• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401071205588
  • خبرنگار : 50295

بومی بودن؛ نقطه تمایز تاریخ شفاهی

بومی بودن؛ نقطه تمایز تاریخ شفاهی

ایسنا/زنجان مدرس کلاس‌های تاریخ شفاهی حوزه هنری استان زنجان گفت: در تاریخ مردمی، تجربیات مختلف مردم وجود دارد و وقتی فردی آن را می‌خواند، از سرگذشت افرادی که همانند خودش است، آشنا شده و درس می‌گیرد.

اسماعیل هاشم‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت تاریخ شفاهی، اظهار کرد: تا ۱۰۰ سال گذشته تاریخ را بیشتر فاتحان و کسانی که در صدر امور بودند همانند پادشاهان، امیران و تاثیرگذاران در جامعه می‌نوشتند ولی در سده اخیر در برخی از کشورها تاریخ از زبان افرادی که قبلاً به آن‌ها پرداخته نمی‌شد و جایی در تاریخ نداشتند، همانند سیاه‌پوستان، زنان و ... بیان و سرگذشت‌شان ثبت شد که برای مردم شیرین بود.

وی افزود: در تاریخ مردمی، تجربیات مختلف مردم وجود دارد و وقتی فردی آن را می‌خواند از سرگذشت افرادی که همانند خودش است آشنا شده و درس می‌گیرد و با الگوها و قهرمانان جامعه آشنا می‌شود، در نتیجه تاریخ اهمیت دارد. همچنین تفاوت تاریخ شفاهی در بومی بودن است و در تاریخ شفاهی مربوط به زنجان با قهرمانان زنجان، اتفاقات مهمی که در شهر خودمان در سال‌های اخیر افتاده آشنا می‌شویم همانند دفاع‌مقدس، انقلاب، کرونا که اتفاقات خوبی در این زمان افتاد و مردم دست به دست هم دادند و کارهای خوبی انجام دادند.

مدرس کلاس‌های تاریخ شفاهی حوزه هنری استان زنجان تصریح کرد: اتفاقاتی که مردم عادی رقم زده‌اند می‌تواند چراغ راه آینده باشد پس تاریخ شفاهی اهمیت دارد و در حال آموزش و نهضتی کردن آن در ایران هستیم. همچنین افرادی که در دوره‌های زنجان شرکت کردند افراد نوقلمی نبودند و در حوزه تاریخ شفاهی کارهایی داشتند و تسلط خوبی نسبت به موضوعات تاریخی شهر دارند.

هاشم‌آبادی ادامه داد: افرادی که در دوره‌های زنجان شرکت کردند کارهایی با حوزه هنری، اداره حفظ آثار و مجموعه‌های این چنینی انجام داده‌اند و این دوره‌ها دوره تکمیلی بود تا نگاه‌شان به تحقیق دقیق‌تر شود تا در کارهای بعدی در حوزه تحقیق دقیق‌تر مصاحبه بگیرند و کتاب‌های بهتری تولید کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه تاریخ شفاهی کار می‌کنند در مرحله اول باید مطالعه بسیاری داشته باشند. همچنین چون در تاریخ شفاهی با انسان سر و کار داریم و اتفاقات را از زبان انسان می‌شنویم باید همه علومی که به علوم انسانی نام‌گذاری شده اطلاع داشته‌ باشیم، خاطرنشان کرد: به عنوان محقق تاریخ شفاهی باید تا حدودی از روانشناسی، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و ... اطلاع داشته باشیم و اگر آگاهی نداشته باشیم و در تحقیق به ابعاد انسانی روایت دقت نکنیم پس به عنوان فردی که در این حوزه کار می‌کنم باید مطالعات فراوان داشته، انسان‌شناس بوده و زیرک باشم تا فراز و فرود زندگی را خوب استخراج کنم. همچنین باید با مبانی نظری حوزه‌ای که کار پژوهش می‌کنیم، آشنا باشیم تا بتوانیم خوب سئوال طرح کرده و بهتر مفاهیم والای آن حوزه را از راوی گرفته و ثبت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha