• پنجشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401080503122
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

چرا آزادسازی مراتع انجام می‌گیرد؟

چرا آزادسازی مراتع انجام می‌گیرد؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طی امسال، ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری که در سال گذشته احیاء و اصلاح شده، برای چرای دام بهره برداران آزادسازی شده است.

علیرضا نصرآبادی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرسایش بادی و گرد و غبارها، سالیانه حدود ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت به خراسان جنوبی وارد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حفاظت از منابع آب و خاک استان، جلوگیری از پیشروی فرسایش خاک و حفظ شرایط پوشش گیاهی از اهداف طرح  آزادسازی مراتع است، اظهار کرد: این طرح از اوایل مهرماه آغاز شده و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع در استان، هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کم تراکم است که باید فکری برای آن کرد، افزود: در مجموع حدود ۹۰ درصد مراتع استان، کم تراکم است و در این راستا آزادسازی مراتع از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره برداران انجام گرفته است.

وی در مورد طرح ممیزی مرتع در سطح استان، ادامه داد: تاکنون ۶۵۵ سامانه مرتعی در سطحی بالغ بر ۹ میلیون و ۹۰ هزار هکتار در استان ممیزی شده و همچنین 16 هزار و ۳۲۸ فقره پروانه چرا نیز صادر شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه بهره برداران باید بر اساس پروانه‌های موقتی، تعداد و نوع دام را رعایت کنند، بیان کرد: 300 هزار واحد دامی که مربوط به ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری است، در ۱۱۰ منطقه از این مراتع بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه همزمان با آزادسازی قرق ضروری است مرتعداران دارای پروانه بهره‌برداری علاوه بر تمدید سالانه پروانه چرای دام، پروانه استفاده موقت از مراتع آزادشده از قرق را نیز با مراجعه به اداره دریافت کنند، تصریح کرد: مراتع به عنوان بستر حیات نقش بسیار مهم و اساسی در تعادل و تنوع زیستی دارند و خشکسالی‌های چند ساله و کمبود نزولات آسمانی و چرای مفرط دام در سال‌های گذشته بسیاری از مراتع را با سیر قهقرایی مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار،  مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان به دو میلیون و ۱۳۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: ۳۲ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی وجود دارد و باید برای جلوگیری از افزایش آن‌ها تدبیری اندیشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha