• دوشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401071808734
  • خبرنگار : 50534

نقش آب در تولید انرژی‌های مورد نیاز بشر

نقش آب در تولید انرژی‌های مورد نیاز بشر

ایسنا/زنجان کارشناس آبیاری و آبادانی گفت: آب تقریباً در تولید همه اشکال‌ انرژی، شامل تولید نیروی الکتریکی و تأمین سوخت بخش حمل و نقل استفاده می‌شود.

بهاره رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در انرژی برای تحویل آب، از استخراج آب زیرزمینی و انتقال به محل مصرف گرفته تا تاسیسات پیچیده‌تر آب شیرین‌کن و تصفیه پساب استفاده می‌شود، اظهار کرد: در بخش‌های نفت، گاز و نیرو، در صنعت انرژی، آب همیشه نقش مهمی ایفا کرده است.

وی ب ابیان اینکه نیروگاه‌ها اعم از ذغالی، هسته‌ای، گاز طبیعی یا نفتی برای خنک کردن به آب نیاز دارند، افزود: صنعت نفت و گاز برای راندن نفت به چاه‌های تولید و باز کردن شکاف سازندهای سنگی برای خارج شدن نفت، آب یا بخار را به زیرزمین پمپاژ می‌کند. تولید نفت از ذخایر بزرگ باقی‌مانده و امیدبخش سوخت‌های فسیلی، اعم ماسه‌های نفتی و گاز طبیعی نامتعارف به آب فراوانی نیاز دارد.

رحمانی ادامه داد: تولید انرژی فقط مصرف‌کننده آب نیست، بلکه در آلودگی آن نیز نقش دارد. در میدان‌های نفتی قدیمی‌تر، آب بیشتری در مقایسه با نفت تولید می‌شود، چون سازندهای پیچیده زمین شناختی حاوی نهشته‌های نفت، گاز و آب هستند.

این کارشناس با بیان اینکه این آب غالباً به حدی آلوده است که نمی‌تواند بدون تصفیه کافی رها شود، اضافه‌ کرد: زهاب اسیدی ناشی از معادن ذغال‌سنگ و رواناب کود ناشی از تولید محصول برای سوخت‌های زیستی نیز پتانسیل آسیب رساندن به منابع آب را دارند.

وی با بیان اینکه تأمین آب، استفاده و تصفیه همگی به انرژی محتاج هستند و همه سامانه‌های آبی، از مهار آب تا انتقال، تصفیه، توزیع، استفاده و تصفیه پساب به آب نیاز دارند، ابراز کرد: شدت انرژی آب تحویلی به مبدأ آب و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

رحمانی با تعریف اینکه انرژی آب، انرژی است که از نیروی آب‌های جاری به دست می‌آید، افزود: از آن جایی که بخش زیادی از انرژی حاصل از نیروی آب برای تولید الکتریسیته‌ مصرف می‌شود، به نیروی برق آبی هیدروالکتریک نیز معروف است.

وی با اشاره به اینکه انرژی برق آبی سرچشمه، انرژی تجدیدپذیر (نوشیدنی) به شمار می‌رود؛ چراکه آب در چرخه طبیعی خود به رودخانه‌ها می‌ریزد، اذعان‌ کرد: استفاده از نیروی آب‌های جاری یکی از قدیمی‌ترین سرچشمه‌های انرژی تجدیدپذیر است.

این کارشناس آبیاری و آبادانی با بیان اینکه‌ انرژی آب مانند انرژی خورشید از منابع طبیعی انرژی است، تاکید کرد: این انرژی به دلیل حرکت و سرعت آن است که با ایجاد سد در مقابل رودخانه‌ها می‌توان انرژی جنبشی را به انرژی پتانسیل ذخیره کرد.

رحمانی با بیان اینکه حتی آبشارها نیز به خاطر ارتفاع زیادی که از سطح زمین دارند و به خاطر وزش باد دارای منبع عظیمی از انرژی آب می‌باشند، بیان‌ کرد: نیروهای گرانشی ما بین ماه و خورشید و زمین سبب بالا و پایین رفتن منظم آب اقیانوس‌ها در سراسر جهان شده که نتیجه آن امواج جزر و مدی است.

وی با اشاره به تاثیر نیروی دو برابری ماه بر جذر و مد در مقایسه با خورشید، تصریح کرد: با وجود کم بودن دامنه ارتفاع موج جزر و مد در اقیانوس‌های آزاد به علت آشفتگی بالا دارای جابه‌جایی نسبتاً قابل توجهی است که در گذشته برای خرد کردن گندم و ذرت در آسیاب‌ها از آب جاری برای چرخاندن چرخ‌های چوبی آسیاب استفاده می‌کردند.

این محقق حوزه آب و آبادانی با اشاره به اینکه این نوع آسیاب را آسیاب آبی یا آسیاب غلات می‌گفتند، تشریح‌ کرد: گردش چرخ‌های آسیاب آبی یا از طریق آب‌های ریزشی (ریزش آب از بالا بر روی چرخ) و یا آب‌های جاری رودخانه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه صنعت انرژی که هم‌اکنون برای کاهش انتشارات گاز گلخانه‌ای تحت فشار قرار دارد و با چالش بالقوه ناشی از ضرورت جابه‌جایی به سوخت‌های جایگزین و کاهش نیاز به منابع محدود آب شیرین روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: واقعیت محدودیت منابع آب صنعت انرژی را وادار خواهد ساخت از آب در استخراج، تبدیل و تحویل انرژی با کارآیی بسیار بیشتری استفاده کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: نبود نگاه یکپارچه در سیاست‌گذاری آب و انرژی، تأمین آب و انرژی را به مخاطره خواهد انداخت. تصمیم‌گیران بایستی این مسائل را در سیاست آب و مسائل آبی را در سیاست انرژی یکپارچه کنند.

به گزارش ایسنا، تنها آسیاب آبی روستای دهشیر علیا در بخش مرکزی استان زنجان دهستان بوغداکندی در ۱۰۰ متری شمال‌غرب روستای دهشیر علیا، در میان باغات و مزارع شمال غرب روستا قرار گرفته است. این آسیاب آبی از سمت شرق نیز با فاصله اندکی به رودخانه دهشیر می‌رسد. از این آسیاب عمدتاً برای آرد کردن گندم استفاده می­‌شود و از نیروی آب برای گرداندن سنگ آسیاب استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha