• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1401080302064
  • خبرنگار : 71379

ساعت وقوع کسوف در استان‌ها

ساعت وقوع کسوف در استان‌ها

ایسنا/تهران امروز اولین کسوف قرن جدید اتفاق افتاد و در اکثر استان‌ها مشاهده شد.

کسوف در آسمان بیرجند تا ساعت ۱۶:۱۸

کسوف ۱۴۰۱ از ساعت ۱۳:۵۸:۱۵ در بیرجند؛ مرکز خراسان جنوبی آغاز شد و پایان گرفتگی ۱۶:۱۸:۳۵ خواهد بود. 

خورشیدگرفتگی در ایران از دقایقی قبل آغاز شد و مردم می‌توانند در نقاط مختلف کشور این خورشیدگرفتگی جزئی را رصد کنند. 

کسوف ۱۴۰۱ از مناطق غربی ایران آغاز شده است  و از ساعت ۱۳:۲۸ در ارومیه و ۱۳:۳۸ در ایلام قابل مشاهده بوده است و به تدریج شهرهای دیگر رو به مرکز و شمال شرق کشور شاهد آغاز این خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود. 

به گزارش ایسنا، این کسوف از ساعت ۱۳:۵۸:۱۵ در بیرجند؛ مرکز خراسان جنوبی آغاز شد و پایان گرفتگی ۱۶:۱۸:۳۵ خواهد بود. 

در طی کسوف امروز، ماه تنها بخشی از خورشید را می‌پوشاند. در این پدیده از ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه و ۳ ثانیه ماه، لبه خورشید را لمس کرد و در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه و ۱۶ ثانیه اوج گرفت خواهد بود و در آن ماه در نزدیکترین فاصله به مرکز خورشید قرار می‌گیرد. مشاهده این پدیده خواندن نماز آیات را واجب می‌کند. 

نخستین خورشید گرفتگی قرن در هرمزگان چه ساعتی رخ می‌دهد؟

دبیر آکادمی فیزیک و نجوم استان هرمزگان گفت: نخستین خورشید گرفتگی قرن امروز رخ می‌دهد و در استان هرمزگان هم قابل دیدن است.

امین پاسلارزاده در تشریح این خبر با بیان اینکه این خورشید گرفتگی جزیی در هرمزگان از ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه و ۳۹ ثانیه آغاز می‌شود و در ساعت ۱۶ و ۲۳ دقیقه پایان می‌یابد، اظهار کرد: اوج این خورشید گرفتگی در ساعت ۱۵ و ۱۹ دقیقه است و هرمزگانی‌ها ۴۳ درصد آن را رؤیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شش مدرسه در شهر بندرعباس برای مشاهده این پدیده تلسکوپ مستقر می‌شود، تصریح کرد: مردم استان‌های شمالی کشور بیشترین درصد خورشید گرفتگی را مشاهده می‌کنند.

پاسلارزاده با بیان اینکه ساکنان کشورهای آسیای مرکزی و غربی و بخشی از شمال روسیه هم این پدیده سال را خواهند دید، تصریح کرد: بیشترین خورشید گرفتگی (۹۰ درصد) هم در شهر کی یف کشور اوکراین مشاهده می‌شود.

مسئول انجمن نجوم استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در هنگام خورشید گرفتگی شهروندان از نگاه کردن مستقیم به خورشید پرهیز و در صورت لزوم از عینک‌های خورشیدی استفاده کنند.

مشاهده اولین کسوف قرن در کرمان از حدود ساعت ۱۴/روش‌های مشاهده ایمن

مدیر واحد فناور دهکده نجوم پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: برای مشاهده کسوف امروز نیاز به تلسکوپ، دوربین دو چشمی و ابزار خاص نیست اما فیلتر مخصوص نیاز است تا به چشم آسیب نزند و به هیچ عنوان مردم نباید با عینک آفتابی و عکس رادیولوژی به خورشید نگاه کنند.

امیرعباس شهدادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره پدیده خورشیدگرفتگی امروز اظهار کرد: امروز سوم آبان ماه خورشیدگرفتگی جزئی از ساعت حدود ۱۴ در کرمان آغاز می‌شود و تا حوالی ساعت ۱۶ ادامه دارد و در ۱۵ و ۱۴ دقیقه به اوج خودش می‌رسد.

وی در تعریف خورشیدگرفتگی(کسوف) بیان کرد: زمانی که ماه، بین خورشید و زمین قرار می گیرد و سایه ماه روی زمین می‌افتد، پدیده خورشیدگرفتگی ایجاد می شود و سه حالت کلی، حلقوی و جزئی دارد که امروز خورشیدگرفتگی جزئی داریم و در پهنه استان کرمان به طور میانگین ۴۹ درصد گرفت داریم.

شهدادی تصریح کرد: در کل پهنه ایران و استان کرمان این پدیده قابل رصد است و به خوبی با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌توان این پدیده را مشاهده کرد.

مدیر واحد فناور دهکده نجوم کرمان ادامه داد: برای مشاهده کسوف امروز نیاز به تلسکوپ، دوربین دو چشمی و ابزار خاص نیست اما فیلتر مخصوص نیاز است تا به چشم آسیب نزند و به هیچ عنوان مردم نباید با عینک آفتابی و عکس رادیولوژی به خورشید نگاه کنند.

وی تصریح کرد: برای دیدن خورشیدگرفتگی یا باید فیلتر مخصوص یا از روش‌های غیرمستقیم استفاده شود؛ به عنوان مثال افراد تصویر خورشید را با آینه روی دیوار اتاق بیدازند یا با استفاده از یک سبد که در آشپزخانه دارند، یک سایه ایجاد و به سایه روی زمین نگاه کنند یا به سایه زیر یک درخت پربرگ نگاه کنند.

شهدادی درباره بررسی علمی تر پدیده خورشیدگرفتگی در کرمان گفت: به دلیل شرایط موجود، برنامه عمومی در سطح شهر وجود ندارد و با رایزنی با آموزش و پرروش، در دبیرستان فرزانگان متوسطه دوره اول میزبان دانش آموزان و معلمان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: خورشیدگرفتگی پدیده بسیار جذابی است و توصیه می‌کنم علاقمندان این فرصت را از دست ندهند چراکه تا پنج سال آینده خورشیدگرفتگی قابل رصد از ایران نخواهیم داشت.

اوج خورشیدگرفتگی در گلستان چه ساعتی است؟

یک مدرس نجوم و صور فلکی آسمان، جزئیات نخستین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم در آسمان استان گلستان را تشریح کرد.

محمدحسن حاجی حسینی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وقوع پدیده خورشیدگرفتگی اظهار کرد: تقریباً بعد از ظهر امروز خورشیدگرفتگی جزئی در ایران دیده می‌شود، این خورشیدگرفتگی به صورت کامل در قطب شمال و منطقه سیبری دیده می‌شود اما رؤیت آن در کشورمان به صورت جزئی است.

وی با بیان اینکه استان گلستان در صورت مساعد بودن وضعیت جوی بهترین نقطه برای رؤیت خورشیدگرفتگی در ایران است، افزود: براساس پیش بینی‌ها مردم گلستان می‌توانند تقریباً از ساعت ۱۳ و ۴۰ دقیقه ظهر تا ساعت ۱۵ خورشیدگرفتگی را رؤیت کنند.

این مدرس نجوم و صور فلکی آسمان، اوج خورشیدگرفتگی را ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه الی ۱۵ عنوان کرد و متذکر شد: ایمنی در بحث خورشیدگرفتگی بسیار مهم است و به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان به صورت مستقیم به خورشید نگاه نکنند.

حاجی حسینی تأکید کرد: وقتی خورشید هنگام خورشیدگرفتگی کم نور می‌شود مردمک چشم ما اجازه ورود پرتوهای مضر خورشید که ما آنها را حس نمی‌کنیم را می‌دهد و متأسفانه حتی به دلیل ساختار نوع شبکیه چشم انسان احساس درد هم نمی‌کنیم؛ در واقع چشم انسان آسیب می‌بیند اما احساس درد نمی‌کند.

وی به راه‌های ایمن خورشیدگرفتگی اشاره کرد و گفت: افراد برای رؤیت خورشیدگرفتگی باید روزنه‌ای بر روزی کاغذ ایجاد کنند و  آن روزنه را کنار دیوار و یا روی زمین نگه دارند و وقتی تصویر خورشید بر روی زمین افتاد به صورت غیرمستقیم به تصویر آن نگاه کنند.

مدرس نجوم و صور فلکی آسمان اضافه کرد: همچنین علاقمندان می‌توانند از شیشه جوشکاری شماره ۱۴ و یا دو شیشه جوشکاری شماره هفت به هم چسبیده برای رصد خورشیدگرفتگی استفاده کنند البته استفاده از شیشه جوشکاری شماره 14 الزامی است و استفاده از سایر شماره‌ها ایمن نبوده و آسیب دائمی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا؛ خورشید گرفتگی و کسوف امروز(سه‌شنبه ۳ آبان ماه جاری) رخ می‌دهد و این رویداد در آسمان سراسر ایران قابل مشاهده است.

پدیده خورشیدگرفتگی به واسطه قرار گرفتن ماه در میان خورشید و زمین و افتادن سایه ماه بر روی زمین، رخ می‌دهد.

نماز آیات از نمازهای واجبی است که هنگام رخ‌ دادن برخی حوادث طبیعی مانند خورشیدگرفتگی، زلزله و ماه‌گرفتگی و ... واجب می‌شود و  به اتفاق نظر تمام فقها، در وجوب نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی فرقی بین خورشیدگرفتگی جزئی و کلی وجود ندارد.

نخستین کسوف قرن چه ساعتی در آسمان همدان قابل رؤیت است؟

مسئول رصدخانه همدان از وقوع نخستین پدیده کسوف قرن خبر داد و گفت: این پدیده در آسمان همدان ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه ظهر امروز مورخ سوم آبان ماه قابل رؤیت است.

ابوالفضل حمزه‌ملک در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: پدیده کسوف در همدان از ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه شروع می شود و تا ۱۶ و ۷ دقیقه ادامه دارد.

وی به تعریف خورشیدگرفتگی(کسوف) پرداخت و افزود: زمانی که ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد و سایه ماه روی زمین می‌افتد، پدیده خورشیدگرفتگی ایجاد می شود.

حمزه‌ملک خاطرنشان کرد: شهروندان باید در این ساعت از نگاه مستقیم به آسمان خودداری کنند چراکه ممکن است به چشمانشان آسیب برسد.

وی گفت: این پدیده که نخستین پدیده قرن محسوب می شود، با تلسکوب و عینک های ویژه قابل رؤیت است و علاقمندان به علم نجوم می توانند این پدیده جذاب را امروز مشاهده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha