• جمعه / ۲۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401072211576
  • خبرنگار : 50404

یک کارشناس مذهبی پاسخ داد

چگونه باید جهان را متوجه میلاد پیامبر اسلام(ص) کرد؟

چگونه باید جهان را متوجه میلاد پیامبر اسلام(ص) کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی با انتقاد از نحوه برگزاری جشن‌های مبعث و میلاد پیامبر اسلام(ص)، به مثال‌ها و راهکارهای جهانی برگزار کردن این مناسبت پرداخت و گفت: باید برای این کار میان مسلمانان فراخوان دهیم و از آن‌ها نظرخواهی کنیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) با اشاره به اینکه متاسفانه آن‌گونه که باید این مناسبت را جشن نمی‌گیریم، اظهار کرد: همیشه یکی از انتقاداتم به مردم، حوزه‌های علمیه و سیستم‌های فرهنگی و تربیتی این بوده که چرا مانند آن شکلی که مسیحیت به مناسبت میلاد حضرت مسیح جشن می‌گیرند و در جهان سر و صدا می‌کنند، عمل نمی‌کنیم؟ مسیحیان در ژانویه تحت عنوان عید پاک با روش‌های مختلف و نوگرایی‌های هر سال باعث می‌شوند تمام کره زمین از این مناسبت مطلع شود اما متاسفانه ما با اینکه پیروان پیامبر خاتم(ص) هستیم، ولادت و بعثت ایشان را جدی نمی‌گیریم و آن را خیلی سرد و عادی برگزار می‌کنیم. این ایراد به ما وارد است که باید درباره آن فکری کرد.

وی افزود: راهکار این موضوع مقداری ذوق و سلیقه است وگرنه امکانات و ظرفیت آن وجود دارد. به عنوان مثال مسیحیت امسال برای میلاد حضرت مسیح(ع) یک هواپیما را به صورت رندوم انتخاب کرد و در فرودگاه مبدا از مسافران آرزوهای‌شان را پرسید. آرزوها و اسامی را یادداشت کرده و هنگامی که به فرودگاه مقصد رسیدند، آنچه خواسته بودند به آن‌ها اعطا شد و آرزوهای‌شان را برآورده کردند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برآورده کردن آرزوی مادی ۳۰۰ مسافر یک هواپیما برای واتیکان و کلیسا هزینه چندانی نداشت اما این موضوع در صدر اخبار جهان قرار گرفت و سر و صدای بسیاری کرد و من که در ایران هستم نیز متوجه این اتفاق شدم. این ذوق و سلیقه است که موجب چنین اتفاقی شده است.

واعظ موسوی تصریح کرد: ما مسلمانان نیز دارای ذوق و سلیقه خوبی هستیم و برای بزرگداشتی در شان پیامبر اسلام(ص) باید فراخوان دهیم تا مسلمانان برای بزرگداشت میلاد حضرت رسول(ص) پیشنهاد دهند که چه کارهایی انجام دهیم و چگونه می‌توانیم جهان را تحت تاثیر میلاد پیامبر اکرم(ص) قرار دهیم و سپس پرسیده شود که چقدر حاضر هستند برای راهکارهایی که می‌دهند، هزینه کنند.

وی بیان کرد: ایران باید به عنوان ام‌القراء اسلام و تشیع برای تعظیم شعائر یک دبیرخانه و ستاد بزرگ را ایجاد کند تا در طول سال برای چنین رویدادهایی برنامه‌ریزی شود نه اینکه شب ولادت تازه به فکر این بیفتیم که امسال مراسمات را چگونه برگزار کنیم.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود به صمیمیت و نزدیکی پیامبر اسلام(ص) با مردم پرداخت و گفت: قرآن برای بیان صمیمیت میان پیامبران و مردم در مورد پیامبران دیگر به جز حضرت محمد(ص) واژه برادر را به کار برده اما درباره حضرت محمد(ص) تعبیری بالاتر از برادر به کار برده است. قرآن در این‌باره فرموده لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم؛ یعنی گویا از جان شما برخاسته و یک روح درکالبدهای مختلف هستید. اینگونه قرآن صمیمیت و نزدیکی پیامبر(ص) با مردم را بیشتر می‌کند.

واعظ موسوی عنوان کرد: خداوند در این آیه نمی‌گوید از بین شما پیامبر را به سویتان فرستادیم بلکه می‌گوید از جان شما او را فرستادیم. در ادامه می‌گوید سخت است بر او که بر شما سختی برسد. این موضوع نشان می‌دهد پیامبر(ص) مردم‌خواه است. تمدن جدید سعی می‌کند انسان‌ها را مردم‌دار کند و دنیای جدید مردم‌داری را به‌ جای مردم‌خواهی آموزش می‌دهد اما در دنیای پیامبران مردم‌خواهی ارزش دارد.

وی اضافه کرد: پیامبران از جمله حضرت محمد(ص) برای هدایت مردم حریص بودند و اگرچه در راه وظیفه سنگ می‌خوردند اما در مسیر هدایت از پای نمی‌نشستند و بر خود واجب می‌دانستند که مردم را به سعادت و خوشبختی برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha