• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401071909480
  • خبرنگار : 50491

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گلستان:

۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف در گلستان ذخیره‌سازی شد

۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف در گلستان ذخیره‌سازی شد

ایسنا/گلستان مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گلستان از ذخیره‌سازی یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف در سطح استان خبر داد.

زهرا رجبی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به چگونگی ذخیره‌سازی خون بند ناف اظهار کرد: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقی‌مانده و دور ریخته می‌شود، این خون غنی از سلول‌های بنیادی است و اگر امکان جمع‌آوری و ذخیره‌سازی این سلول‌ها فراهم شود، همواره منبعی غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز را در اختیار داریم که این سلول‌ها می‌توانند در بیماری‌هایی که منشأ خونی داشته و اختلال در فعالیت مغز استخوان و سیستم ایمنی تلقی می‌شوند مورداستفاده قرار گیرد.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف دارای توان تکثیر بالا و تمایز به انواع مختلف سلول‌ها هستند که خون بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای مغز استخوان برای انجام پیوند سلول‌های بنیادی باشد.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گلستان به بیماری‌های قابل‌درمان توسط سلول‌های بنیادین خون بند ناف اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سلول‌های غالب در خون بند ناف، سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری‌هایی با منشأ خونی ازجمله تالاسمی، سرطان خون و کم‌خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل‌درمان هستند، همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورداستفاده قرار گیرد.

۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف در گلستان ذخیره‌سازی شد

رجبی اضافه کرد: در حال حاضر کارآزمایی بالینی در بیماری‌هایی مانند فلج مغزی و اوتیسم در حال انجام است و امیدوارم در آینده بتوان با استفاده از سلول‌های بنیادی بیماری‌های بیشتری را درمان کرد.

وی هزینه ذخیره‌سازی و نگهداری نمونه خون بند ناف را ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اعلام کرد و یادآور شد: شرایط پرداخت اقساطی نیز برای افراد متقاضی فراهم است، همچنین به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند تخفیف ویژه داده می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف تا ۲۸ سال برای والدین نگهداری می‌شود، تأکید کرد: ذخیره‌سازی خون بند ناف تحت پوشش برخی از بیمه‌های تکمیلی نیز قرار دارد.

رجبی با اشاره به اینکه هر شخص دیگری که از لحاظ ژنتیکی(HLA) تطابق لازم را با نمونه خون ذخیره‌شده، داشته باشد و تعداد سلول متناسب با وزن بیمار باشد؛ می‌تواند از این نمونه خون استفاده کند، افزود: خواهر و برادر و پدر و مادر صاحب نمونه بیشترین شانس تطابق ژنتیکی (HLA) با صاحب نمونه را دارند.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گلستان از ذخیره‌سازی یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون در استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدوارم والدین از این فرصت طلایی استفاده مفید کرده و آینده فرزندان خود را بیمه کنند.

وی به نحوه ثبت‌نام و عقد قرارداد برای ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام الکترونیکی از طریق وب‌سایت Www.rsct.ir شرکت امکان‌پذیر است، همچنین متقاضیان می‌تواند با مراجعه حضوری به دفتر نمایندگی خون بند ناف واقع در گرگان عدالت ۲۹ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

به گزارش ایسنا؛ در حال حاضر تعداد نمونه‌های فریز شده در بانک خون بندناف رویان ۱۷۵ هزار و ۷۱۵ نمونه است و تاکنون بیش از ۳۰ پیوند با استفاده از نمونه‌های ذخیره‌شده در بانک خون بند ناف رویان انجام‌ شده، همچنین بیش از ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی تحت کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha