• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401072010232
  • خبرنگار : 50210

شناخت وقایع طبیعی راهکاری موثر در پیش‌بینی، پیشگیری و تقابل منطقی

شناخت وقایع طبیعی راهکاری موثر در پیش‌بینی، پیشگیری و تقابل منطقی

ایسنا/مرکزی کارشناس مسئول کاهش خطر بلایای مرکز بهداشت اراک گفت: شناخت وقایع طبیعی راهکاری موثر در پیش‌بینی، پیشگیری و تقابل منطقی به شمار می رود.

ناصر ربیعی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هر ساله ۱۳ اکتبر (۲۰ مهر) به عنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی با هدف ایجاد تاب آوری، ارتقای آمادگی و کاهش آسیب و خسارات گرامی داشته می شود و به همین منظور شعاری مبتنی بر اهداف سند "سندای" انتخاب شده و اقداماتی در راستای آن صورت می گیرد.

وی با اشاره به شعار سال ۲۰۲۲ "هشدار سریع، اقدام فوری برای همه"، گفت: علاوه بر تعیین یک شعار واحد برای این روز جهانی، هفته ای نیز به این عنوان انتخاب شده و برای روزهای آن نیز شعاری تعیین شده است که شامل "مدیریت اطلاعات، اطلاع رسانی به موقع خطر در حوادث و بلایا" برای ۲۰ مهر، "حوادث و بلایا، هشدار سریع، مسئولیت، دانش و مهارت فردی" برای ۲۱ مهر، "حوادث و بلایا، هشدار سریع، مسئولیت اجتماعی" برای ۲۲ مهرماه، "حوادث و بلایا، هشدار سریع، تداوم ارائه خدمات سلامت" برای ۲۳ مهرماه، "حوادث و بلایا، هشدار سریع، استفاده بهینه از فضای مجازی" برای ۲۴ مهرماه، "حوادث و بلایا، هشدار سریع، استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی" برای ۲۵ مهرماه و "حوادث و بلایا، هشدار سریع، کاهش آسیب و خسارات" برای ۲۶ مهرماه می شود.

ربیعی با بیان اینکه بلایای طبیعی، به مجموعه‌ای از حوادث زیانبار گفته می‌شود، که منشاء انسانی ندارند، افزود: این حوادث معمولا غیرقابل پیش‌بینی بوده یا حداقل از مدت های طولانی قبل، نمی‌توان وقوع آنها را پیش‌بینی کرد که شامل زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان و ... می شود.

وی اضافه کرد: برخی از بلایای طبیعی، بطور غیر مستقیم، ناشی از عملکردهای انسانی هستند و بلایایی ناشی از افزایش آلودگی هوا یا گرم شدن زمین و همچنین سیل ناشی از تخریب جنگل‌ها به ‌دست انسان از این جمله‌اند.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایای مرکز بهداشت اراک تصریح کرد: طبق آمار موجود، سه درصد از مجموع شهرهای ایران در نواحی کم خطر قرار دارند و از ۴۳ مورد حوادث غیر مترقبه ممکن در کل جهان حدود ۳۲ مورد آن در ایران تجربه شده است که شایع‌ترین این حوادث شامل زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست زمین، آفات محصولات کشاورزی- دامی و آتش‌سوزی جنگل‌ها می شود و با این تفاسیر ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز، ششمین کشور زلزله‌خیز و چهارمین کشور سیل‌خیز در جهان است. این کشور در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده که فقط یک درصد جمعیت جهان را داراست.

وی با بیان اینکه روز جهانی کاهش بلایای طبیعی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی پس از فراخوان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین یک روز با هدف ارتقای فرهنگ جهانی آگاهی از خطر و کاهش بلایای طبیعی تعیین شد، گفت: پس از آن هر سال ۱۳ اکتبر به عنوان روز کاهش بلایای طبیعی و افزایش آگاهی در مورد اهمیت درک خطرات پیش ‌روی مردم مورد توجه قرار می گیرد.

ربیعی در خصوص پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی بیان کرد: شناخت وقایع طبیعی در پیش‌بینی، پیشگیری و تقابل منطقی با آنها اهمیت بالایی دارد، در واقع، کنترل شرایط با اتخاذ راهکارهای موثر ممکن خواهد بود.

به گفته وی، وجود ساختارهای اساسی جهت کاهش بلایای طبیعی و ایجاد سیستم هشدار و اخطار به موقع جوی، آماده‌سازی نیروهای انتظامی و راهداری، ایمن‌سازی نقاط وقوع بلایای طبیعی، تمهیدات علمی و مهندسی طراحی پروژه‌های عظیم مطالعاتی در فازهای شناسایی، اجرا، نظارت و ارتقای سطح آموزش عمومی و تخصصی برای مقابله و کاهش آثار بلایای طبیعی، تقویت نیروی انسانی متخصص و گروه‌های پژوهشی کارشناسی جهت مطالعه بلایای طبیعی در مسیرهای اصولی و صحیح در پیشگیری و کاهش اثرات منفی این بلایا موثر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha