• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071607411
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

امنیت در کودکی؛ چتری برای زندگی در بزرگسالی

امنیت در کودکی؛ چتری برای زندگی در بزرگسالی

ایسنا/اصفهان کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی بر این باورند که سه هزار روز اول تولد هر فرد، مسیر زندگی او را مشخص می‌کند که یکی از حقوق اولیه کودکان امنیت و پناه در خانه است که مانند چتر او را در بر می‌گیرد تا در دوره بزرگسالی در برابر مشکلات و مسائل خود، دچار اضطراب و نگرانی نشود.

نیره سقایی، یک کارشناس علوم تربیتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امنیت کودک از روابط عاطفی درست والدین در خانه ریشه می‌گیرد، به گونه‌ای که فرزندان بتوانند نیازها و خواسته‌های خودشان را به راحتی و بدون لکنت در برابر آنها بر زبان آورند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز کودک نوازش و کسب توجه از طرف خانواده است. وقتی کودک از طرف خانواده پذیرفته شود، احساس ترس و نگرانی و تنها شدن را تجربه نمی‌کند، بلکه مهربانی و همدلی خانواده، باعث ثبات شخصیت او شده و احساس امنیت در او استوار می‌شود.

این کارشناس علوم تربیتی افزود: احساس امنیت چتر دوران کودکی است و خانواده‌ها باید با توجه کردن به کودک و برآورده کردن نیازها و خواسته‌های او، پناهگاه او شده تا مطمئن شوند که هیچ چیز و هیچ کس نمی‌تواند او را تهدید کند و در زمان مشکل و بحران، یک پناهگاه مطمئن دارد.

این فعال حوزه آموزش کودکان تصریح کرد: والدینی که نیازهای جسمی و روانی فرزند خود را به خوبی شناسایی کرده و به طور منطقی آنها را برآورده می‌کنند، حس اعتماد و اطمینان را در او ایجاد کرده و احساس امنیت، با ارزش بودن و دوست داشتنی بودن را در او تقویت می‌کنند.

سقایی تأکید کرد: کودکی که در خانه یاد گرفته تا گفت‌وگوی خوبی با خود و دیگران داشته باشد، صادقانه حرف زدن و اولویت‌بندی روابط خود را بلد شده و می‌تواند برای ترمیم یک رابطه ناقص نیز راهی پیدا ‌کند و این مهارت‌هایی است که به کودک احساس امنیت می‌دهد و باید از درون خانواده آنها را یاد بگیرد.

وی گفت: دوست داشتن خود یکی دیگر از مهارت‌های زندگی است که به کودک امنیت می‌بخشد و باید به او آموزش داد با این توصیف که دوست داشتن خود، به معنی غرور و خودخواهی در برابر دیگران نیست.

سقایی افزود: کودکی که یاد بگیرد خودش را دوست داشته باشد، می‌تواند در بحران‌ها و مشکلات زندگی دوره بزرگسالی نیز خودش را آرام و اتفاق‌ها را بررسی کند، خشم و غم‌هایش را بشناسد و آنها را مدیریت کند، احساس‌های منفی خود را شناخته و با سالم‌ترین روش ممکن از عهده آنها برآید.

وی تصریح کرد: مراقبت از خود یکی از حقوق کودک است، زیرا کودکی که مراقبت از خود را بلد است خودش را و تمام ویژگی‌های شخصیت خودش را می‌پذیرد و به جای نادیده گرفتن و فرار از مشکلات زندگی، می‌تواند آنها را قبول کرده و با جلب کمک دیگران آن را مدیریت کند. 

این فعال حوزه آموزش کودکان، تأکید کرد: داشتن حریم خصوصی و احترام به آن، یکی از حقوق کودک است و خانواده‌ها باید به کودک خود یاد بدهند که چگونه حریم خود را حفظ کرده و اگر کسی به حریم آنها تجاوز کرد، از چه کسانی کمک بگیرند و چگونه از خود دفاع کنند.

وی گفت: خانواده‌ها باید بدانند که مهم‌تر از فرزندآوری، آگاهی به اصول و آداب فرزندپروری است. خانواده‌ها باید نسبت به فرزندان خود مهربان باشند، با صبر و شکیبایی به حرف‌های او گوش بدهند، با او بازی کنند و نقش امنیت بخشی خود را به خوبی ایفا کنند.

سقایی تصریح کرد: دانش آموزان باید از دوره ابتدایی با حقوق خود آشنا ‌شوند تا بسیاری از مشکلات امروز را نداشته باشیم. آگاهی‌بخشی رسانه‌های گروهی با دعوت از کارشناسان و متخصصان و ساخت برنامه‌های آموزشی مناسب و جذاب در این زمینه بسیار ضروری است.

احساس امنیت مهم‌ترین حقوق کودک است

همچنین عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد، گفت: احساس امنیت و پناهگاه امن و پشتیبانی، مهم‌ترین حقوق کودک است که از نخستین روز زندگی باید در خانواده برای او تأمین شود تا بتواند در جامعه یک زندگی امن و منطقی داشته باشد.

نرجس اسماعیل‌زاده افزود: رشد اخلاقی و هوش معنوی یکی از حقوق کودک است، زیرا منابع معنوی باعث احساس امنیت در فرد می‌شود، بنابراین خانواده‌ها باید کودکان را به نیکوکاری، خوش‌اخلاقی، نوع دوستی، کمک به دیگران، مهربانی و محبت تشویق کنند تا بداند که در شرایط ناامنی می‌تواند به کمک دیگران هم تکیه کند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید استقلال کودک را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. کودکی که مرزها و قانون را بشناسد، در بزرگسالی نیز به حقوق دیگران احترام گذاشته و آن را رعایت می‌کند و در برابر حد و مرزهایی که دیگران برای خودشان دارند، احساس ناامنی نکرده و دچار اضطراب و نگرانی نمی‌شود.

وی تأکید کرد: با هم بودن اعضای خانواده یکی دیگر از حقوق کودکان است که به آنها احساس امنیت می‌دهد. کودکان در کنار اعضای خانواده اوقات خوشی را تجربه می‌کنند و این همکاری خانوادگی باعث می‌شود که احساس تعلق و مفید بودن در آنها پرورش پیدا کند.

عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد، تصریح کرد: خود ابرازگری یکی دیگر از مواردی است که باعث احساس امنیت در کودکان می‌شود. کودکی که در خانواده می‌تواند احساسات و خواسته‌های خود را بیان کند، به تدریج یاد می‌گیرد که ناملایمات و نگرانی‌های خود را بدون ترس بیان و راهکار آن را پیدا کند.

این فعال حوزه کودک گفت: امروز خانواده‌ها حتی یک مکالمه روزانه را از فرزندان خود دریغ می‌کنند، در حالی که یکی از نیازهای اساسی کودکان به ویژه دختران، وجود هم صحبت است که حرف‌هایش را بشنود و به آرامش برسد.

اسماعیل‌زاده افزود: خانواده‌هایی که به پای صحبت کودکان خود نشسته و با شکیبایی به آن گوش داده و همدلی می‌کنند به او کمک می‌کنند که بتواند از احساسات خود حرف بزند و عبارت‌های مناسب برای توضیح و بیان خواسته‌ها و هیجان‌هایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: کودکی که در خانواده مورد احترام و محبت قرار می‌گیرد، عزت نفس در وجود او پرورش پیدا کرده و نسبت به سایر کودکان، احساس امنیت بیشتری دارد و برای برقراری روابط اجتماعی سازگار، موفق بوده و از آسیب‌های اجتماعی دوری می‌کند.

این فعال حوزه کودک، تصریح کرد: برای حفظ امنیت کودکان، باید آنها را از تنش‌ها و اخبار منفی دور نگه داشت. بازی‌های خشن و فیلم‌های جنگی برای کودکان نخرید. اخبار جنگ، بلاهای طبیعی، قتل، خشونت، دزدی و بیماری را در حضور کودکان دنبال نکنید.

وی تأکید کرد: حتی تنش‌های خانوادگی را در مقابل کودکان مطرح نکنید، زیرا در این صورت برای طرفداری از پدر یا مادر دچار اضطراب و استرس شده و با از دست دادن یکی از آنها دچار ناآرامی می‌کند و این احساس همیشه در او باقی خواهد ماند.

اسماعیل‌زاده گفت: مهم‌ترین حقوق اولیه و اساسی کودک و نوجوان می‌توان به هویت و کرامت انسانی، غذا، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، تفریح و بازی، برقراری ارتباط با والدین و قوانین کیفری مناسب بر اساس سن کودک اشاره کرد که خانواده‌ها و حکومت‌ها در قبال این حقوق، مسئولیت‌های ویژه‌ای دارند.

به گزارش ایسنا، هشتم اکتبر برابر با ۱۶ مهر، توسط سازمان یونسکو روز جهانی کودک نام‌گذاری شده است. کنوانسیون حقوق کودک، هر فردی که به سن هجده سال نرسیده‌ را کودک می‌داند. حقوق کودکان شامل حق برقراری ارتباط با هر دو والدین، هویت انسانی و همچنین نیازهای اساسی برای حفاظت فیزیکی، حفاظت برابر از حقوق مدنی کودک و آزادی از تبعیض بر اساس نژاد و جنسیت، منشأ ملی، مذهب، معلولیت، رنگ و قومیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha