• پنجشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401072111042
  • خبرنگار : 50349

رئیس دانشگاه قم گفت:

برخورداری از توحید حق همگانی ملت ها است

برخورداری از توحید حق همگانی ملت ها است

ایسنا/قم رییس دانشگاه قم با اشاره به اینکه دین اسلام محدود به منطقه و زبان خاصی نیست، تاکید کرد: برخورداری از توحید حق همگانی ملت هاست و پیامبر اکرم(ص) با نامه نگاری به سران قبایل دنیا و ملت ها، در معرفی دین اسلام تلاش می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عسکر دیرباز شب گذشته در قم با اشاره به میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و تبریک این اعیاد بزرگ و مهم، عنوان کرد: یکی از علمای بزرگ ما که در سال های گذشته از دنیا رفته اند، آیت الله احمدی میانجی بودند، این عالم بزرگوار از جمله علمای انقلابی، مومن و دانشمند بوده و صاحب کتاب است.

وی افزود: یکی از کتاب های این عالم بزرگوار "مکاتیب الرسول" است که شامل نامه های پیامبر اکرم(ص) است که به دیگران املا می کردند و اطرافیان آن حضرت می نوشتند؛ چراکه پیامبر اکرم(ص) خودشان نامه ای را نمی نوشتند بلکه املا می کردند و دیگران آن را می نوشتند.

رییس دانشگاه قم گفت: نامه های حضرت محمد(ص) به سران قبایل و ابَر قدرت هایی که در آن زمان بودند را آیت الله احمدی میانجی(ره) جمع آوری کرده است، البته این عالم بزرگوار بعدها نامه های ائمه اطهار(س) را نیز جمع کرده اند که حدود ۶ جلد است.

وی ادامه داد: در نامه های پیامبر(ص)، به  بُعد بین المللی اسلام بسیار توجه شده است به این معنا که پیامبر(ص) ملت های مختلف را به دین اسلام دعوت می کردند، این کار پیامبر(ص) که به سران قبایل نامه بفرستند و دین اسلام را معرفی کنند نشان دهنده این امر است که اسلام، بعد بین المللی دارد.

دکتر دیرباز خاطر نشان کرد: بنابراین دین اسلام محدود به منطقه و زبان خاصی نیست، همانطوری که همه حق دارند تا از بهداشت همگانی برخوردار باشند و می خواهند سالم زندگی کنند و اگر کسانی مانع از آموزش مقررات بهداشت شوند، قطعا عده ای معترض خواهند شد که این حق مردم است و می خواهند سالم زندگی کنند، برخورداری از توحید هم حق همگانی است.

رییس دانشگاه قم بیان کرد: انسان ها همگی فطرت توحیدی دارند و اگر اشخاصی همچون پادشاهان مانع از این حق شوند و نگذارند پیام توحید که حق همه مردم است به انسان ها برسد و در این راستا تعلیم ببینند، در اینجا پیامبر(ص) برخورد می کردند و به سران قبایل و ملت های مختلف نامه نگاری می کردند تا اینکه توحید به گوش همه مردم برسد.

وی یادآور شد: بعد بین المللی انقلاب اسلامی نیز یک پیام دارد، یعنی اینکه ای مردم دنیا؛ انقلاب در کشور ما صورت گرفته است و می گوید نه ظالم باشید و نه زیر بار ظلم بروید و این یک پیام انسانی و اخلاقی است؛ بنابراین اگر حکومتی بخواهد این حق را از مردم بگیرد باید ملت ها آموزش ببینند و با حق خود آشنا شوند تا از این حق برخوردار شوند؛ درواقع این پیام انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به هفته وحدت تصریح کرد: همگی باید به سمت یک مسیر واحد یعنی توحید بروند و برادری، اخلاق و یگانه پرستی را ارج نهند؛ وهمانطور که گفته شد نه زیر بار ظلم روند و نه ظالم باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha