• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401081510421

معاون شهردار مشهد:

رسیدگی به معتادان متجاهر در دوره پیش به قیمت از بین رفتن سرمایه‌های شهر بود

رسیدگی به معتادان متجاهر در دوره پیش به قیمت از بین رفتن سرمایه‌های شهر بود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دوره گذشته مدیریت شهری مشهد رسیدگی به کودکان کار و معتادان متجاهر به قیمت از بین رفتن سرمایه‌های شهر بود.

حسین باغگلی امروز، ۱۵ آبان، در نشست خبری با اهالی رسانه در شهرداری مشهد اضافه کرد: آن دوره چهار مرکز در اختیار رسیدگی و ساماندهی معتادان متجاهر قرار گرفت. حال که بعد از اتمام شیوع کرونا باید این سالن‌ها برای استفاده عموم بازگشایی شود، مجموعه‌های ذی‌ربط از چهار مرکز تنها ۲ مرکز را به ما بازگردانده‌اند و ۲ سالن دیگر عملا یک مخروبه بود که آن را بازسازی کرده‌ایم. ما ۱۳ میلیارد تومان از پول مردم مشهد را برای رسیدگی به معتادان متجاهر هزینه کرده‌ایم، در حالی که رسیدگی به این موضوع یک وظیفه ملی است.

وی در خصوص موضوع رسیدگی به معتادان متجاهر توسط شهرداری مشهد اظهار کرد: یک سیکل معیوبی در این زمینه وجود دارد که لازم است شکسته شود. در مجموعه خانه سبز تجربه متفاوتی از زمینه‌سازی برای توانمندسازی افراد داشتیم که یک الگوی قابل توجه است. پروژه رسیدگی به معتادان متجاهر یک موضوع پیچیده است. در واقع براساس مطالعات مشخص شده امکان ترک قطعی اعتیاد پایین بوده و حل این مساله در یک فرد معتاد نیاز به سال‌های متمادی تمرکز دارد.

باغگلی با بیان اینکه شهرداری در رسیدگی به معتادان متجاهر به هیچ عنوان مسئولیت مستقیم ندارد، عنوان کرد: شهرداری در این خصوص یک نهاد کمک‌کننده است و مسئولیت ترک دادن معتادان با سایر نهادهاست. البته شهرداری به دلیل پیچیدگی ماجرا وارد این عرصه شده است.

معاون شهردار مشهد درباره کاهش ورود متکدی به خانه سبز خاطرنشان کرد: یکی از علل این موضوع این است که در پروژه رسیدگی به معتادان متجاهر کمپ‌های زیادی راه‌اندازی شده و به دلیل اینکه تست اعتیاد بسیاری از متکدیان مثبت می‌شود، شرایط نگهداری آنان در خانه سبز مهیا نیست. در حال حاضر ظرفیت نگهداری کمپ‌ها حدود ۵۰۰۰ نفر است. به طور کلی مشهد مکتدی به معنای کارتن‌خواب کم دارد و عموم این افراد معتادان متجاهر هستند که مجبورند در چهارراه‌ها تکدی‌گری کرده و یا به کارتن‌خوابی گرایش پیدا کنند.

چرا باید تنها مردم مشهد هزینه ازدیاد متکدیان را پرداخت کنند؟

باغگلی با بیان اینکه از نظر توانمندسازی ۶۰۰ خانمی که در کمپ‌ها نگهداری می‌شده‌اند، تاکنون در مورد ۸۳ نفرشان به نتایج خوبی رسیده‌ایم، گفت: علاوه بر این در حال حاضر ۲ ون اختصاصی کودکان کار در مشهد مشغول فعالیت است. البته برخی از کودکانی که در خیابان‌ها گل یا روزنامه می‌فروشند، کودک کار نیستند و ساماندهی شده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اظهار کرد: اگر بنا بر این باشد که کلیه مسئولیت‌های فرهنگی با شهرداری باشد، پس سایر دستگاه‌ها چه می‌کنند؟ قانون برای هر کسی تکلیفی تعیین کرده است. با ادامه این شرایط هر کس که بیشتر کار کند، محکوم‌تر شناخته می‌شود. باید توجه داشت مشهد به دلیل اینکه شهر زائرخیزی است، به صورت طبیعی متکدی نیز زیاد دارد. چرا باید هزینه این موضوع را تنها مردم مشهد پرداخت کنند؟ آیا دولت در سطح کلان نباید به این شهر بودجه‌هایی را برای ساماندهی مسائل مورد اشاره تخصیص دهد؟ یکی از علل اینکه بودجه‌های فرهنگی بی‌نتیجه می‌ماند، این است که ما به عنوان شهروند عوارضی را باید پرداخت کنیم که مربوط به مرکز است. البته ناگفته نماند که انتظار برای بهبود کیفیت زندگی در مشهد بالاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از یک‌پنجم خانه‌های شهر مشهد عوارض خود را پرداخت کرده‌اند. با شرایط کنونی اگر بخواهیم تنها به کودکان کار رسیدگی کنیم، باید پنج پروژه فرهنگی را تعطیل کنیم.

معاون شهردار مشهد با تاکید بر اینکه لازم است قانون حرف آخر را بزند، گفت: قانون شهرداری را مکلف کرده که کودک کار را به بهزیستی تحویل دهد. اینکه این کودکان دوباره رهاسازی می‌شوند، تقصیر شهرداری نیست. باید توجه داشت فعالیت‌های فرهنگی فعالیت‌های زودبازدهی نیست.

باغگلی با اشاره به تعدد موارد مداخله‌گر در مقوله فرهنگ اظهار کرد: کار در این حوزه پیچیدگی‌های زیادی دارد. در حال حاضر رویکرد حوزه فرهنگی شهرداری مشهد و فعالیت‌های پیش روی آن از یک گستردگی زیادی برخوردار است. به طور کلی معاونت فرهنگی نسبت به فرهنگ‌سازی در ماموریت‌های شهرداری باید نهادی کمک‌کننده باشد. همچنین لازم است در زمینه اخلاق اجتماعی و توسعه آن، توسعه فعالیت‌های تشکل‌های مردمی، ترویج فرهنگ عمومی و انقلابی، کمک به ترویج فرهنگ میزبانی و زیارت، زمینه‌سازی برای افزایش سلامت و نشاط در جامعه و مشارکت در کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین کمک به دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه کوشا باشیم.

وی ادامه داد: کاهش تصدی‌گری و توسعه نقش‌آفرینی مساجد و تشکل‌های انقلابی، نگاه خانواده‌محور در برنامه‌های فرهنگی، زمینه‌سازی برای بازیگری حلقه‌های میانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه ویژه به حاشیه شهر و زمینه‌سازی برای بازنمایی هویت جهان شهری مشهد از عناوین سیاست‌های جدی مورد توجه در این دوره است.

باغگلی خاطرنشان کرد: بر این اساس حوزه‌های عملیاتی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد شامل اکران‌ها، تولیدات فرهنگی، ورزش همگانی، تسهیل زیارت و گردشگری و نام‌گذرای معابر و همچنین پلاک‌کوبی منازل است. در این دوره بانوان، نوجوانان و توان‌یابان مخاطبان جدید ما هستند.

وی با اشاره به اقدامات عملیاتی انجام شده در حوزه این ماموریت‌ها عنوان کرد: از دی سال پیش تا پایان مهر امسال ۳۱۶ کلاس مهارتی برای ۳۱۵ هزار مخاطب برگزار شده و برای بیش از ۷.۵ میلیون زائر و مجاور برنامه‌های فرهنگی برگزار شده است. طی این مدت ۳۹ میلیارد تومان محصول فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی به مجموعه‌های فرهنگی مانند مساجد، فرهنگسراها و... اهدا شده است. همچنین بیش از ۲۳۰ هزار متر مربع اکران استرابورد و بیلبورد در این بازه زمانی انجام شده که به لحاظ عملیاتی حجم بالایی را شامل می‌شود.  

معاون شهردار مشهد اضافه کرد: طی مدت مزبور بیش از ۴۰۰۰ جلد کتاب به تشکل‌ها و مساجد اهدا و ۹۰ هزار متر مربع دیوارنگاری در سطح شهر انجام شده است. در حوزه ورزش همگانی و برگزاری رویدادهای شهری تاکنون به ۲۶ هزار نفر از شهروندان ارائه خدمت شده و همایش‌های ورزشی مانند کوهپیمایی و... در قالب ۷۱ برنامه انجام شده است. در حال حاضر برنامه ورزش صبحگاهی نیز با حضور ۳۷ هزار شهروند در حال برگزاری است.

باغگلی تصریح کرد: شهرداری مشهد در حوزه خدمات اجتماعی بیش از ۱۳ میلیارد تومان حمایت از سازمان‌ها و نهادهای دولتی داشته است. در زمینه در جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بیش از ۶۰۰۰ نفر از خدمات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد استفاده کرده‌اند. در گرم‌خانه‌ها نیز ۵۴۰۰ نفر شب خدمت ارائه شده و ۵۰۰۰ مورد خدمات به آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد انجام گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: طی مدت فعالیت مدیریت جدید شهری مشهد براساس برگزاری رویداد آزادسازی زندانیان غیر عمد با جلب همکاری شهروندان در قالب ۱۰ هزار تراکنش ۵۲ زندانی آزاد شد.

باغگلی درباره وضعیت المان‌های نوروزی سال‌های قبل در مشهد و نحوه استفاده از آن نیز گفت: بخش قابل توجهی از المان‌ها استفاده شده و بخش قابل توجهی از آن هم به سایر شهرستان‌ها منتقل شده است.

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: چارت فرهنگی در مناطق شهرداری در حال تقویت است. باید توجه داشت الزاما اقدامات فرهنگی در سطح کلان شاید نتایج کلانی نداشته باشد. امروز شهرداران مناطق موظف به پاسخگویی در حوزه فرهنگی خود هستند. همچنین فرهنگسراهایی که واسپاری می‌شود، به این معنا نیست که با آن‌ها قطع همکاری شده است.

امسال به پروژه سالن تئاتر شهر ۱۰۰ میلیارد تومان تزریق شد

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره وضعیت احداث سالن تئاتر شهر هم بیان کرد: سالن تئاتر شهر همچنان مسیر خود را ادامه می‌دهد و هر سال بودجه‌ای به آن تزریق می‌شود. امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه بودجه تزریق شد.

باغگلی اضافه کرد: درباره جذب نیروی انسانی نیز با توجه به حجم ماموریتی که برای ما تعریف شده، اقدامات تلفیقی انجام داده‌ایم چون حجم ماموریت سازمان افزایش پیدا کرده و به تبع ماموریت‌های ما نیز با رشد مواجه بوده است. البته همچنان دستگاه‌های نظارتی اجازه جذب نیروی جدید به شهرداری نمی‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha