• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401080301989
  • منبع : نمایندگی همدان

ساماندهی خانه‌مسافرهای همدان، وعده‌ای که عملی شد  

ساماندهی خانه‌مسافرهای همدان، وعده‌ای که عملی شد  

ایسنا/همدان فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز یا همان کارتن به دست‌ها یکی از معضلات جدی شهر همدان در سال‌های اخیر بود. این معضل علاوه بر تبعات اجتماعی و فرهنگی که به دنبال داشت، پیکر بی‌جان گردشگری را نیز نشانه گرفته و برخوردهای مقطعی نیز نتوانسته بود آن را مدیریت کند.

تنها کافی بود در فصل پیک گردشگری به برخی از نقاط شهر مانند آرامگاه باباطاهر سری بزنی تا فعالیت راحت و بدون قید و شرط کارتن به دست‌ها را از نزدیک ببینی. افرادی که کارتنی با نوشته‌های منزل و سوئیت در دست داشتند و مسافران را تشویق به اقامت در خانه‌های خود می‌کردند و اغلب هم با استقبال مسافران روبرو می‌شدند.

در سال‌های اخیر، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بارها در گفت‌وگو با ایسنا، به لزوم ساماندهی خانه مسافرها تأکید داشت و این مسئله را امری مهم و در راستای رونق گردشگری هدفمند عنوان می‌کرد.

طبق اظهارات علی خاکسار ساماندهی کارتن به دست‌ها همواره از اولویت‌های اداره میراث فرهنگی همدان بود اما این سازمان به تنهایی از پس این موضوع مهم بر نمی‌آمد و نیاز مبرم به همکاری دیگر دستگاه‌ها را می طلبید.

اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، محمدعلی محمدی، فرماندار همدان در نشست اعضای کارگروه خدمات سفر و گردشگری شهرستان همدان گفت: فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز و کارتن به دست‌ها از مشکل به معضل تبدیل شده‌اند و باید هر چه سریع‌تر ساماندهی شوند.

وی اظهار کرد: فعالان فضای مجازی و مسئولان، معضل خانه مسافرها را صورت مسئله می‌دانند و راه حلی برای این موضوع ندارند، از طرف دیگر هر یک از دستگاه‌ها دیگر دستگاه را متولی این کار می‌دانند و هنگام عمل عقب‌نشینی می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی و پلیس تنها متولیان ساماندهی خانه مسافرها نیستند، افزود: همه دستگاه‌های عضو کارگروه خدمات سفر و گردشگری باید همکاری لازم را برای ساماندهی وضعیت خانه مسافرها داشته باشند.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه بی‌توجهی به مشکل کارتن‌ به دست‌ها می‌تواند زمینه بروز مسائل امنیتی را فراهم کند، گفت: تعداد خانه مسافرهای غیرقانونی و کارتن به دست‌ها مشخص است و با جمع‌آوری آنها، تنها محل فعالیتشان تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، شهریورماه سال‌جاری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرایی شدن طرح ساماندهی خانه مسافرهای همدان در هفته دولت خبر داد و گفت: پروانه بهره‌برداری برای مجری ساماندهی خانه مسافرها صادر و شرکت «رایان پژوهان» به عنوان مجری انتخاب شده و کار خود را آغاز کرده است.

برای آگاهی از چند و چون اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر پای صحبت‌های مجری ساماندهی خانه مسافرها نشستیم. محمد عرب‌زاده با اشاره به اینکه از ابتدا به عنوان شرکت دانش بنیان وارد کار شده و تمامی اقدامات به صورت علمی و پژوهشی در حال انجام است، گفت: علاقمند بودیم خاستگاه این طرح استان همدان باشد و براساس داشته‌های بومی بر روی چهار طرح در حوزه گردشگری تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: طراحی مرکز تماس هوشمند، طراحی وب سایت و اپلیکیشن برای رزرواسیون و بهره‌مندی از خدمات گردشگری، استقرار کانکس در مبادی ورودی شهر از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده و محور فعالیت‌ها نیز ساماندهی خانه مسافرها است.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه پیش از اجرایی شدن این طرح، خانه مسافرهای همدان توسط کارتن به دست‌ها اداره می‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه در طول حدود یک ماه که از اجرای طرح فوق می‌گذرد با استقبال خیلی خوب فعالان حوزه گردشگری استان مواجه شده‌ایم و تعداد زیادی از آنها تمایل به همکاری با ما  دارند.

مجری ساماندهی خانه مسافرهای همدان اضافه کرد: فعالان گردشگری علاقمند به معرفی تأسیسات خود از طریق اپلیکشن مذکور هستند و مالکان خانه مسافرها نیز برای گرفتن مجوز پیشگام شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار نقشه گردشگری استان فراهم شده است، مطرح  کرد: در حال حاضر علاوه بر امکان رزرواسیون برای خانه مسافرها، برای گردشگران نیز خدمات همراه با تخفیف در نظر گرفته شده است.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه در طول مسیر مشکلاتی به وجود آمد اما خوشبختانه یا رفع شد یا در حال رفع شدن است، بیان کرد: پس از اینکه شهرداری پای کار آمد بسیاری از مشکلات حل شد و این سازمان در حال حاضر همکاری خوبی با ما دارد.

وی با بیان اینکه استقبال خوب خانه مسافرها از طرح، نویددهنده اتفاقات خوبی از ساماندهی آنهاست، اضافه کرد: این طرح علاوه بر سر و سامان دادن خانه مسافرها، پلتفرمی نیز برای دیگر تأسیسات اقامتی مانند اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها، مهمانپذیرها دارد.

عرب‌زاده در ادامه ضمن تشکر از شهرداری همدان برای همکاری خوب و معاونت گردشگری استان برای تسهیل در انجام کارها، اظهار کرد: نصب بنر در سطح شهر از اقداماتی بود که به سرعت توسط شهرداری انجام شد و بازتاب بسیار مثبتی در جذب مالکان خانه مسافرها و حتی مسافرها داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه خانه مسافرها پرداخت هزینه و صدور سریع مجوز است، گفت: ما هزینه‌ای بابت ارائه خدمات دریافت نمی‌کنیم و اگر صدور مجوز نیز با سرعت بیشتری انجام شود دغدغه فعالان این حوزه رفع می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از عملکرد مطلوب مجری ساماندهی خانه مسافرهای همدان خبر داد و گفت: خوشبختانه مجری خانه مسافرها کار خود را با قدرت شروع کرده و اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تنها طی سه یا چهار روز بیش از ۴۰ متقاضی برای ساماندهی خانه مسافرها اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ بنر در نقاط مختلف شهر برای اطلاع‌رسانی نصب شده و کارهای دیگری نیز در دست انجام است.

به گزارش ایسنا، خانه مسافرهای غیرمجاز در این سال‌ها به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت بوده و علاوه بر ضرر و زیانی که به تأسیسات دارای مجوز وارد می‌کردند چهره برخی از نقاط شهر از جمله آرامگاه باباطاهر را نیز مخدوش کرده بودند.

خوشبختانه در سال جاری عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافرها به وجود آمد و همزمان با هفته دولت طرح ساماندهی آنها کلید خورد. این روزها اگر گذرمان به نقاطی که روزی کارتن به دست‌ها به راحتی فعالیت می‌کردند بیفتد شاهد محدود شدن فعالیت آنها خواهیم بود و این می‌تواند نویدبخش روزهای خوب تأسیسات گردشگری باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha