• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401080201291
  • خبرنگار : 50210

یک مسئول:

یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده استان مرکزی به آموزش و پرورش اختصاص یابد

یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده استان مرکزی به آموزش و پرورش اختصاص یابد

ایسنا/مرکزی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خواستار اختصاص یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به آموزش و پرورش شد.

نوازنی دوم آبانماه ۱۴۰۱، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با اشاره به وجود ۱۵ منطقه آموزشی و ۲۰۵۴ آموزشگاه و مدرسه در استان مرکزی اظهار کرد: ۵۴ درصد از دانش آموزان استان در دوره ابتدایی، ۲۵ درصد دوره متوسطه اول و ۲۱ درصد در دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان دوره متوسطه در رشته فنی و حرفه ای و ۲۲ درصد در رشته کار و دانش تحصیل می کنند، گفت: تعداد کل کلاس ها ۱۰ هزار و ۸۹۰ کلاس است و ۱۷ هزار و ۲۱ نیرو نیز در مجموعه آموزش و پرورش استان فعالند و ۱۸۳ سرباز معلم نیز شناسایی شده اند.

نوازنی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه کشور در شاخص نرخ پوشش نوآموزان دوره پیش از دبستان به تحقق ۱۰۱ درصدی دست یافتیم، پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی نیز در مجموع برنامه به تحقق پوشش ۱۰۰ درصد رسید، پوشش دوره تحصیلی متوسطه اول به پوشش ۱۰۰.۰۲ درصد و در دوره متوسطه دوم به پوشش ۸۸ درصد دست یافتیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تراکم دانش‌آموزی مربوط به شهرهای اراک و ساوه است، گفت: میزان استقبال از مدارس غیردولتی در استان طبق برنامه ششم توسعه کشور پیش نرفت و یکی از عوامل آن شیوع بیماری کرونا بود که خانواده ها به دلیل عدم حضور دانش آموزان در کلاس درس، تمایل به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی نداشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به نرخ مردودی در دوره ابتدایی و با بیان اینکه عملکرد استان در این حوزه ضعیف بوده است و طبق پیش بینی ها پیش نرفته ایم، اظهار کرد: نرخ مردودی در دوره متوسطه قدری در استان کاهش یافت و البته این رقم را به صورت کامل واقعی نمی دانیم چون آموزش مجازی قدری در این نرخ تاثیر داشته است و ممکن است خانواده ها به داشن آموزان در آزمون کمک کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه در استان مرکزی نرخ معلم به دانش آموز یک به ۲۴ نفر است و در راستای افزایش نیرو از معلمین حق التدریس نیز استفاده می شود، خواستار اجرای ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش در استان مرکزی شد و گفت: طبق این ماده باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه احداث شود، همچنین لازم است که یک درصدی از درآمد حاصل از اجاره املاک مازاد، صرف امور جاری شود. در حال حاضر حدود ۶ میلیارد تومان بدهی در حوزه فنی و حرفه ای وجود دارد که باید فکری برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

نوازنی تصریح کرد: یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به آموزش و پرورش اختصاص یابد، همچنین درخواست داریم که شهرداری ها نسبت به پرداخت سه درصد عوارض علاوه بر پروانه ساخت ملزم شوند و اجازه تجاری سازی به آموزش و پرورش داده شود چراکه در خودکفایی این مجموعه کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه مدارس با کمبود نیروی خدماتی روبرو هستند و لازم است که برای جذب نیرو ردیف اعتباری پیش بینی شود یا سازمان برنامه تدبیر دیگری در نظر گیرد، افزود: امروز برخی از معلمین با مدرک کارشناسی ارشد حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کنند که این اصلا قابل پذیرش نیست و لازم است که استخدام آموزش و پرورش از حوزه اجرای حداقل حقوق قانون کار خارج شود و همچنین لازم است که قانون رتبه بندی معلمین به صورت کامل اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل دفتر امور اجتماعی استاندار مرکزی اظهار کرد: در راستای ارزیابی میزان اثربخشی برنامه ششم توسعه کشور در سطح استان در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و به منظور تعیین وضعیت دستگاه های اجرایی مرتبط و میزان تحقق برنامه ها، کمیته ارزیابی عملکرد دستگاه ها برای ۳۰ دستگاه با مسئولیت دفتر امور اجتماعی استاندار مرکزی شکل گرفت.

محمدرضا جعفری با اشاره به اینکه فعالیت کمیته از نیمه شهریورماه سال جاری آغاز شد و دستاوردهای این کمیته به تدوین برنامه هفتم نیز کمک کرد، افزود: تاکنون ۲۵ دستگاه اصلی در ۱۰ بخش اعم از سلامت و ارتقای کیفیت زندگی، رفاه و تامین اجتماعی، فرهنگ، هنر و رسانه، ورزش و جوانان، زنان و خانواده، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش عمومی، آموزش عالی، علم و فناوری امور عمومی، سیاست ها داخلی و ارتقای سرمایه اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۷۰ درصد از ارزیابی برنامه ششم توسعه کشور در این ۳۰ دستگاه پیش رفته است و در زمان باقی مانده کار به اتمام می رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha