• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401073016785
  • خبرنگار : 50250

نماینده مجلس اعلام کرد:

آمادگی چهارمحال و بختیاری برای احداث پالایشگاه گیاهان دارویی

آمادگی چهارمحال و بختیاری برای احداث پالایشگاه گیاهان دارویی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه الگوی کشت به‌صورت دستوری اصلاح نخواهد شد، گفت: باید قبل از هرگونه اقدامی بازار پایداری برای آن محصول وجود داشته باشد تا کشاورز به اصلاح الگوی کشت رغبت پیدا کند، در چهارمحال و بختیاری آمادگی برای احداث پالایشگاه گیاهان دارویی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری ۳۰ مهرماه در نخستین همایش ملی موسیر در شهرکرد با اشاره به محدودیت منابع آبی و وضعیت اقلیمی در کشور، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی راهی به‌جز حرکت به سمت افزایش بهره‌وری نداریم، باید در هر اقلیم متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها کشاورزی توسعه پیدا کند.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در اقلیمی کشاورزی را توسعه داده‌ایم که قابلیت توسعه وجود نداشت، در سند آمایش کشور چهارمحال و بختیاری را استان دامپروری و کشاورزی عنوان کرده‌اند، در حالیکه به‌علت سیاست‌گذاری‌های غلط اکنون در این حوزه بدترین وضعیت را داریم، زیرا از ظرفیت‌ها و پتانسیل استان غفلت شده است.

وی بیان کرد: ده‌ها ظرفیت مانند موسیر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که نسبت به آن‌ها غافل بوده‌ایم، امنیت ملی کشور به امنیت غذایی گره خورده است، امروز ۸۰ الی ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اگر به بهره‌وری در حوزه کشاورزی توجه نشود، به سمت فاجعه در نقاط مختلف کشور پیش می‌رویم، اکنون تمامی دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

جعفری با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری رویشگاه بسیاری از گیاهان دارویی است، گفت: موسیر بومی زاگرس، به‌ صورت ویژه در این استان است، اما متاسفانه این گیاه برای فرآوری به استان خراسان ارسال و پس از فرآوری صادر می‌شود، همچنین گیاهانی چون آنغوزه و کلوس در استان دارای تنوع بالایی هستند، برای تجاری‌سازی این گیاهان نیاز به تحقیقات و ترویج داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم زاگرس‌نشین در چهارمحال و بختیاری باید از موسیر درآمد تجاری داشته باشند، بنابراین این محصول باید برندسازی شود، باتوجه به ارتفاع بالای این استان از سطح دریا، برخی گونه‌های گیاهی و دارویی تنها در این استان قابلیت رویش دارند، اما این گیاهان بدون فرآوری و به‌صورت فله‌ای از استان صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری بهترین رویشگاه گیاهان دارویی در کشور است، یادآور شد: اگر بازار مطمئنی برای فروش گیاهان دارویی استان داشته باشیم، می‌توان اشتغال خوبی ایجاد کرد، این بازار وجود دارد، اما برای شناسایی آن کم‌کاری صورت گرفته است.

جعفری تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری بزرگترین تولیدکننده بادام کشور است، اما هر سال شاهد سرمازدگی این محصول هستیم، باید اعضای هیات علمی مراکز تحقیقات کشاورزی برای حل مشکلات استان ورود پیدا کنند، فلور گیاهان دارویی استان تهیه شده است، اما باید به سمت تجاری سازی این گیاهان حرکت کنیم.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه الگوی کشت به‌صورت دستوری اصلاح نخواهد شد، بیان کرد: باید قبل از هرگونه اقدامی بازار پایداری برای آن محصول وجود داشته باشد تا کشاورز به اصلاح الگوی کشت رغبت پیدا کند، در چهارمحال  و بختیاری آمادگی برای احداث پالایشگاه گیاهان دارویی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha