در چهارمحال و بختیاری

ضرورت ایجاد اقامتگاه‌های دائمی برای مسافران در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در طول سال حدود ۱۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد استان می‌شوند اما متاسفانه بخش زیادی از این مسافران گذری هستند و در استان اقامت ندارند به عنوان‌ مثال در ایام نوروز ۱۴۰۱ شش میلیون گردشگر از استان گذر داشته‌اند. به همین‌ دلیل نیاز است مکان‌های اقامتی مناسبی ایجاد شود.

علیرضا جیلان ۱۱ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان قطب گردشگری طبیعت‌محور ایران است، اظهار کرد: این موضوع یک فرصت و ظرفیت بسیار مطلوب است که می‌توان با برنامه‌ریزی بهره‌برداری خوبی از آن داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: متاسفانه به حوزه میراث فرهنگی در استان توجه مطلوبی نشده و معرفی خوبی در این زمینه صورت نگرفته است؛ درصورتی که در این استان سنگ‌نوشته و کتیبه‌های بسیاری وجود دارد که قدمت بالایی دارند البته معرفی این میراث ارزشمند نیازمند صرف هزینه برای انجام کارهای تحقیقاتی است، در استان همچنین بناها و تپه‌های باستانی بسیاری وجود دارد که در این زمینه نیز باید کار تحقیقاتی انجام و معرفی صحیح صورت بگیرد.

وی با اشاره به وجود ۸۰ رشته صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: صنایع دستی تنها هنر دست نیست بلکه هنر فکر افراد است و همین موضوع این صنایع را متمایز و ویژه می‌کند، اگر در این استان قصد ایجاد صنعت وجود دارد بهترین مورد سرمایه‌گذاری بر صنایع دستی است چراکه با توجه با متمایز بودن این وسائل می‌توان درآمدزایی مطلوبی از آن‌ها داشت.

جیلان با توجه به اهمیت بالای نگرش مردم، عنوان کرد: برخی شئ‌های باستانی که تاکنون کشف نشده‌اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کار بر روی آن‌ها در اولویت قرار دارد به همین‌ دلیل امیدواریم یک حساسیت در این حوزه میان مردم ایجاد شود و درصورتی که یک محدوده به عنوان محدوده باستانی معرفی می‌شود از تجاوز به آن خودداری شود چراکه این ابزار باستانی بیانگر پیشینه، تاریخ و قدمت چهارمحال و بختیاری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که در بیشتر موارد آسیب‌هایی که به اماکن باستانی وارد می‌شود توسط ارگان‌های دولتی صورت می‌گیرد، این موضوع در برخی موارد به دلیل ناآگاهی است که دریافت استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند اما یکی دیگر از دلایل این آسیب نیز ضروریات است یعنی در برخی موارد انجام یک پروژه عمرانی نسبت به حفظ اماکن باستانی در اولویت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در طول سال حدود ۱۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد چهارمحال و بختیاری می‌شوند اما متاسفانه بخش زیادی از این مسافران گذری هستند و در استان اقامت ندارند به عنوان‌ مثال در ایام نوروز ۱۴۰۱ شش میلیون گردشگر از استان گذر داشته‌اند به همین‌ دلیل نیاز است مکان‌های اقامتی مناسبی در این استان ایجاد شود، درحال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم جهت احداث یک هتل پنج ستاره در استان صورت گرفته و سرمایه‌گذار نیز جذب شده است.

جیلان با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری ۴۰۰ تخت مسافر وجود دارد، یادآور شد: اردوگاه‌های آموزش و پرورش در مواردی که حجم مسافر ورودی به استان بالا است مانند کنگره ملی شهدای عشایر کمک‌کننده هستند اما این اردوگاه‌ها یک نوع اقامت موقت محسوب می‌شوند و باید برای رفع مشکل کمبود زیرساخت در حوزه گردشگری و اسکان مسافران به دنبال ساخت اقامتگاه‌های دائم مانند هتل بود که ساخت این مراکز نیز به صرف هزینه‌های بسیار و تامین زمین نیازمند است و با توجه به بودجه پایین سازمان میراث فرهنگی استان برای تحقق این امر باید سرمایه‌گذار جذب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این سازمان تعلق گرفت اما تنها سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ دریافت شد، چهار میلیارد تومان نیز از طریق وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان تعلق گرفت اما با وجود مشکلات بسیار در بازسازی اماکن باستانی، ساخت هتل و... این میزان اعتبار بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ حمام باستانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، افزود: این مراکز باستانی نیازمند بازسازی و مرمت هستند و برای این کار فراخوان‌هایی داده شد تا سرمایه‌گذاران به این کار ورود پیدا کنند؛ پس از اتمام کار، مرکز باستانی موردنظر حدود ۱۰ تا ۱۵ سال در اختیار فرد قرار داده می‌شود البته این به معنی شخصی‌سازی اماکن باستانی نیست بلکه درکنار بازدید گردشگران از این مراکز فرد می‌تواند به درآمدزایی بپردازد همچنین قلعه‌های بسیاری نیز با شرایط مشابه در استان وجود دارند.

جیلان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند مشکل کمبود اقامت‌گاه در استان را کاهش دهد و منبع درآمد بسیار خوبی برای مردم ایجاد کند تغییر شکل ظاهری خانه‌های روستایی و تبدیل آن‌ها به بوم‌گردی است چراکه از اینگونه مراکز استقبال خوبی می‌شود، دراین خصوص نیز فراخوان تبدیل خانه‌های روستایی در استان داده شده است و به افراد داوطلب تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست چهارمحال و بختیاری با اشاره به محبوبیت گردشگری عشایری، خاطرنشان کرد: در این اردوگاه‌های گردشگری بدون ایجاد خسارت به طبیعت سیاه‌چادرهای عشایری و یا سایر انواع چادر برپا می‌شود و برای مواردی همچون سرویس بهداشتی و پخت غذا از کانکس استفاده می‌شود و به این ترتیب می‌توان تا زمانی که امکانات رفاهی گردشگری همچون هتل و اقامتگاه در استان ایجاد شود به مسافران در استان سرویس‌دهی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha