• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401080302074

عضو شورای شیراز:

آزادی بیان حق بدیهی اعضای شوراهاست

آزادی بیان حق بدیهی اعضای شوراهاست

ایسنا/فارس رئیس کمیسیون برنامه بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شیراز، ضمن یادآوری اینکه آزادی بیان بدیهی‌ترین حقوق اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم است، از برخی واکنش‌ها توسط افراد یا دستگاه‌ها نسبت به بیان نظر شورائیان، انتقاد کرد.

سید ابراهیم حسینی، در تذکری به هیئت رئیسه شورای شهر شیراز گفت: یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی، اصل مهم آزادی بیان و اندیشه است و مطابق بند ۵ ماده ۲ آئین نامه وظایف هیئت رئیسه شوراهای اسلامی، تلاش برای حفظ جایگاه، اقتدار و دفاع از حقوق شوراها جزو وظایف آنان است.

به نقل از شورای شیراز، حسینی ادامه داد: در ماده ۱۹ آیین نامه داخلی شوراها اجازه نطق در حدود وظایف مقرر به اعضا داده شده و مطابق ماده ۸۳ قانون شوراها مصوب مجلس، اگر اعضای شورا به عملکرد شهردار یا شهرداری اعتراض و ایرادی داشتند امکان تذکر دادن وجود دارد.

عضو شورای شیراز گفت: البته در ماده ۲۴ آئین‌نامه جایگاه بعدی نیز پیش بینی شده که اگر یکی از اعضای شورا مطلبی را گفت که واقعیت نداشت و یا خدای ناکرده توهینی شد، به تشخیص هیئت رئیسه شورا به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه دفاع از خود در صحن شورا داده شده است. 

حسینی افزود: علیرغم قوانین بالا دستی، مدتی است گرفتار بلیه‌ای شده‌ایم و آزادی عمل از اعضای شورا گرفته شده است، اگر عضوی از اعضای شورا، هر جا سخنی بگوید، در دادگاه یا پیش فلان مقام، احضار شده و باید پاسخگو باشد.

او خاطرنشان کرد: اعضای شورا در فضای مجازی به چالش کشیده می شوند که این کاملا درست است، اما اگر دقت کنیم می‌بینیم که در عمل حتی به اندازه مردم عادی کوچه و بازار هم حق اعتراض واظهارنظر به اعضای شورا داده نمی شود.

حسینی تاکید کرد: برای اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم باید حق اظهار نظر وجود داشته باشد و اگر جایی اشتباهی حادث شد عذرخواهی می کنند و به افراد صاحب حق اجازه دفاع داده می شود.

عضو شورای اسلامی شیراز خاطرنشان کرد: شرایط نباید به گونه ای باشد که حق اظهار نظر از اعضای شورا سلب شده و به چالش کشیده شوند. پیگیری این مسئله هم از وظایف اعضای محترم هیئت رئیسه به خصوص ریاست محترم شورای اسلامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha