• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401072412506
  • خبرنگار : 50181

اینجا آبی برای پرندگان مهاجر نیست

اینجا آبی برای پرندگان مهاجر نیست

ایسنا/کرمانشاه هر ساله از آبان ماه ورود پرندگان مهاجر به تدریج به کرمانشاه آغاز می‌شود، پرندگانی که به امید آب و هوای ملایم‌تر و البته دسترسی به آب و غذا از عرض‌های شمالی به سمت کرمانشاه می‌آیند و چون اکثر آنها آبزی و کنارآبزی هستند معمولا در حاشیه تالاب‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌ها ماندگار می‌شوند، اما امسال با وضعیت خشکسالی و کم آبی که کرمانشاه با آن مواجه است، شرایط ماندگاری برای این پرندگان نیز چندان مساعد نیست.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، اگر بارش‌های موثر و مناسبی در پاییز امسال رخ ندهد، احتمال کاهش حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه وجود دارد.

فرشاد فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال از آبان ماه شاهد ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه هستیم که عمدتا نیز اواخر آبان وارد شده و بسته به شرایط آب و هوایی مدتی در این منطقه ماندگار می‌شوند، افزود: این پرندگان که معمولا آبزی و کنارآبزی هستند از عرض‌های شمالی و مناطق سردسیر به سمت منطقه ما می‌آیند و معمولا حاشیه آب‌ها را برای ماندگاری انتخاب می‌کنند.

وی تالاب هشیلان را یکی از مراکز اصلی توقف پرندگان مهاجر دانست و یادآور شد: به علاوه این پرندگان در حاشیه رودخانه‌ها و سدها نیز ماندگار می‌شوند.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به شرایط خشکسالی امسال که باعث شده تالاب هشیلان و بسیاری از رودخانه‌ها و سراب‌های استان خشک شود، عنوان کرد: چنانچه بارش موثری در این مدت رخ ندهد و وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، با کاهش ماندگاری پرندگان مهاجر در کرمانشاه مواجه خواهیم بود.

فتاحی اضافه کرد: اگرچه این پرندگان به هر حال مجبور هستند برای استراحت مدتی در مناطق مختلف استان فرود بیایند، اما چنانچه وضعیت آب و غذا برای آنها مساعد نباشد، چندان ماندگار نخواهند شد.

وی سدها را دارای شرایط بهتری نقطه برای فرود و ماندگاری پرندگان مهاجر دانست و خاطرنشان کرد: دریاچه سدهایی مانند گاوشان، زمکان، آزادی، تنگ حمام، جامیشان و... تنها جای مناسب برای حضور پرندگان مهاجر است و به نظر می‌رسد امسال نیز عمده حضور پرندگان مهاجر را در دریاچه سدهای نوار غربی استان داشته باشیم.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه  با بیان اینکه عمده این پرندگان برای ماندگاری به آب نیاز دارند، گفت: هر ساله شاهد حضور هزاران قطعه غاز خاکستری، اگرت کوچک و بزرگ، غاز خاسکیتری، سرسبز، حواصیل سفید و خاکستری و ... در استان هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha