• دوشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401072413009
  • خبرنگار : 50471

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان:

کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه نگهداری میوه از مشکلات نهاوند است

کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه نگهداری میوه از مشکلات نهاوند است

ایسنا/همدان سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: شهرستان نهاوند مهم‌ترین شهر استان در زمینه تولید محصولات باغی است و کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه نگهداری از میوه، از مشکلات و معضلات بخش کشاورزی این شهرستان است.

علی‌مروت امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان نهاوند مهمترین شهر استان همدان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه هزاران تن انواع محصولات باغی در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: در شهرستان نهاوند ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ وجود دارد که از این میزان سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع میوه به دست می‌آید و سیب از مهمترین محصولات باغی این شهرستان است که پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ هزارتن محصول سیب از این شهرستان برداشت شود.

امیری با بیان این‌که‌ نهاوند در زمینه تولید سیب مقام اول استان را دارد، تصریح کرد: در حال حاضر دوهزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های سیب استان در نهاوند است که بیش از ۳۵ درصد مجموع باغات استان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: میانگین عملکرد تولید سیب در این شهرستان ۳۰ تن در هر هکتار بوده که در مقایسه با استان بسیار رقم بالایی است و نبود صنایع تبدیلی در این بخش و کمبود سردخانه نگهداری از میوه همواره از مشکلات و معضلات بخش کشاورزی شهرستان بوده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: همین مشکلات باعث شده است که بیشتر محصولات باغی شهرستان به خارج از شهرستان و استان فرستاده شوند در صورتی که احداث این صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی در شهرستان باعث می‌شود که انگیزه کشاورزان شهرستان برای تولید بیشتر افزایش یابد.

امیری اضافه کرد: نهاوند در تولید بسیاری از میوه‌های درختی از جمله انواع سیب، هلو، زردآلو، گلابی و غیره دارای رتبه اول تولید استان است و باغداران این شهرستان برای نگهداری میوه‌های خود نیازمند سردخانه و صنایع تبدیلی جانبی هستند.

وی در ادامه به تولید بیش از هزارتن محصول آفتاب‌گردان در شهرستان اشاره کرد و گفت: آفتابگردان به دو منظور آجیلی و روغنی در نهاوند کشت می‌شود و امسال کشاورزان این شهرستان بیش از هزارتن آفتابگردان آجیلی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

امیری افزود: هرساله کشاورزان نهاوندی با توجه به کم آب بر بودن اقدام به کاشت آفتابگردان می‌کنند و امسال نیز سطح زیرکشت آفتابگردان آجیلی در نهاوند ۶۰۰ هکتار است که حدود دو تن در هر هکتار محصول برداشت می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، ادامه داد: کار برداشت این محصول در شهرستان چند روزی است که آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از هزارتن آفتابگردان آجیلی در نهاوند برداشت شود که با توجه به مرغوبیت این‌ محصول بخشی از آن برای مصرف شهرستان و بخشی به دیگر شهرها فرستاده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: دانه آفتابگردان در بهار کشت و در پاییز برداشت می‌شود و از ضایعات این کشت نیز برای خوراک دام استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha