• دوشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401080905718
  • خبرنگار : 50123

حجامت یا اهدای خون؟ مساله این است...

حجامت یا اهدای خون؟ مساله این است...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک محقق طب ایرانی با تاکید بر اینکه انجام حجامت برای همه افراد مناسب نیست، گفت: محدوده سنی برای انجام حجامت و اهدای خون تقریبا یکی است، البته حجامت در سنین پایین‌تر با تجویز متخصص و رعایت اندیکاسیون و توجه به موارد ممنوعیت نیز قابل انجام است.

 زینب علی‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توصیه اسلام در خصوص حجامت، اظهار کرد: با توجه به اینکه احادیث و مطالعات علمی بسیاری در مورد حجامت، به عنوان یکی از روش‌های درمانی و پاکسازی وجود دارد، اما این مساله برای همه اقلیم‌ها و افراد توصیه نمی‌شود.

این محقق طب ایرانی با اشاره به افزایش انجام حجامت در جامعه، افزود: متاسفانه در جامعه انجام حجامت به شکل غیر علمی افزایش یافته، در حالی‌که موارد نیاز به حجامت بسیار کم است، البته حجامت می‌تواند درمان کمکی در برخی بیماری‌ها باشد که موارد آن بسیار محدود است و قطعا با تجویز پزشک متخصص انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انجام حجامت برای همه افراد مناسب نیست، تصریح کرد: محدوده سنی برای انجام حجامت و اهدای خون تقریبا یکی است، البته حجامت در سنین پایین‌تر با تجویز متخصص و رعایت اندیکاسیون و توجه به موارد ممنوعیت  نیز قابل انجام است، گرچه موارد انجام آن بسیار محدود و برای بیماری خاص بوده، بنابراین می‌توان گفت حجامت برای سنین کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

علی‌بیگی ادامه داد: انجام حجامت در اقلیم و فصول سرد سال و در افراد سرد مزاج ممنوعیت دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع این مسائل توسط افراد غیرمتخصص و محلی در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در خصوص ارتباط حجامت و غلظت خون، بیان کرد: از نظر علمی این بحث وجود دارد که حجامت، ممکن است باعث افزایش غلظت خون شود، در حالی‌که در اذهان عمومی و حتی برخی افراد غیرعلمی که اقدام به حجامت بی‌رویه می‌کنند، این اعتقاد وجود دارد که غلظت خون با حجامت رفع می‌شود، در صورتی‌که این موضوع صحیح نیست، بنابراین در افرادی که غلظت خون دارند حجامت مناسب نبوده و اهدای خون مناسب‌تر است.

وی در ادامه گفت: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و طبق دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون، افرادی که حجامت انجام داده‌اند، تا مدتی نمی‌توانند خون اهدا کنند و خونی که قرار است از طریق حجامت دفع شود، بهتر است آن را اهدا کنند تا بیماران نیازمند از خون اهدا شده بهره‌مند شوند.

این محقق طب ایرانی خاطرنشان کرد: اهدای خون می‌تواند جایگزین بهتری برای روش درمانی فصد خون باشد، زیرا اهدای خون نوعی درمان در افراد با غلبه خون است و از این طریق جان چند بیمار نجات پیدا می‌کند، البته این مساله را باید در نظر گرفت که آقایان هر سه ماه یکبار و بانوان به دلیل شرایط فیزیولوژیک بدن هر چهار ماه یک‌بار قادر به اهدای خون هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha