• یکشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401072412735
  • خبرنگار : 50167

خطر استعمال دخانیات در دوران بلوغ و نوجوانی

خطر استعمال دخانیات در دوران بلوغ و نوجوانی

ایسنا/زنجان رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: مصرف دخانیات سبب آسیب دیدن ماده وراثتی و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود.

داوود رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با دوره نوجوانی، اظهار کرد: در دوران بلوغ و نوجوانی، افراد بیشتر آسیب‌پذیر هستند و تحت تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرند، زیرا افراد در این مرحله از زندگی، تمایل بیشتری به خطر کردن دارند، حتی اگر به قیمت تهدید سلامتی آنان باشد.

وی با اشاره به خطر استعمال دخانیات در دوران بلوغ و نوجوانی، افزود: تقریباً همه کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند، آغاز مصرف را دوره نوجوانی و جوانی بیان کردند و به طور متوسط، روزانه بالای ۲۵۰۰ نوجوان و جوانی گاهی سیگار می‌کشند که پس از مدتی آنان مدام سیگار می‌کشند و متاسفانه حداقل یک سوم از این سیگاری‌های جدید، به علت مصرف سیگار، زودتر جان خود را از دست می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه دود سیگار شامل ۷۰ نوع ترکیب شیمیایی است که می‌تواند منجر به سرطان شود، تصریح کرد: سلامتی افراد سیگاری پس از ترک، بهبودی چشم‌گیری پیدا می‌کند اما در بسیاری موارد، آسیب اولیه وارد شده به ریه‌ها به طور کامل برطرف نخواهد شد.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با تاثیر منفی سیگار بر عملکرد قلب انسان، عنوان کرد: مصرف دخانیات در سنین پایین سبب بروز بیماری‌های قلبی زودرس می‌شود، به طوری که از هر سه نوجوان سیگاری که به طور منظم سیگار می‌کشند، یک نفر دچار مرگ زودرس می‌شود.

رحمانی در رابطه با مضرات استعمال دخانیات و استنشاق دود آن، اظهار کرد: استنشاق دود سیگار باعث آسیب رگ‌های خونی سراسر بدن و تنفس مکرر دود آن باعث ساخت مخلوطی از بافت چربی در داخل عروق خونی می‌شود که این پلاک به باریک شدن رگ‌ها و محدود شدن جریان خون می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات سبب آسیب دیدن ماده وراثتی و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود، به طوری که به عنوان مثال یک سوم دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا به علت استعمال دخانیات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha