• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1401081509957
  • خبرنگار : 71656

برای نخستین سالگرد درگذشت کامبیز دربخش

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند

درست یک سال از نبود کامبیز درمبخش در فضای هنری می‌گذرد؛ جای خالی‌اش واضح حس می‌شود اما علاقه‌ی گالری‌دارها به نمایش آثارش، باعث شده که در این ۳۶۵ روز، کمتر زمانی دیوارها خالی از آثار این هنرمند باشد.

به گزارش ایسنا، ۱۴۰۰ برای هنرهای تجسمی گویی سال رفتن‌ بود و انصافا که کرونا هم در این روند کم بی‌تاثیر نبود. سال گذشته رفتن بزرگانی چون کامبیز درمبخش، ایران درودی، مهرداد ذوالنور، ایرج یکه‌زارع، علی گلستانه و جمشید سماواتیان در تقویم هنر ثبت شد.
درمبخش اگرچه یکی از ده‌ها هنرمندی بود که سال گذشته از دنیا رفت اما مرگش داغ بزرگی بر سینه هنر ایران نشاند و جای خالی‌اش در دنیای کاریکاتور همچنان حس می‌شود.

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند
اثری از کامبیز درمبخش در حراجی «پوستر مجموعه‌ها»


آثار درمبخش پر از تنهایی است!

جشن تصویر سال یکی از برنامه‌هایی بود که در سال ۱۴۰۰ برای بزرگداشت کامبیز درمبخش برگزار شد. در این مراسم که افراد مختلفی برای بزرگداشت این چهره هنری حاضر شده بودند، خاطراتی را از او بیان کردند.

احمد مسجد جامعی در سخنانی چهار ویژگی را برای آثار درمبخش برشمرده و چنین گفته بود: «آثار او پر از تنهایی است. دیگر ویژگی او سادگی است. کمتر در آثار خط‌های اضافه و زیاد دیده می‌شود. کامبیز با برگشتن دوباره‌اش به وطن، زمینه ارتباط نسل گذشته و جدید را فراهم کرد و اجازه نداد انقطاع نسلی صورت بگیرد. زمانی که دانشجو بودم، استاد شفیعی کدکنی برخی سروده‌ها را می‌خواند و می‌گفت، اینها ظاهر شعر دارند اما شعار هستند. شعار مستقیم‌گو است و ماندگاری ندارد. اما شعر تفسیر و تأویل پذیر است. آثار بسیاری از کاریکاتوریست ها شعار است اما آثار کامبیز به شعر نزدیک است.»

محمود کلاری، عکاس و فیلمبردار نیز خاطره‌ای را از زنده‌یاد درمبخش چنین روایت کرده بود: «عکس‌هایم ذوقی و از روی علاقه بود و هنوز حرفه‌ای نشده بودم تا این که درمبخش دستم را گرفت و مرا به روزنامه آیندگان برد و به کاوه گلستان معرفی کرد. کامبیز در لحظه زندگی می‌کرد و به فکر اندوختن چیزی برای آینده نبود. حتا خانه و خودرو شخصی نداشت؛ یک بار به او گفتم، اگر روزی دستت از کار بیفتد یا چشمت نبیند، چه می‌کنی؟ گفتم کرکره را می‌کشم پایین و یک کاغذ می‌چسبانم که تا اطلاع ثانوی تعطیل است. گفتم یعنی فکر می‌کنی بعدی هم وجود دارد. با همان آرامش و بی‌خیالی‌اش گفت کسی چه می‌داند شاید دکه دیگری پیدا کردم و کار جدیدی راه انداختم.»

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند
اثری از کابیز درمبخش در حراج «هنر معاصر ایران»


هنرمندی که عاشق کارش بود

کامبیز درمبخش همواره از زبان افراد مختلفی روایت شده است. جواد علیزاده یکی از همکاران این هنرمند است که پیش‌تر با منتشر شدن خبر فوتش درباره او چنین گفته بود: «ایشان مشوق همه کاریکاتوریست‌ها بودند. کرونا چه بیماری شوم و وحشتناکی است که دیگر به هیچ‌کس رحم نمی‌کند. اصلا مرگ به استاد درمبخش نمی‌آمد. ایشان انقدر سرشار از سوژه و خلاقیت بود که خودش هم می‌گفت من هیچ‌وقت مشکل کمبود سوژه ندارم فقط مشکل زمان دارم که تا چه زمانی می‌توانم برای سوژه‌ها و کارم زنده باشم.» 
او همچنین گفته بود: «به یکی از دوستانم چند روز پیش زمانی که عکس ایشان را در بیمارستان دیده بودم، گفتم برای او خیلی سخت می‌گذرد چون چند روزی هست که در بیمارستان کاغذ و قلم را از او گرفته‌اند. آرزو کردم که ایشان دوباره به زندگی هنری‌شان بازگردند که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.» 

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند
اثری از کامبیز درمبخش در حراج «هنر مدرن و معاصر ایران»


امروز اما زمان نسبتا قابل توجهی از رفتن درمبخش سپری می‌شود و باید گفت هنرهای تجسمی هنرمندی را از دست داد که در سن ۷۹ سالگی و آن هم در شرایطی که شیوع ویروس کرونا تبدیل به قاتل انگیزه در هنرمندان شد، فردی پُرکار در عرصه کاریکاتور شناخته می‌شد.

دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند
اثری از کامبیز درمبخش در نمایشگاه «هنرهای تبسمی»
دیوارها رَد کامبیز را دنبال می‌کنند
مراسم تشییع پیکر کامبیز درمبخش

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha