• سه‌شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401071909524
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک استاد دانشگاه:

دشمن‌شناسی راه دستیابی به وحدت اسلامی است

دشمن‌شناسی راه دستیابی به وحدت اسلامی است

ایسنا/قزوین عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: دشمنان اسلام و مسلمانان برای رسیدن به اهداف شوم خود با شعار «تفرقه‌انداز و حکومت کن»، مسیرهایی را برای تشویش و تفرقه میان مسلمانان باز می‌کنند. تأکید بر اختلاف‌های قومی مذهبی یکی از روش‌های دشمنان در این زمینه است بنابراین برای دستیابی و حفظ وحدت اسلامی باید تمامی عوامل منفی مؤثر بر آن را شناخت.

دکتر محدثه معینی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد: آنچه در تاریخ ایران، می‌تواند به‌عنوان سرآغازی برای نزدیکی میان علمای شیعه و اهل سنت به شمار رود، شروع مبارزات روحانیان شیعه با نظام شاهنشاهی و برچیدن بساط ظلم و جور است که در مقاطعی با همراهی علمای اهل سنت همراه بوده است.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی نیز این نزدیکی در مظاهر مختلف رفاقت‌ها تا اقتدا ظهور یافته است. حضور علمای اهل سنت درصحنه‌های مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی به‌خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از این انسان‌های آزاده تلاش خود را برای تحقق وحدت اسلامی صرف نموده و در این مسیر نیز با جان‌فشانی، حداکثر تلاش خود را در این زمینه به منصه ظهور رسانده‌اند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اهل سنت درمجموع بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ شهید در کشور، تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده که از این میان ۱۰۰ نفر از آنان، شهدای روحانی هستند و حضور این جمع بزرگ در جبهه‌های دفاع مقدس بافرمان امام خمینی (ره) و سایر عرصه‌ها، نشان‌دهنده ارتقای این رفاقت‌ها به اقتدا است.

اهمیت استکبارستیزی و دشمن‌شناسی در هفته وحدت

این استادیار فقه و مبانی حقوق دانشگاه گفت: شاید بتوان معارضان با وحدت میان شیعه و اهل سنت را به ۲ گروه عوامل درونی (درون انسان) و بیرونی تقسیم نمود. امیال بشری مثل حسد، غرور، خودپرستی، تکبر و غیره نقش بسزایی در از بین رفتن وحدت و گسترش اختلاف میان افراد دارند.

وی تصریح کرد: تفرقه محصول عوامل درونی و درعین‌حال عوامل بیرونی همچون دشمنان داخلی و خارجی است که این عوامل هم می‌توانند، نگذارند که وحدتی شکل گیرد و یا وحدت پدید آمده را از بین ببرند؛ بنابراین، برای دستیابی و حفظ وحدت اسلامی باید تمامی عوامل منفی مؤثر بر آن را شناخت و یکی از بخش‌های این حوزه، شناخت دشمن است..

معینی‌فر اظهار کرد: شناخت دشمن باید از مرحله شناختی به مرحله رفتاری وارد شود و انسان در عمل نیز نتایج این دشمن‌شناسی را بر جامعه عرضه کند. همان‌طور که در قرآن کریم نیز مؤمنان یا به عبارت دقیق‌تر، «بهترین مخلوقات» یعنی کسانی که هم ایمان‌دارند و هم عمل صالح انجام می‌دهند، معرفی‌شده‌اند. «إِنَّ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا» یا «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ». بر همین اساس، علاوه بر شناخت دشمن، مرزبندی با دشمن از سوی علمای اهل سنت، شیعه و همچنین عامه مردم از مذاهب اسلامی مختلف می‌تواند مانع مهمی برای تفرقه به‌حساب آید.

تلاش‌های استکبار برای تضعیف هفته وحدت

این استادیار فقه و مبانی حقوق دانشگاه گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر نقش مهم دشمنان تأکید کرده‌اند، دشمنان اسلام و مسلمانان برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنند و با شعار «تفرقه‌انداز و حکومت کن»، مسیرهایی را برای تفرقه و تشویش میان مسلمانان باز می‌کنند. تأکید بر موضوع قومیت یا اختلاف‌های مذهبی یکی از روش‌های دشمنان در این زمینه است.

وی در ادامه بابیان اینکه اختلاف‌ها میان ادیان دیگر نیز بسیار است، عنوان کرد: برای نمونه، دین مسیحیت به سه‌شاخه اصلی کاتولیک، ارتدکس و پروتستان تقسیم می‌شود و علاوه بر این اختلاف‌ها، شاخه پروتستان نیز بیشترین میزان تشویش و اختلاف را تجربه می‌کند، درحالی‌که هیچ رسانه‌ای به این تشویش و اختلاف اشاره‌ای ندارد. وجود کلیساهای متعدد و مرجع برای پیروان این شاخه از مسیحیت که در سایه اعتماد بر درک شخصی هر فرد از متون مقدس به وجود آمده، دلیل آشکاری بر اختلاف آرا و اندیشه‌ها میان پروتستان‌ها است.

معینی‌فر در پایان اشاره کرد: ناگفته نماند نفس اختلاف دیدگاه و نظر هیچ‌گاه نامطلوب نبوده است، زیرا انسان‌ها باهم متفاوت‌اند و از سوی دیگر، در علوم نظری این اختلاف غیرقابل‌اجتناب است. آنچه نامطلوب است، حرکت انسان‌ها از این تفاوت‌ها به‌سوی تعصبات مذهبی و احیاناً انسان کشی است که در اثر تحریکات دشمنان به چنین سرانجامی دچار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha