• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401071205638
  • خبرنگار : 50250

یک کارشناس:

نباید به دنبال انحصار در پلتفرم‌های داخلی باشیم/ آثار فیلترینگ فضای مجازی

نباید به دنبال انحصار در پلتفرم‌های داخلی باشیم/ آثار فیلترینگ فضای مجازی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فیلترینگ فضای مجازی در بلندمدت اثر سوء دارد، گفت: پیام‌رسان‌های داخلی در کنار تقویت شبکه ملی اطلاعات باید در کنار شبکه‌های اجتماعی داخلی به رقابت بپردازند، باتوجه به اینکه پلتفرم‌های داخلی ذائقه ایرانی را می‌شناسند می‌توانند موفق عمل کنند.

یزدان یگانگی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اعمال فیلترینگ بر روی پلتفرم‌های خارجی، اظهار کرد: اکنون کشور درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای است، در حالیکه در فضای حقیقی اوضاع کشور به اندازه فضای مجازی ناآرام نیست و این مسئله به این علت است که قاعده و قانون مشخصی برای فعالیت در این فضا در کشور وجود ندارد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قاعده‌مند شدن فضای مجازی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دلسوزان کشور است، گفت: امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان در فضای مجازی حضور دارند و جنگی که در فضای رسانه‌ای شکل گرفته است از آن در فضای حقیقی نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طبق پروتکل‌های امنیتی در برخی مواقع بالاجبار باید به سمت فیلترینگ فضای مجازی برویم، عنوان کرد: زمانی‌که پای امنیت ملی در میان باشد، فیلتر کردن فضای مجازی یک راهکار بازدارنده است، این مسئله تنها مختص کشور ایران نیست و در بسیاری از کشورها نیز از این ابزار استفاده می‌شود.

یگانگی افزود: فیلترینگ فضای مجازی در بلندمدت اثر سوء دارد، باتوجه به اینکه در کشور ایران قاعده و قانون درستی برای استفاده از فضای مجازی نداریم، دشمنان از این خلاء برای آسیب زدن به کشور استفاده می‌کنند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری توضیح داد: باتوجه به جذابیت بالای پلتفرم اینستاگرام بسیاری از کسب و کارهای مجازی بر بستر این شبکه اجتماعی شکل و رونق گرفته است، افراد بسیاری بدون هیچ ضابطه‌ای در این فضا درآمد کسب کرده و مالیات نیز پرداخت نمی‌کنند و قطعاً فیلتر کردن این فضا به این کسب و کارها آسیب خواهد زد.

وی با بیان اینکه پلتفرم‌های ایرانی جوابگوی نیاز مردم نیستند، یادآور شد: زیرساخت و بستر شبکه ملی اطلاعات در کشور ضعیف است و نتوانسته‌ایم شبکه‌های مجازی ایران را قوی کنیم، همچنین به دلیل نبود هماهنگی تعداد شبکه اجتماعی داخلی از جمله سروش، ایتا، آی گپ، بله، شاد، روبیکا، تاک و ... در کشور زیاد است و این مسئله باعث سردرگمی مردم برای انتخاب یک شبکه اجتماعی و ارتباط از طریق آن می‌شود.

یگانگی با اشاره به اینکه پلتفرم‌های خارجی پایبند به قوانین و مقررات کشور نیستند، خاطرنشان کرد: باید پلتفرمی در کشور طراحی شود که پاسخگوی نیاز مردم برای کسب و کار باشد، باید بسترهای داخلی تقویت شود تا در زمان فیلترینگ این بستر جایگزین شود.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در جنگ رسانه‌ای باید با برنامه وارد شویم، قطعاً مطالبی که در فضای مجازی در شرایط بحران منتشر می‌شود، بر روی مردم اثر می‌گذارد، بنابراین در جنگ رسانه‌ای برای مقابله باید نگاه رسانه‌ای داشته باشیم، نیازمند شبکه‌های اجتماعی قوی داخلی هستیم تا زمانی‌که فیلترینگ برطرف شد، مردم هم‌چنان در کنار سایر پلتفرم‌های خارجی از آن استفاده کنند، باید تهدید تبدیل به فرصت شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید به دنبال انحصار در پلتفرم‌های داخلی باشیم، توصیه کرد: باید پلتفرم‌های داخلی در کنار شبکه‌های اجتماعی خارجی رقابت کنند و در کنار آن نیز یک مطالبه ملی توسط اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی برای تقویت شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

یگانگی گفت: زمانی‌که تلگرام فیلتر شد مردم به سمت پلتفرم واتساپ رفتند و اکنون با فیلتر شدن واتساپ مردم مجدداً به سمت تلگرام کوچ کرده‌‍اند و نتوانسته‌ایم مردم را به سمت شبکه‌های اجتماعی داخلی سوق دهیم، فیلترینگ موقت خوب است، اما در بلندمدت آسیب‌زا خواهد بود، پیام‌رسان‌های داخلی در کنار تقویت شبکه ملی اطلاعات باید در کنار شبکه‌های اجتماعی داخلی به رقابت بپردازند، باتوجه به اینکه پلتفرم‌های داخلی ذائقه ایرانی را می‌شناسند می‌توانند موفق عمل کنند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی یک رهبری واحد برای مقابله با جنگ رسانه‌ای با دشمن نداریم، اظهار کرد: اگر فرماندهی صحیحی در این فضا نداشته باشیم، در جنگ رسانه‌ای دچار شکست خواهیم شد، ظرفیت خوبی وجود دارد که از ظرفیت افرادی که دلشان برای کشورشان می‌تپد برای روشنگری و اطلاع‌رسانی صحیح در بحران‌ها در فضای مجازی استفاده کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: در جنگ رسانه‌ای نیاز به یک فرماندهی واحد برای استفاده از ظرفیت حوزه رسانه در کشور داریم تا بتوانیم واقعیات را بیان کنیم، اما متأسفانه نمی‌توانیم از ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha