• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401081812512

یک استاد حوزه علمیه:

اهانت زوجین به یکدیگر باعث خشم پنهان می‌شود

اهانت زوجین به یکدیگر باعث خشم پنهان می‌شود

ایسنا/قم یک کارشناس حرم حضرت معصومه (س) گفت: گاهی مواقع اهانت‌های زوجین به همدیگر آسیب‌های جدی وارد می‌سازد و باعث بهانه گیری، ایجاد خشم پنهان و روحیه انتقام گیری را در انسان فعال می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون شامگاه ۱۷ آبان در سخنرانی حرم حضرت معصومه (س) عنوان کرد: در نظام فکری اسلام نظام خانواده یک جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد به همین خاطر برای استحکام بخشی بنیان خانواده باید از مبانی دینی و اسلامی تبعیت نماییم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در دنیای غرب تلاش نمودند با نظام فکری غربی بنیان خانواده را مستحکم نمایند اما نتیجه آن فروپاشی بنیان خانواده بود اما در نظام فکری اسلام زمینه برای مادیات و معنویات در کنار همدیگر فراهم شده است، گفت: زن و شوهر باید قدردان یکدیگر باشند و خوبی‌های هم را ببینند و در زندگی مشترک به دنبال حل مشکلات باشند تا بنیان خانواده مستحکم شود.

وی با اشاره به اینکه زوجین باید متعهد نسبت به یکدیگر باشند و باید به گونه‌ای رفتار نمایند تا طرف مقابل حس خوبی به آن داشته باشد، افزود: احترام متقابل زوجین به همدیگر از اصولیات مهم یک زندگی مشترک است که اولین مرحله احترام این است که زن و شوهر وقتی با همدیگر تنها هستند باید احترام یکدیگر را نگه دارند و شخصیت همدیگر را تحقیر نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون بیان کرد: گاهی مواقع اهانت‌های زوجین به همدیگر آسیب‌های جدی وارد می‌سازد و باعث بهانه گیری، ایجاد خشم پنهان و روحیه انتقام گیری را در انسان فعال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در زندگی مشترک انسان قدرتمند کسی است که در زمین طرف مقابل به شکل منفی بازی نکند و سخنان اهانت آمیز را با اهانت پاسخ ندهد، اظهار کرد: کسی که بتواند خشم و کلام نامربوط طرف مقابل را کنترل کند انسان قدرتمند است.

این کارشناس حرم حضرت معصومه (س) تأکید کرد: زوجین باید مراقب باشند در حضور فرزندان شخصیت یکدیگر را تحقیر نکنند چرا که این کار هم به گردش تربیت در محیط خانه آسیب می‌زند و هم خشم پنهان را فعال می‌سازد.

وی با بیان اینکه زن و شوهر باید در حضور اقوام به همدیگر احترام بگذارند و این هنر نیست که زوجین در مقابل خانواده یکدیگر، همدیگر را تحقیر کنند، گفت: وقتی زن و شوهر در مقابل خانواده، یکدیگر را تحقیر کنند نتیجه‌اش این است که راه را باز می‌کنند تا دیگران هم بی‌حرمتی بکنند.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه احترام متقابل، بنیان زندگی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود حرمت‌ها حفظ شود، اظهار کرد: حفظ احترام در انظار عمومی باعث می‌شود عزت میان زوجین ایجاد شود و نتیجه آن در داخل خانه نمود پیدا می‌کند و بنیان خانواده را استحکام می‌بخشد.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: باید قدرت عملکرد خودمان را در مناسبات بین خودمان و خدا، اصلاح و تقویت نماییم تا طعم شادی حقیقی را در زندگی بچشیم. وقتی انسان ارتباط خود را با خداوند و ائمه معصومین و افراد پیرامون خود بر اساس دستورات دینی برقرار کند به شادی حقیقی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نگاه مثبت در جامعه باعث می‌شود جامعه رشد خوبی داشته باشد چرا که رشد خوبی‌ها در سایه مثبت نگری ایجاد می‌شود، تأکید کرد: حق‌الناس فقط مال مردم خوردن نیست بلکه گاهی حق‌الناس مراقبت از روح و روان اطرافیان و… است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha