• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401072614367
  • خبرنگار : 50560

یک مسئول مطرح کرد

افزایش شیوع آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان قزوینی

افزایش شیوع آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان قزوینی

ایسنا/قزوین مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین، نسبت به افزایش مراجعه دانش‌آموزان به مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل ابتلا به آنفلوانزا هشدار داد و گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان تا ۱۲ سال، سالمندان، افراد مبتلابه بیماری‌های خاص و همچنین کادر بهداشت و درمان توصیه می‌شود.

دکتر بهزاد نجف‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه همه‌گیری بیماری آنفلوانزا در کشور و به‌تبع استان نسبت به سال‌های گذشته زودتر آغازشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا همچون کرونا زنگ خطری جدی برای افراد مبتلابه بیماری‌های خاص، کودکان و سالمندان است، افزود: مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد به‌ویژه دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. لذا با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ضرورت دارد افراد در مکان‌های شلوغ حتماً ماسک استفاده کنند و اگر فردی دچار علائم سرماخوردگی است از رفتن به مراکز آموزشی خودداری کند.

این کارشناس سلامت عنوان کرد: آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد ازجمله بینی، گلو و ریه‌ها را موردتهاجم قرار می‌دهد و علائمی چون سرماخوردگی دارد که به‌شدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

نجف‌پور تصریح کرد: تب بالا، درد عضلانی، سردرد، سرفه خشک، لرز، تعریق شبانه، خستگی و ضعف از علائم آنفلوانزا است. به شهروندان توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم آنفلوانزا و بروز عوارض جانبی، سریع به مراکز درمانی مراجعه کرده و درروند درمان قرار گیرند.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر بیان کرد: کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، فشارخون در معرض خطر ابتلا به نوع شدید و عوارض بیماری آنفلوانزا هستند و باید واکسن آنفلوانزا را هر چه سریع‌تر تزریق کنند.

وی اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا  است و کسانی که جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند با درخواست خود و تجویز پزشک می‌توانند از  داروخانه‌ها واکسن را دریافت کنند.

آمار روزانه کرونا در قزوین؛ یک فوتی و ۲۹ بیمار جدید

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: آمار روزانه مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در ۲ روز متولی یک نفر بوده است.

وی ادامه داد: ۲۹ بیمار بستری مشکوک و قطعی مبتلابه کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان قزوین شناسایی شدند و شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های این استان به ۸۰ نفر رسید.

نجف پور عنوان کرد: متأسفانه در هفته جاری، روند ابتلا به کرونا نسبتاً افزایشی بوده و از شهروندان تقاضا داریم با توجه به سرد شدن هوا، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند تا شاهد پاییز و زمستانی سخت نباشیم.

وی ادامه داد: تا هفته گذشته تمام شهرستان‌های استان آبی بودند اما امروز شاهد زرد شدن ۲ شهرستان آوج و بوئین زهرا هستیم.

این مسئول درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا نیز گفت: در حال حاضر استقبال مردم در تزریق واکسن کرونا بسیار کم شده است به صورتی که تزریق واکسن به‌صورت روزانه به ۳۰ الی ۴۰ دز رسیده است.

وی یادآور شد: میزان تزریق واکسن در گروه هدف بالای ۱۸ سال در دز اول به ۹۰.۲۱ درصد و در دز دوم ۸۳.۷۴ و در دز یادآور به ۴۸.۷۴ درصد رسیده است.

نجف‌پور در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، رعایت موارد بهداشتی، شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک، داشتن تغذیه مناسب و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محیط‌های پر اجتماع تا حدود زیادی می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری‌های واگیر ازجمله کرونا و آنفلوانزا باشد. لذا از تمامی شهروندان قزوینی تقاضا داریم با رعایت بهداشت سلامتی خود و اطرافیانشان را به خطر نیندازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha