• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401072714964
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب صرع تأکید کرد:

تشخیص به‌موقع صرع برای پیشگیری از درمان‌های اشتباه

تشخیص به‌موقع صرع برای پیشگیری از درمان‌های اشتباه

ایسنا/اصفهان متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب صرع با اشاره به ابتلای یک درصد جامعه به بیماری صرع، گفت: اگر بیماری صرع به‌درستی تشخیص داده نشود، بیمار در آینده دچار مشکل خواهد شد و درمان‌های اشتباه سال‌ها گریبان گیر بیمار می‌شود.

جعفر مهوری حبیب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی حمایت از بیماران صرع، با اشاره به اینکه صرع یک بیماری است که ممکن است از نوزادی تا سالمندی همه افراد را درگیر کند، اظهار کرد: در حال حاضر یک درصد جامعه به بیماری صرع مبتلا هستند. صرع‌ها چند نمونه دارند که شایع‌ترین آن‌ها فوکال یا کانونی هستند.

وی با بیان اینکه باید توجه کنیم که صرع‌های کانونی می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، گفت: اولین نکته بسیار مهمی که بیماران مبتلا به صرع و خانواده‌های آن‌ها باید بدانند این است که این بیماری باید درست تشخیص داده شود، به علت اینکه اگر تشخیص درستی داده نشود، به‌طورقطع بیمار در آینده دچار مشکل خواهد شد و درمان‌های اشتباه سال‌ها گریبان گیر بیمار می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب صرع تأکید کرد: اگر فردی یک‌بار تشنج کند، دچار تشنج شده، اما اگر تکرار شد صرع نام می‌گیرد، بنابراین تشخیص صرع اهمیت‌ ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به انواع بیماری صرع، توضیح داد: صرع‌ها می‌توانند کانونی یا منتشر باشند. صرع‌های کانونی یعنی یک نقطه از مغز به دلایل متعدد دچار آسیب شده است. اگر بخواهیم به علت‌های بیماری صرع اشاره کنیم ممکن است در زمانی که نوزاد متولد می‌شود هیپوکسی شده باشد، ناهنجاری خاصی برای او ایجاد شده باشد و یا درگیر کمبود قلب باشد.

مهوری با اعلام اینکه علت‌های بیماری صرع در سنین مختلف متفاوت ظاهر می‌شود، گفت: گاهی ممکن است ضربه‌های مغزی در زمان‌های حاملگی ایجاد شود و افراد بیمار بعدها دچار آسیب قرار بگیرد. گاهی در سنین بالاتر سکته‌های مغزی یا بیماری‌های آلزایمر این کار را انجام می‌دهند و یا حتی زمان‌هایی تومورهای مغزی باعث تشدید بیماری صرع خواهند شد. همچنین عفونت‌های مغز در زمان‌های خاص ممکن است فرد را مستعد تشنج بکند.

وی هشدار داد: نکته بسیار مهم این است که علت یک سوم از بیماری‌های صرع ژنتیکی  است و هیچ عامل تحریکی برای آن‌ها وجود ندارد، بلکه ژنتیکی که از طریق کروموزوم‌ها منتقل می‌شود فرد را مستعد تشنج می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب صرع توضیح داد: البته باید در نظر داشت گاهی ممکن هیچ‌کدام از این عوامل ایجاد صرع نکنند، بلکه صرع‌ها به علت تشنج یا تحریکات دیگری ایجاد شوند. به فرض مثال استفاده از ماری‌جوانا، حشیش یا مواد مخدر و داروهای خاص فرد را مستعد تشنج می‌کند، بنابراین علت بیماری صرع باید به‌درستی تشخیص داده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز جامع صرع در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شد، گفت: خوشبختانه در ۱۶ سال گذشته که این مرکز ایجاد شده توانسته‌ایم بیماران مبتلا به صرع را بستری و حدود هزار عمل جراحی برای این بیماران انجام دهیم.

مهوری ادامه داد: مرکزی که ما تأسیس کردیم یکی از مراکز پیشرو تشخیص و درمان بیماری صرع در کشور محسوب می‌شود و هم‌اکنون فعالیت گسترده‌ای داریم. در این مرکز برای اولین بار الکترود قرار دادیم و توانستیم عملیات مپینگ را انجام دهیم و در مکان‌های حساس سر عمل جراحی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در این مرکز اولین تست‌های قبل از عمل جراحی را انجام دادیم تا تشخیص داده شود که در کدام قسمت از مغز حافظه و زبان وجود دارد، گفت: فعالیت‌های ما در اصفهان به کمک همکاران جراح و رادیولوژیست انجام شده و هم‌اکنون در مرکز صرع هرسال بیش از ۴۰۰ بیمار غیرقابل کنترل صرع بستری می‌شوند که تعدادی از آن‌ها تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha