• پنجشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401072111043
  • خبرنگار : 50040

راهبرد وحدت؛ از عقلانیت دینی تا جهاد تبیین

راهبرد وحدت؛ از عقلانیت دینی تا جهاد تبیین

ایسنا/گیلان مقصود از وحدت اسلامی، همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است؛ نه یکی شدن مذاهب، چراکه این نوع وحدت، نه شدنی است و نه منظور داعیان وحدت است.

وحدت به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست، بلکه منظور، کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است، به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نورزاد، امام جمعه تالش در گفت وگو با ایسنا، هفته وحدت را یک فرصت مغتنم در جهت تقریب مذاهب اسلامی دانست و اظهار کرد: مذاهب اسلامی و گرایشات مختلف مذهبی می توانند به یک هم آوایی و نظر مشترک دست پیدا کنند.

وی وحدت را یک راهبرد دانست؛ نه یک تصمیم سیاسی و اجتماعی و افزود: وقتی به آیات و روایات و متون دینی مراجعه می کنیم می بینیم که وحدت مبتنی بر شریعت است و مطلوبیت ذاتی دارد، نه  اینکه از مصادیق حکمرانی باشد.

امام جمعه تالش با اشاره به عظمت پیامبر اسلام(ص) نسبت به همه انبیا و اولیای الهی، تصریح کرد: راهبرد وحدت و اهتمام نسبت به تقریب معاضدت اسلام و قرآن و پیامبر است.

حجت الاسلام نورزاد، با بیان اینکه پیامبر ۲۳ سال مسیر رسالت را پیمود و همه مشکلات را تحمل کرد، گفت: هدف پیامبر اعتلای کلمه الله و به اهتزاز درآوردن پرچم منطق و عقلانیت اسلام بود و ایشان در این مسیر از اخلاق مداری استفاده می کرد.

وی «خُلُقٍ عَظِیمٖ» را راهبرد پیامبر دانست و بیان کرد: اگر با این راهبرد مخالفت کنیم در واقع با دین و قرآن مخالفت کردیم، زیرا وحدت تحقق اخوت مورد اشاره قرآن است و مسلمانان باید اعتصام به حبل الله داشته باشند.

امام جمعه تالش با بیان اینکه بیش از ۵۰ آیه قرآن به وحدت اشاره دارد، متذکر شد: وحدت عقلانی و شرعی است و ضرورت دارد که در این مسیر قدم برداریم. در بیانات رهبر انقلاب نیز به وفور از وحدت و ضرورت آن یاد شده است، اما همانگونه که ایشان فرمودند، وحدت به معنای دست کشیدن از باورها و عقاید نیست، بلکه وحدت به نزاع و اختلاف پایان می دهد.

وی ادامه داد: مکاتب و مذاهب اسلامی در عین حال که به باورها و عقاید و فقه و احادیث و روایات خودشان پایبند هستند، در یک نگاه کلان صف به صف در کنار هم قرار می گیرند تا اسلام را از خطرات حفظ کنند.

حجت الاسلام نورزاد، اسلام هراسی و نفرت پراکنی بین مذاهب را یک عملیات روانی غیر منطقی و ناجوانمردانه دانست و بیان کرد: وقتی دشمن می بیند که معارف دین و منویات قرآن در حال گسترش است و جوانان غربی به شدت گرایش به اسلام دارند، به سمت عملیات روانی حرکت می کند، زیرا در میدان حجت و مناظره و بحث و جدل کاری از پیش نمی برد.

امام جمعه تالش اسلام هراسی را توطئه ای برای مقابله با بیداری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام هراسی حربه شوم و غیر منطقی برای مقابله با گسترش اسلام و قرآن است؛ در حالی که معارف اسلام سرشار از اخلاق و انسانیت است.

وی با تاکید بر لزوم تحقق راهبرد گفت و گوی مذاهب، یادآور شد: عقلانیت دینی بهترین راهبرد برای تحقق وحدت بین جوامع و مذاهب اسلامی است و لذا باید فرهنگ گفت و گوی بین مذاهب را در فضای منطقی و مستدل نهادینه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عزت شیخ، مدیر حوزه علمیه اهل سنت محمدیه تالش نیز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به عوامل ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلام، اظهار کرد: در رفتارهای فردی و اجتماعی اولا از هرگونه افراط و تفریط در تبلیغات برخی جریانات فکری و مذهبی باید پرهیز شود.

وی تخریب و تحقیر و توهین فرق و مذاهب را یکی از عوامل داخلی دانست که امت اسلام را دچار مشکل می کند و افزود: باید از این رویکرد جلوگیری و یا آن را برطرف کرد.

مدیر حوزه علمیه محمدیه تالش، سوء استفاده کردن از موقعیت های فرهنگی و اقتصادی علیه فرق دیگر را نیز مشکل آفرین و اختلاف انگیز در بین پروان مکتب اسلام دانست و تاکید کرد: متاسفانه دشمنان اسلام همواره توطئه و برنامه ریزی می کنند تا با تفرقه افکنی و اختلاف انگیزی از گسترش اسلام جلوگیری کنند.

حجت الاسلام شیخ، وجود اختلافات فقهی و کلامی در بین پیروان مکتب اسلام را یک امر طبیعی دانست و متذکر شد: علمای دین مبتنی بر مبانی اسلام برداشت و استناد دارند، اما نباید این برداشت ها به محلی برای بهره برداری دشمنان تبدیل شود. همچنین در تحلیل ها و بررسی های تاریخی و تربیتی و علمی و فقهی فرق باید نگاه منصفانه داشته باشیم.

وی نگاه غیر واقع بینانه به فرق دینی و مذهبی امت اسلام را موجب سوء استفاده دیگران دانست و بیان کرد: اگر نهادهای فرهنگی و آموزشی و تربینی این عوامل را کنترل کنند، قطعا بسیاری از مشکلات امت اسلام برطرف می شود.

مدیر حوزه علمیه محمدیه تالش، با اشاره به حضور اهل تشیع و اهل تسنن استان گیلان در کنار هم، عنوان کرد: پیروان مذاهب اسلامی در این منطقه بدون تعصب حدود مذهبی و اعتقادی خودشان را رعایت می کنند و لذا با هم تلفیق شده اند و رشد پیدا کرده اند؛ در واقع توسعه رفتاری در جامعه یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی و اجتماعی است که نقش علمای شیعه و اهل سنت بسیار موثر بوده  است.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین و آگاهی بخشی و روشنگری در حوزه وحدت اسلامی باید از طریق مراکز آموزشی و فقهی صورت بگیرد، گفت: ایجاد مراکزی برای گفت و گو و شنیدن حرف های انتقادی و رفع شبهه های جریانات فکری از الزامات است.

حجت الاسلام شیخ با بیان اینکه وحدت ملی در پیشرفت و پیشبرد اهداف بسیار مهم و ضروری است، اظهار کرد: امروز نیازمند فرهنگ سازی برای زندگی قانونمند هستیم تا به وحدت و اتحاد و انسجام و همدلی برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha