• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401071206050
  • خبرنگار : 50491

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد:

پایان ۱۷ سال بلاتکلیفی احیای دیوار تاریخی گرگان/ اثر تاریخی ۱۶۰۰ ساله در انتظار ثبت جهانی

پایان ۱۷ سال بلاتکلیفی احیای دیوار تاریخی گرگان/ اثر تاریخی ۱۶۰۰ ساله در انتظار ثبت جهانی

ایسنا/گلستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از آغاز مرمت و احیای دیوار تاریخی گرگان خبر داد و گفت: متأسفانه عملیات مرمت این اثر مهم تاریخی به مدت ۱۷ سال بلاتکلیف مانده بود.

محمدجواد ساوری در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ساماندهی دیوار تاریخی گرگان اظهار کرد: از امروز کار مرمت دیوار تاریخی گرگان رسماً آغاز می‌شود و مکانی برای استقرار دائم نیروهای میراث فرهنگی در شهرستان کلاله تعیین شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون داشته‌ها و ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی گلستان نه تنها مدیریت نشده بود بلکه دچار سوء مدیریت بوده است، افزود: درحالی‌که مرمت و احیای دیوار تاریخی گرگان با قدمت یک هزار و ۶۰۰ سال از سال ۱۳۷۶ آغاز شده بود در سال ۱۳۸۴ متوقف شده و پس از آن به مدت ۱۷ سال همچنان بلاتکلیف مانده است.

پایان ۱۷ سال بلاتکلیفی احیای دیوار تاریخی گرگان/ اثر تاریخی ۱۶۰۰ ساله در انتظار ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه در سایه رهاشدگی و تعلل انجام‌شده بخشی از آجرهای دیوار تاریخی گرگان دچار فرسایش و تخریب شده است، خاطرنشان کرد: برای احیا و مرمت دیوار تاریخی گرگان پایگاه‌های موردنظر را در شهرستان کلاله قرار دادیم چراکه بیشترین سازه این اثر تاریخی در کلاله واقع شده است.

ساوری با اشاره به اینکه به‌عنوان یک جوان که مسئولیتی به بنده واگذار شده درصدد ایجاد طرحی نو هستم و این همان تفاوت گام اول با گام دوم انقلاب اسلامی است، بیان کرد: از روزی که در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در سنگر خدمت قرار گرفتم اصل را بر مدیریت داشته‌ها قرار داده‌ام.

وی متذکر شد: در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت بخشی از دیوار تاریخی گرگان مرمت می‌شود تا زمینه حضور گردشگران در این منطقه فراهم شود گرچه در حال حاضر هم گردشگران در این منطقه حضور دارند اما این حضور مدیریت نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با تأکید بر اینکه باید چرخه معیوب گذشته را در کنار مدیریت داشته‌ها اصلاح کنیم، افزود: داشته ارزشمند تاریخی و ملی ما در حوزه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان است تا از کنار این اثر تاریخی، زمینه جذب گردشگر و فروش صنایع دستی را داشته باشیم.

ساوری، ضعف در برندسازی و بازاریابی را دو معضل استان گلستان برشمرد و تأکید کرد: ما به دنبال اصلاح برند استان گستان هستیم و برند گلستان دیوار بزرگ گرگان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار برج قابوس، برج رادکان و شهر جرجان مهم‌ترین اولویت ما دیوار تاریخی گرگان است و باید در این راستا گام مثبت و مؤثری برداریم تا ثبت جهانی این اثر تاریخی در یونسکو سرعت گیرد و در برندسازی به کمک ما بیاید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha