• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401071808695
  • خبرنگار : 50300

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی ایران مطرح کرد

حذف انگلیسی، ما را از ۹۰ درصد اطلاعات روز دنیا محروم می‌کند

حذف انگلیسی، ما را از ۹۰ درصد اطلاعات روز دنیا محروم می‌کند

ایسنا/خوزستان امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که اهمیت یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی را نداند؛ یادگیری زبان انگلیسی در کنار چند زبان خارجی از برنامه‌های اکثر مدارس در سطح جهان است و این در حالی است که در ایران تنها دو زبان عربی و انگلیسی تدریس می‌شود که البته سال‌ها است با تدریس سنتی، موفقیت چندانی نداشته و دانش‌آموزانی با سطح زبانی ضعیف فارغ التحصیل می‌شوند.

با این وجود، بر اساس گفته رئیس سازمان سنجش در خرداد ۱۴۰۱، "از کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و بررسی آن‌ها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان منتقل خواهد شد که این سوابق در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بررسی و اعمال می‌شود."

در پی این تصمیم و به گفته کارشناسان، زبان انگلیسی مدارس از آنچه که بوده ضعیف‌تر خواهد شد و دانشجویانی ضعیف بار می‌آیند که تبعات منفی آن‌ها دانشگاه‌ها را نیز هدف قرار داده است.

در این خصوص با رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی ایران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

دکتر علیرضا جلیلی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تبعات حذف زبان انگلیسی از کنکور سراسری اظهار کرد: باید دید که سیاست‌گذاری آموزش و پرورش و سازمان سنجش برای حذف درس زبان انگلیسی به عنوان درس عمومی از کنکور سراسری در سال آینده بر مبنای چیست؟ چون از زمانی که کنکور در ایران برگزار شده که به پیش از انقلاب برمی‌گردد، بخشی از سوالات کنکور سراسری زبان انگلیسی بوده و در مدارس نیز تدریس این زبان، بخشی از برنامه آموزشی بوده است.

وی افزود: وقتی دانش‌آموز وارد دانشگاه می‌شود منابع درسی تخصصی و اصلی را به زبان انگلیسی می‌خواند و از طرفی توانایی خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی برای دانشجو بسیار مهم است  و این میسر نمی‌شود مگر اینکه در مدارس آموزش زبان خوب باشد و در کنکور سراسری حتما زبان انگلیسی گنجانده شود.

کاهش انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان با حذف انگلیسی از کنکور

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی ایران گفت: همیشه سوالات زبان انگلیسی بین سوالات کنکور بوده‌اند و حذف این سوالات از سال آینده یعنی بخش آموزش زبان انگلیسی کمرنگ می‌شود برای اینکه دیگر انگیزه‌ای برای یادگیری زبان بین دانش‌آموزان وجود ندارد.

قطع ارتباط دانشگاه و مدرسه با تضعیف زبان

جلیلی‌فر با اشاره به یکی از تبعات حذف زبان انگلیسی و تضعیف آن در مدرسه، ادامه داد: در پی حذف انگلیسی، ارتباط با دانشگاه قطع می‌شود و وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود در نیمسال اول باید زبان عمومی مربوط به رشته خودش که تقریبا نیمه تخصصی است را بگذراند که بعضا هم شش واحد است. هدف این درس، آماده‌سازی دانشجو برای استفاده و دسترسی به منابع تخصصی و علمی جدید است و با حذف زبان از کنکور عملا ارتباط بین مدرسه و دانشگاه قطع می‌شود.

  ۷۵ تا ۹۰ درصد منابع علمی جهان به زبان انگلیسی است

استادتمام آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: واضح است که بین ۷۵ تا ۹۰ درصد مطالب علمی دانشگاه به زبان انگلیسی چاپ می‌شود و این آمار را مجلات علمی و کتب می‌گویند؛ هر چند در رشته‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. وقتی دانشجو ضعیف بار می‌آید و زبان انگلیسی برای او اهمیتی پیدا نمی‌کند احتمالا باید شاهد این باشیم که در سال‌های آینده زبان انگلیسی از دانشگاه نیز حذف شود.

وی گفت: وقتی کنکور نباشد دلیلی هم نیست که کسی زبان انگلیسی بخواند اما این تبعات بسیار منفی خواهد داشت به این دلیل که افراد از دسترسی به اطلاعات روز دنیا که ۷۵ تا ۹۵ درصد به انگلیسی منتشر می‌شوند، محروم می‌شوند.

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات انگلیسی ایران در پاسخ به اینکه در حال حاضر هم آموزش زبان انگلیسی در مدارس ضعیف است و با وجود حذف زبان از کنکور آیا این وضعیت تشدید می‌شود؟ بیان کرد: وقتی موجودیت زبان انگلیسی زیر سوال رفته است، آموزش آن نیز ضعیف‌تر از قبل خواهد شد. باید شاهد این باشیم که در کل زبان انگلیسی حذف شود.

جلیلی‌فر افزود: این روند متاسفانه از حدود چهار سال پیش آغاز شد و در همان موقع هم به عنوان رئیس انجمن زبان انگلیسی ایران دعوت شدم و سعی کردیم جلوی این تصمیم را بگیریم اما این تغییرات گنجانده شد و به نظر می‌رسد که  می‌خواهند نظر خود را اجرا کنند و این را با حذف زبان انگلیسی از کنکور شروع کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha