• شنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401073016823
  • خبرنگار : 50250

معاون استاندار:

برای فرآوری محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با مشکل مواجهیم

برای فرآوری محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با مشکل مواجهیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در بحث تولید محصولات کشاورزی در استان مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: اما در بحث فرآوری این محصولات با مشکل مواجه هستیم، چند واحد تولیدی برای فرآوری موسیر اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمدکاظم منزوی ۳۰ مهرماه در نخستین همایش ملی موسیر در شهرکرد با اشاره به نقش گیاهان دارویی در اشتغال عشایر و روستائیان، اظهار کرد: برای حمایت از فعالان کشاورزی در این حوزه نیازمند حمایت وزارت جهادکشاوزی هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سیاست‌گذاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان توسط مرکز تحقیقات و کشاورزی استان آغاز شده است، باید هر دانشی که از این مرکز رشد می‌کند را به تولید تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها در مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تنها به کارهای تحقیقاتی اکتفا کنیم، عنوان کرد: اولین مرکز رشد دانش‌بنیان در این مرکز در چهارمحال و بختیاری راه‌ندازی شد و درصدد هستیم تا تحقیقات را به‌صورت دانش‌بنیان انجام بدهیم.

منزوی تاکید کرد: بسیاری از اساتید مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی چهارمحال و بختیاری در حال بازنشستگی هستند، نباید بگذاریم این دانش از دست برود، بلکه باید از ظرفیت این افراد برای توسعه دانش به خوبی استفاده کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در بحث تولید محصولات کشاورزی در استان مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: اما در بحث فرآوری این محصولات با مشکل مواجه هستیم، چند واحد تولیدی برای فرآوری موسیر اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: برای توسعه کشت موسیر باید بذر با کمترین قیمت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، همچنین کشت تلفیقی در شهرستان‌های بن و سامان در دستور کار قرار گرفته است، باید آموزش کشاورزان را در اولویت قرار دهیم.

در ادامه حسین برزگر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اراضی استان را مرتع و ۱۵ درصد را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: همچنین میانگین بارندگی در استان بالای ۵۰۰ میلی‌متر است و ۳۶۰ گونه گیاهی انحصاری در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ سنتی چهارمحال و بختیاری گیاه موسیر زبانزد است، گفت: در پنج سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان دو برابر شده است، در حال حاضر۲۰۰۰  هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

برزگر افزود: ۵۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری زیر کشت موسیر رفته است، البته رویشگاه‌های طبیعی این گیاه جزو آمار نیست، بالاترین سطح زیر کشت موسیر به مساحت ۳۵۰۰ هکتار در شهرستان کوهرنگ قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خواستگاه اصلی موسیر در این استان است، عنوان کرد: این استان یکی از رویشگاه‌های این محصول به شمار می‌رود، در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان سامان موسیر کشت می شود، همچنین این استان بعد از اصفهان بیش‌ترین سطح زیر کشت موسیر را به خود اختصاص داده است، بالغ بر ۱۳۰۰ خانوار در شهرستان کوهرنگ در منازل خود موسیر کاشت کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در چهارمحال و بختیاری بارانداز موسیر برای توسعه صادرات احداث شود، همچنین ایجاد مرکز یا شهرک تخصصی فرآوری و صادرات موسیر در استان از ضرورت‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha