• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401071205893
  • خبرنگار : 50039

ایسنا گزارش می دهد؛

از تله کابین گرگان چه خبر؟!

از تله کابین گرگان چه خبر؟!

ایسنا/گلستان پروژه «تله کابین گرگان» که در قالب طرح پارک جنگلی «ناهارخوران» جانمایی شده، مطالعات مختلف از جمله اقتصادی، فنی، اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی دارد ولی عملیات اجرایی آن تاکنون محقق نشده است.

زمزمه های احداث «تله کابین گرگان» از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و متولیان این پروژه در سال ۱۳۹۹ موفق شدند تا موافقت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، موافقت و تصویب پروژه در شورای عالی جنگل، مجوز اداره کل محیط زیست استان گلستان، تصویب پروژه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تصویب پروژه در شورای عالی معماری و شهرسازی را دریافت کنند.

این پروژه گردشگری در آستانه آغاز عملیات اجرایی متوقف شد و تلاش های صورت پذیرفته مسئولان استانی تاکنون منتج به نتیجه نشده است.

پس از مطرح شدن موضوع احداث «تله کابین گرگان» در دهه هفتاد، تله کابین های دیگری در سایر استان ها، به خصوص استان های شمالی «گیلان و مازندارن» که از نظر زیست محیطی موقعیتی شبیه به استان گلستان در جنگل های هیرکانی دارد، احداث شده، ولی تنها تله کابین استان گلستان همچنان در پیچ و خم های قانون گرفتار است.

از تله کابین گرگان چه خبر؟!

اصل احداث تله کابین رد نشده است

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت تله کابین گرگان اظهار کرد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر، تله کابین گرگان برای تصویب در شورای عالی معماری شهرسازی مطرح و با ایراداتی که از پروژه مذکور در مباحث محیط زیستی گرفته شد، برگشت خورد.

علی‌اکبر بصیرنیا با بیان اینکه در دوره جدید شورای اسلامی شهر، دو جلسه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان برگزار شد، خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا بررسی مجدد در این زمینه صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه همه مجوزهای ساخت تله کابین گرگان صادر شده است، ادامه داد: اختلاف در اینجا است که یک سری از اِن جی او ها و دوست داران محیط زیست به شکل عمدی و یا غیرعمدی سنگی را برای توقف پروژه انداخته و با هر نوع نگاه، تفکر و اطلاعاتی که دارند، مکاتباتی را در این زمینه با فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، دفتر مقام معظم رهبری، مراجع قضایی و محیط زیست با موضوع «تله کابین به محیط زیست آسیب می زند»، انجام داده اند.

بصیرنیا با تأکید بر اینکه متراژ تله کابین گرگان بالای پنج هکتار است و برخی ها در این زمینه کوچک نمایی و به نوعی «تخلف» کرده اند، افزود: کل اختلاف در اینجا است که مشاور بررسی کرده و مدعی شده که این پروژه کمتر از پنج هکتار است و طبق قانون پروژه های کمتر از پنج هکتار نیاز به مطالعات اثرات زیست محیطی ندارد اما محیط زیست مدعی شده که این پروژه بالای پنج هکتار است و روند کار باید طبق قانون پیش برود.

وی با بیان اینکه اصل احداث تله کابین رد نشده است، افزود: از محیط زیست تقاضا کرده ایم که اگر یقین دارد پروژه بالای پنج هکتار است، اجازه دهد تا مشاور، مطالعات و اثرات زیست محیطی مجدد انجام دهد. طبق صحبت هایی که شده، پیش بینی می شود پاسخ این تقاضا تا ۱۰ روز آینده صادر شود.

از تله کابین گرگان چه خبر؟!

تکلیف تله کابین گرگان تا بهار ۱۴۰۲ مشخص می شود

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه اگر مجوز آغاز به کار مشاور صادر شود، زمان مطالعه مجدد تا رسیدن مطالب جمع بندی شده به شورای عالی معماری شهرسازی، بین شش ماه تا یک سال طول می کشد، اضافه کرد: به احتمال زیاد تا بهار ۱۴۰۲ تله کابین گرگان تعیین تکلیف می شود.

وی همه را به تمکین از قانون دعوت کرد و با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل راهداری و پلیس راهور به عنوان کارشناسان امر اعلام کرده اند «احداث تله کابین در منطقه ناهارخوران ترافیک ایجاد نمی کند»، تصریح کرد: زمان فعالیت تله کابین در اختیار شهرداری خواهد بود و می تواند با تدوین برنامه ای کارساز، مسایل و مشکلات ناشی از آن را مدیریت کند.

علی‌اکبر بصیرنیا با بیان اینکه مجری طرح ملزم به جبران خسارت های ناشی از عملیات اجرایی در محیط زیست است، خطاب به مخالفان پروژه گفت: نباید در این زمینه احساسی نظر داده شود و باید بدانند که مشاور طرح «مدیر کل سابق منابع طبیعی استان گلستان» است که کل استان را به ریز می شناسد و به ضوابط و قوانین کاملا آشنا و از همه مهم تر، خودش از مدافعان سرسخت محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی حرکت در چارچوب قانون و تلاش برای ماندگاری مسافر در استان گلستان و شهر گرگان با هدف درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار را از الزامات برشمرد و یادآور شد: با نگاهی اجمالی به تله کابین رامسر، نمک آبرود، لاهیجان و حیران آستارا می توان درک کرد که تله کابین گرگان نسبت به سایر تله کابین های شمال کشور، آسیبی ندارد.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه استان های گیلان و مازندران چهار تله کابین فعال دارند و مجوز احداث سه تله کابین دیگر را اخذ کرده اند و گلستان در پیج و خم احداث تنها تله کابین مانده است، افزود: بهره برداری از تله کابین گرگان سبب می شود تا تردد مسافران استان های شرقی به استان های مازندران و گیلان به توقف و اقامت شبانه آنها در گلستان منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha