• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401080402629
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس کل دادگستری قزوین:

برای اجرای عدالت، به جایگاه و رتبه متهم کاری نداریم

برای اجرای عدالت، به جایگاه و رتبه متهم کاری نداریم

ایسنا/قزوین رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: نگاه دستگاه قضا حمایتی و صیانتی است اما جایی که تعمدا به حقوق مردم دست‌اندازی شود در جهت رعایت عدالت بدون توجه به شخص و شخصیت متهم، به جرم او رسیدگی خواهد شد و کاری به رتبه و جایگاه متهم نداریم.

به گزارش ایسنا، علی شعبانی در جلسه تکریم و معارفه بازرس کل استان قزوین که امروز چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور و اعضای شورای قضایی و اداری استان قزوین در محل دادگستری کل استان برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی سازمان بازرسی جلوگیری از تخلف و وقوع جرایم در دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و در یک کلام جلوگیری از فساد است.

وی گفت: نگاه دستگاه قضایی ابتدا حمایتی و صیانتی است اما جایی که تعمدا به حقوق مردم دست‌اندازی شود در جهت رعایت عدالت بدون توجه به شخص و شخصیت متهم به جرم او رسیدگی خواهد شد و کاری به رتبه و جایگاه متهم نداریم.

شعبانی عنوان کرد: به‌طور کلی فلسفه سازمان بازرسی و سایر نهادهای مشابه همچون دیوان محاسبات و حراست در ادارات و دستگاه قضا پیشگیری و صیانت از اموال و دارایی‌های جامعه و صیانت از کارکنانی است که در دستگاه‌های مختلف مشغول انجام وظیفه هستند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در کل دنیا وجود فساد در سیستم اداری امری انکار ناپذیر است و فساد اختصاص به جامعه ما ندارد اما در کشورهای مختلف وضعیت فساد شدت و ضعف دارد با این تفاوت که در نظام مقدس جمهوری اسلامی فساد کم هم، تحمل‌پذیر نیست.

شعبانی تصریح کرد: دستگاه قضا در برخورد با فساد هیچ تعارفی ندارد. غالب کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی زحمت‌کش و خدوم هستند اما اقلیتی پا را فراتر از حد خود گذاشته و حقوق دیگران را تضییع می‌کنند و بیت‌المال را پایمال می‌کنند که ‌دستگاه قضا باید در برخورد قاطع با آن‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.

وی اظهار کرد: علی‌رغم جدیت همکاران ما در سازمان بازرسی کل کشور در مبارزه با فساد اما کمبود نفرات، کمبود اعتبارات مالی و نقص قوانین موانعی است که بر سر راه انجام تمام و کمال وظایف وجود دارد و در کنار انتقادهایی که به عملکرد دستگاه قضا وارد می‌شود این محدودیت‌ها را هم باید در نظر گرفت.

این مقام ارشد قضایی استان در خصوص نقص در قوانین خاطرنشان کرد: برخی موضوعات اصلا قانون ندارند و گاهی برخی از قوانین هم بازدارنده نیستند که این موضوع باید در جای خود رفع عیب و نقص شود تا نتیجه تلاش‌های سازمان بازرسی برای آحاد مردم مشهود و ملموس باشد.

حراست‌ها به وظیفه خود به‌درستی عمل کنند

وی با اشاره به وجود حراست در هر اداره گفت: هر اداره‌ای نهاد نظارتی مختص به خود دارد که اگر حراست‌ها به وظیفه خود به‌درستی عمل کنند دیگر نیازی به ورود اداره بازرسی و تشکیلات قضایی برای پیشگیری و یا برخورد با تخلفات وجود ندارد، باید حراست‌ها به وظایف خود به‌درستی عمل کنند.

شعبانی یادآور شد: مسلم است که یک مدیر حراست در یک اداره موفق‌تر عمل می‌کند تا یک نهاد بازرسی در پهنه‌ی کل استان آن هم با محدودیت‌هایی که وجود دارد.

وی خطاب به رئیس جدید سازمان بازرسی استان تصریح کرد: تلاش شود که مدیران حراست‌ها به وظیفه خود عمل کنند تا اینکه بخواهید یک تنه با تخلفات و جرایمی که در ادارات مختلف وجود دارد مبارزه کنید در این مسیر از ظرفیت مدیران استفاده کنید.

این مسئول ادامه داد: ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی از جمله مواردی است که به موجب آن مدیر به دلیل ترک فعل مجرم شناخته می‌شود. اگر مدیر با علم و اطلاع در دستگاه زیرمجموعه خود اعلام جرم نکند این جرم مدیر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha