• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401080402593
  • خبرنگار : 50534

درباره نیروگاه‌های برق استان زنجان چه می‌دانید؟

درباره نیروگاه‌های برق استان زنجان چه می‌دانید؟

ایسنا/زنجان مجری طرح‌های نیروگاهی شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: استان زنجان در حال حاضر دارای ۲ نیروگاه بزرگ‌مقیاس و ۷ نیروگاه دیجی یا مقیاس کوچک و ۳ نیروگاه تجدیدپذیر بزرگ است.

اصغر حسینی‌صبائی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت دو نیروگاه سلطانیه و آریان، اظهار کرد: نیروگاه سلطانیه با ظرفیت منصوب ۶۴۸ مگابایت بخش گازی و آریان ۳۶۶ مگابایت متشکل از ۲ واحد است.

وی بابیان اینکه احداث نیروگاه آریان زنجان در راستای توسعه تولید برق در شمال‌غرب کشور و پاسخ‌گویی به رشد مصرف برق در منطقه با بهره‌گیری از توربین‌های گازی MAP۲B ساخت مپنا و راندمان ۵۴ درصد در دستور کار قرار گرفته بود، افزود: این مجموعه دارای دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی است.

حسینی‌صبائی با اشاره به ۳ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۹ مگابایت در استان، ادامه‌ داد: ۷ نیروگاه‌های مقیاس کوچک باظرفیت ۶۴ مگابایت منصوبه را در سطح استان زنجان ‌داریم.

این مسئول با اشاره به فرآیند خصوصی‌سازی در کشور و چابکی این بخش در امور، اذعان‌ کرد: نیروگاه سلطانیه در ابتدا دولتی بود و بنا به مصوبات به بخش خصوصی واگذار شد اما نیروگاه آریان از همان ابتدا با بخش خصوصی آغاز شد و در حال حاضر احداث واحد بخار این مجموعه در دست اجرا است.

وی با اشاره به فعالیت نیروگاه‌های دیجی و تجدیرپذیر توسط بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: برابر مطالعات سیستم‌هایی که در بخش برنامه‌ریزی شبکه است، رشد ۶ تا ۸ درصدی در سطح کشور پیش‌بینی‌ شده که استان ‌زنجان خارج از این اعداد و ارقام نیست همچنین نیروگاه ۵۰۰ مگاباتی در ابهر نیز به صورت خودتامین در آینده‌ خواهیم ‌داشت.

به گزارش ایسنا، نیروگاه سیکل ترکیبی سلطانیه زنجان معروف به نیروگاه زنجان ۳ واقع در کیلومتر ۲۵ بزرگراه زنجان – قزوین، روستای سرخه دیزج، است سال تأسیس این نیروگاه۲۱ تیر ۱۳۹۱بود، مجری طرح شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸ مگاوات است که شامل ۴ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار است.

ظرفیت کنونی تولید این نیروگاه ۶۴۸ مگاوات است و هنوز واحدهای بخار به بهره‌برداری نرسیده‌اند. سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی است که توسط خط لوله تأمین می‌شود و سوخت دوم گازوئیل است که از طریق حمل با تانکر و ذخیره در ۵ مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی تأمین می‌شود. حداکثر مصرف گاز نیروگاه برای ۴ واحد، برابر ۲۰۰ هزار مترمکعب بر ساعت بوده و حداکثر مصرف گازوئیل برابر ۱۸۰ هزار لیتر بر ساعت است.

انتهای‌پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha