• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082215179
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان ملی استاندارد:

هیچ دستگاهی حق ندارد استاندارد جدیدی بر دوش فعال اقتصادی بگذارد

هیچ دستگاهی حق ندارد استاندارد جدیدی بر دوش فعال اقتصادی بگذارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد خارج از قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، استاندارد جدیدی بر دوش فعال اقتصادی بگذارد، این تخلف است.

مهدی اسلام‌پناه امروز، ۲۲ آبان ماه، در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن صبای صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: فعالان اقتصادی در کشور ثابت کردند نجات تولید کشور با همت بلند آن‌ها رقم می‌خورد. صنعتگران، مدیران کیفیت، کارشناسان استاندارد و همکاران من که افسران کیفی و افسران نرم جبهه اقتصادی کشور هستند، کار بزرگی در کشور انجام می‌دهند و این کار نباید از نگاه تیزبین مسئولان و دیگر اقشار جامعه پوشیده بماند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۹۶ با قانون جدید مجلس به یک سازمان حاکمیتی مستقل دولتی زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور ارتقای جایگاه داد، افزود: قانون‌گذار به خلاء این نظام و چنین الزاماتی پی برده است. طول عمر این سازمان بالغ بر ۱۰۰ سال بوده که در ۱۰ ساله پایانی یک قرن شدن آن به این نتیجه رسیدند که جایگاه استاندارد، کیفی و حق‌الناس به حدی بالاست که باید حلقه اتصال آن مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران بین پنج سازمان مهم، جامع و کامل دنیا قرار دارد. مرکز تایید صلاحیت ایران در خود سازمان قرار گرفته که این موضوع کار فعال اقتصادی، صنعتگر، واردکننده،‌ تولیدکننده و صادرکننده را تسهیل می‌کند. این سازمان نظارتی است که جهت اطمینان‌ بخشی و اعتماد مصرف‌کننده از فرایند واردات، تولید و صادرات فعالیت می‌کند.

اسلام‌پناه با طرح این سوال که رابطه ما با تولید برای رشد کیفیت باید چگونه شکل بگیرد، گفت: ما باید بتوانیم استانداردهای خود را با دنیا تطبیق دهیم. انطباق‌پذیری استاندارد زبان مشترک صادرات و واردات است. امروز استانداردهای ملی خود را به بسیاری از کشورهای همسایه می‌فروشیم که این به معنای توانایی نخبگان کشور در تهیه استانداردهای ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۱۱ کمیته متناظر بین‌المللی را شکل داده، ۱۱.۵ درصد استانداردهای نانوتکنولوژی دنیا را ایران می‌نویسد، جایگاه استاندارد جمهوری اسلامی در بین ۱۶۷ کشور، جایگاه ۲۲ دنیا است، در سال۲۰۲۲، ۱۱ استاندارد بین‌المللی را در سازمان استانداردسازی جهانی تدوین کردیم و در اختیار دنیا قرار دادیم و از بین ۸۱۱ کمیته متناظر بین‌المللی، بانوان فرهیخته بیش از ۱۳ درصد را مدیریت می‌کنند که این رتبه بی‌نظیری است. نانونماد سازمان نیز آماده رونمایی است. سازمان ملی استاندارد بیش از ۱۵۰ نشان حلال صادر کرده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: نشان ملی استاندارد نشانی با افتخار و باعزت است. برخی می‌پرسند رابطه کیفیت و استاندارد چیست؟ در مطلوبیت کیفیت یک کالا همین بس که کیفیت، شایستگی و کمال یک محصول است، البته نه اینکه هر کالای استاندارد، شایستگی قطعی دارد. استانداردهایی که تعیین می‌کنیم درجه‌ای از شایستگی است، همه آن نیست. استانداردهای ایران سختگیرانه نبوده، بلکه برمبنای الزامات و خواست‌های داخل کشور درجه‌ای از مطلوبیت است، البته غایت آن نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم از ما کیفیت کالا و خدمات را می‌خواهند، تصریح کرد: این کیفیت اوج و قله انطباق‌پذیری است که باید شکل بگیرد. سازمان استاندارد از پژوهش‌ها، نوآوری و خلاقیت که به نجات تولید کمک کند، حمایت می‌کند.

اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: گزارش سالانه‌ای در یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی تهیه می‌شود که امسال ۱۳۲ کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند و رتبه جمهوری اسلامی در این گزارش ۶ پله ارتقا پیدا کرده است. رابطه نزدیکی بین نوآوری و کیفیت وجود دارد که در حوزه ثبت نشان‌های تجاری بین ۱۳۲ کشور رتبه اول دنیا را داریم، این نشان می‌دهد فعالان اقتصادی ما خوب کار می‌کنند، اما در کیفیت قانون‌گذاری رتبه آخر را داریم که نشان می‌دهد بروکراسی و دیوان‌سالاری کشور را اذیت می‌کند. رتبه ما در منطقه ششم است، مهاجرت نخبگانی باعث شده جایگاه این کشورها بالا رود، اگر به خودمان بیاییم جایگاه واقعی ما در منطقه رتبه یک است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد خارج از قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، استاندارد جدیدی بر دوش فعال اقتصادی بگذارد، این تخلف است. هیچ دستگاهی حق ندارد وقتی که در داخل کشور تولید مرغوب داریم به سمت واردات برود. بسیاری از تولیدکنندگان استان گله داشتند که برخی از بخش‌هایی از مجموعه‌های عمومی غیر دولتی در استان خریدهای خارجی می‌کنند، در حالی که در داخل تولید می‌شود، این ظلم به تولید، اشتغال و ملت است. چرا یک نهاد عمومی غیردولتی باید به خودش اجازه دهد قانون را دور بزند و به تولیدکننده‌ای که در شرایط تحریم قرار دارد، پشت پا بزند؟ باید ترتیب اثری در استان داده شود تا جلوی این کار را بگیرند. نا امیدی تولیدکننده از اینکه نتوانیم جلوی این موارد را بگیریم، خطرناک است.

محمد سجادی، سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این مراسم، اظهار کرد: خانواده بزرگ استاندارد استان جمعیتی حدود ۳۰۰۰ نفر را شامل می‌شود، ۸۸ کارمند اداره کل و نمایندگی‌های شهرستان‌ها، ۳۳ شرکت بازرسی، ۱۸۶ آزمایشگاه همکار، بیش از ۲۳۰۰ مدیر کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و حدود ۵۰۰ کارشناس رسمی استاندارد اعضای این خانواده بزرگ را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: این گردهمایی صمیمی فرصت ارزشمندی را در اختیار اعضای خانواده بزرگ استاندارد قرار داده تا مرور مجددی بر وظایف و مسئولیت‌های خود داشته باشد. ما تعهد می‌کنیم اصول و ارزش‌های زیر را سرلوحه خود قرار داده و در یک سال پیش رو برای عمل به آن‌ها تلاش کنیم. التزام عملی به ارزش‌ها و اصول انقلابی و آداب اسلامی، ارج نهادن به فرصت خدمت بی‌منت به مردم و تلاش مخلصانه و جهادی در گره‌گشایی از مشکلات مردم، اهتمام در تامین و اجرای عادلانه حقوق عامه و خدمات‌رسانی باکیفیت را در دستور کار قرار می‌دهیم.

سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان رضوی افزود: همچنین به توسعه ارتباط با آحاد جامعه و برنامه‌ریزی به منظور ملاقات‌های مردمی و رسیدگی به درخواست شاکیان، همکاری موثر با رسانه‌های گروهی و نقدپذیری، برنامه‌ریزی ملاقات منظم و مستمر با فرهیختگان، صاحبان حرف، صنایع، تجار، مدیران شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار، تعامل با مدیران دستگاه‌های اجرایی، حضور موثر و کارآمد در شهرستان‌ها به منظور حل مشکلات، تقویت نقاط قوت و کاهش آسیب‌ها و مبنا قرار دادن اقتصاد مقاومتی، تولیدمحوری و اهتمام در رفع موانع تولید ملی توجه می‌کنیم.

سجادی ادامه داد: ترویج کالای ایرانی، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور، فسادستیزی و نفی مطلق روابط ناسالم اداری، شناسایی زمینه‌های فسادزا و تعارض منافع و اقدام قاطع برای رفع آن‌ها، قانون‌گرایی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی، امانت‌داری، صرفه‌جویی، حفظ بیت‌المال، ساده‌زیستی، توجه به نیازهای اولویت‌دار مردم به ویژه محرومان و اقشار آسیب‌پذیر، حضور پرشور در مراسم و اجتماعات مذهبی، ملی و انقلابی، شایسته‌سالاری و دانش‌گرایی در انتخاب مدیران مبتنی بر معیارهای انقلابی بودن، کارآمدی، عدالت‌محوری، پاک‌دستی، فسادستیزی و مردم‌محوری، تامین شرایط مناسب برای مشارکت مردم به ویژه نخبگان، جوانان و کارآفرینان نیز از دیگر اصول ما خواهد بود.

در بخش دیگری از این مراسم یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: دشمن به این مرزوبوم طمع کرده و بنا دارد موفقیت‌ها از جمله کیفی‌سازی و استانداردسازی در کشور به مردم نرسند و کشور و نظام این توفیقات را پیدا نکند. دشمن همیشه با ظاهر دشمنی نمی‌آید، بلکه پوشش‌های مختلف و مواضع و شیوه‌های متفاوت دارد، اما مردم ما هوشیار، دشمن‌شناس، انقلاب‌شناس و ایثارگر هستند.

وی با اشاره به اینکه مهم است محصولات صنعتگر و تولیدکننده چه کیفیتی دارد، افزود: کیفیت در هر محصول و پدیده‌ای بسیار مهم است، اما در عین حال کمیت و کیفیت با دیگر پدیده‌ها رابطه دارند و  ان‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. استاندارد هم تاییدکننده و موید آن محصول، کالا و مخلوق و هم‌ موید رابطه آن محصول با پدیده در ارتباط با سایر پدیده‌ها، محصولات و مخلوقات است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: لازم است تولیدکنندگان نسبت به اطمینان‌بخشی مصرف‌کنندگان به محصولات توجه داشته باشند، اما این کافی نیست. در عین حال که تحقق این هدف اساسی و مهم لازم است، اما هرگز نباید موجب ایستایی و کندی در حرکت تولید و خلاقیت باشد. جمع همه این موارد سخت است، اما باید راهکارهایی داشته باشیم که بتواند تمام این موارد را محقق کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha