• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401082214857
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرپرست کاوش‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد:

پژوهشگران در نقشه گردشگری ایران، شهر زیرزمینی نوش‌آباد را می‌شناسند

پژوهشگران در نقشه گردشگری ایران، شهر زیرزمینی نوش‌آباد را می‌شناسند

ایسنا/اصفهان سرپرست کاوش‌های مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد گفت: مجموعه دستکندهای زیرزمینی نوش‌آباد به واسطه دو دهه فعالیت نه تنها در سطح ملی، بلکه در عرصه جهانی شناخته شده است و پژوهشگران در نقشه گردشگری ایران، شهر زیرزمینی نوش‌آباد را می‌شناسند.

بعد از انتشار خبری با تیتر «هنوز نمی‌دانیم شهر زیرزمینی نوش‌آباد چیست؟» در روز ۲۱ مهر ۱۴۰۱، زهرا ساروخانی، پژوهشگری که نزدیک به ۲ دهه در نوش‌آباد مدیریت، مطالعه و بررسی میدانی داشته و پنج فصل کاوش در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد را  مدیریت کرده است در گفتگو با ایسنا گفت: زمانی که کاوش در دستکندهای زیرزمینی نوش‌آباد در عمق ۲۷ متری زیرزمین و در کنار مخاطراتی چون فاضلاب‌های شهری، سازه‌های پرخطر شهری و... را در سال ۱۳۸۳ آغاز کردم در واقع اولین کاوش و پژوهش در زمینه دستکندهای ایران اتفاق می‌افتاد، به همین دلیل اعتراضات زیادی از طرف اساتید فن به اینجانب شد که اینجا دستکندهای پناهگاهی-مسکونی نیست و قطعاً بخشی از یک قنات است.

وی اظهار کرد: کاوش‌های نوش‌آباد، اولین کاوش در مجموعه دستکندهای زیرزمینی ایران بوده و بعد از کاوش و مطالعات بنده در نوش‌آباد بود که این نوع معماری در سطح ملی شناخته شد.

سرپرست کاوش‌های مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد افزود: به واسطه دو دهه تلاش در نوش‌آباد، اکنون این شهر به یکی از قطب‌های گردشگری شمال اصفهان تبدیل شده و بر خلاف ادعای مطرح شده در خبر فوق، از سال ۱۳۸۴ تا کنون گردشگران و پژوهشگران داخلی و خارجی در نقشه گردشگری کشور می‌دانند که شهر زیرزمینی نوش‌آباد چیست و کجا واقع شده است.

وی تصریح کرد: مجموعه دستکندهای زیرزمینی نوش‌آباد به واسطه دو دهه فعالیت در نوش‌آباد (در شرایط مخاطره‌آمیز و در عمق تا ۲۷ متری زیرزمین) نه تنها در سطح ملی، بلکه در عرصه جهانی شناخته شده و مقالات متعددی از آن توسط اینجانب در کنگره‌های متعدد داخلی ارائه و از جمله در کتاب مجموعه مقالات کنگره باستان‌شناسی کشور و مجموعه مقالات همایش بین‌المللی معماری دستکند ایران به چاپ رسیده است. همچنین کتاب نوش‌آباد(بافت تاریخی، سازمان فضایی و آثار معماری) در ۲۲۵ صفحه توسط انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران چاپ شده و کتاب مجموعه گزارش‌های باستان‌شناسی ۵ فصل کاوش در معماری دستکند نوش‌آباد نیز در حال اتمام ویرایش نهایی است. 

ساروخانی گفت: علاوه بر اینها خلاصه گزارش‌های کاوش اینجانب همه ساله برای استفاده در گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران و برای چاپ در کتاب خلاصه مقالات تحویل پژوهشکده باستان‌شناسی داده شده و تماماً در کتب مجموعه مقالات چاپ شده‌اند. مقالات فوق با کمی جستجو و به دور از حاشیه‌های منفعت طلبانه عده‌ای قابل دسترسی است.

وی تأکید کرد: جای تعجب است که گزارش‌های همه کاوش‌های بنده در شهر زیرزمینی نوش‌آباد، در آرشیو پژوهشکده باستان‌شناسی وجود دارد، اما بدون کوچک‌ترین استعلامی در این خصوص، عدم وجود گزارش حفاری‌های باستان‌شناسی اینجانب آن هم در زمان دست‌اندازی به عرصه یکی از ارزشمندترین دستکندهای ایران خبری می‌شود که این موضوع قابل تأمل و پیگیری حقوقی است.

سرپرست کاوش‌های مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد در خصوص اقدامات اخیر در عرصه شهر زیرزمینی نوش‌آباد  افزود: طبق ضوابط میراث فرهنگی، هرگونه دخل و تصرف در عرصه بنای ثبتی باید با طرح و مطالعات انجام شده و پس از تأیید در شورای فنی استان و وزارتخانه میراث فرهنگی بنا بر ضرورت موضوع، انجام گیرد که در خصوص دستکندهای زیرزمینی نوش‌آباد اینگونه نبوده و اقدام در حال انجام  قابل تأمل و پیگیری است. همچنین بند ۱۰ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور به وضوح بر این موضوع اشاره کرده است.

به گزارش ایسنا، کورش روستایی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور - در روز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در دیدار با فعالان گردشگری نوش‌آباد، گفت: پنج فصل کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد انجام شده است اما اطلاعات واضحی از آن در دسترس نیست و گزارش آن در جایی چاپ نشده است و هنوز نمی‌دانیم شهر زیرزمینی نوش‌آباد چیست؟ اطلاعات این مجموعه باید در جایی چاپ شده و در دسترس مردم باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha