• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401072714970
  • خبرنگار : 50295

درمان تنبلی چشم کودکان تا چه سنی امکان دارد؟

درمان تنبلی چشم کودکان تا چه سنی امکان دارد؟

ایسنا/زنجان معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: پس از سن ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تنبلی چشم تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت، به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا چشم کودکان ۳ تا ۶ سال همه ساله غربال شود.

سکینه بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال، اظهار کرد: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم در سنین زیر ۵ سال است، در صورتی که مشکل دید کودک قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد نیز با درمان بموقع بینایی کامل به دست خواهد آمد ولی هر چه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کم‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تنبلی چشم تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت، به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود که باید چشم کودکان ۳ تا ۶ سال همه ساله غربال شود، افزود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه‌های دائمی جهت کودکان ۳ تا ۶ سال در سطح استان اجرا می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربال توسط افرادی انجام می‌شود که به‌ صورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می‌کند و در سطح دوم کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول) توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می‌گیرد و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تر باشد به سطح سوم برنامه ارجاع شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری انجام می‌شود.

بیگلری با بیان اینکه برای خانواده‌های نیازمند کمک هزینه عینک و جراحی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ پایگاه غربالگری بینایی در سطح استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت E  (۴ دستگاه در شهرستان زنجان ۲ دستگاه در شهرستان خدابنده و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک دستگاه) غربالگری می‌کنند و ۲۵ پایگاه با چارت E کار غربال را انجام می‌دهند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال تعداد ۲۳ هزار و ۷۸۶ کودک غربالگری شده‌اند، عنوان کرد: سال گذشته با راه‌اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی که هدف آن‌ها ارائه خدمت و تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخ‌گویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان است، آموزش‌های لازم به آن‌ها ارایه شده و فعالیت غربالگری بینایی نیز به این مراکز واگذار شده است که تاکنون تعداد ۴۱ هزار و ۲۳۲ کودک غربال شده که ۳۲۵ کودک بیمار شناسایی و ۸۰ نفر کمک هزینه عینک و دو نفر کمک هزینه جراحی دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار اداره‌کل ثبت‌احوال استان زنجان تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال استان ۶۴ هزار و ۸۹۲ کودک است که برش تعیین شده از سوی بهزیستی کشور تحت پوشش قرار دادن همه کودکان ۳ تا ۶ ساله تا پایان سال‌جاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha